| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
vanliga vs splitfälgar?
|
1379 besök totalt |
|
vanliga vs splitfälgar?
Har alltid fått lära mig att splittfälgar är starkare än vanliga fälgar eftersom 'ekertallriken' inte är svetsad i fälgbanan utan skruvad.. Detta skulle då minimera risken för en ex defekt svetsfog eller dyligt... Är jag rätt på det, eller är det tvärt om? varför? tackar för svaren! |
||||
|
Re: vanliga vs splitfälgar?
tror inte att det finns alufälgar fortfarande som centrumet är svetsat i slitbanan. nuförtiden är alla gjutna i ett stycke alt bearbetade ur en solid klump. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
då kvittar det alltså i stort sett vad man använder? Är det lättare att göra en splitfälg lätt eller tvärt om? |
||||
|
nja!
en splitfälg är generellt starkare och av högre kvalite. pga att det läggs mer tid på teknisk design, arbete och materialval på dessa. dvs att kunderna är mer intresserad av hållfasthet än looks
i dom "vanliga" fälgarnas värld, så är inte pris alltid direkt relaterbart till kvalite och hållfasthet. ganska ofta så kan man hitta fälgar i "b"-segmentet som är bättre på det mesta, men här krävs det att man testat för att veta = $$$$$. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
Finns ganska många fälgar som är svetsade så , men då pratar vi div fälgar till jänkare , finns även nitade har jag sett
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
|
[/quote] Finns ganska många fälgar som är svetsade så , men då pratar vi div fälgar till jänkare , finns även nitade har jag sett [/quote]
det du tänker på är nog jänkarnas brillianta idé med ingjutna stålplattor i alucentrum som sedan svetsas fast i en stålfälgbana. ingen risk för korrosion där inte
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
Finns ganska många fälgar som är svetsade så , men då pratar vi div fälgar till jänkare , finns även nitade har jag sett [/quote]
det du tänker på är nog jänkarnas brillianta idé med ingjutna stålplattor i alucentrum som sedan svetsas fast i en stålfälgbana. ingen risk för korrosion där inte [/quote]
Det me har jag sett
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
|
nä, varför skulle det vara risk för sånt???
|
||||
![]() |
Däck för banåka
vanliga vs splitfälgar?
|
1379 besök totalt |