| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Silikonreducering för anslutning plenum - luftfilterrör
|
3 besök senaste veckan (1231 totalt) |
|
Var kan man hitta silikonreduceringar, helst vinklade, till att ansluta ett plenum på 120mm i ytterdiameter till ett luftfilter/-rör.
Den behöver vara vinklad för att det är trångt under huven.
--------------------------------- Nästa fråga är: Villken typ av filter är "bäst"? Bommulsfilter typ : - Green Cotton Powerflow, AEM - Dryflow, K&N eller skumfilter typ: -Pipercross, Jamex ? Det handlar om ett effektuttag på max 200hk. Har tidigare kört med en K&N insant i org.burken som var matad via fronten. tack för hjälpen _________________ Mvh Benci_Hovanyi
Gotland Ring 1:33,33s |
||
|
Jag tror att just 120 mm kan vara småsvårt, det är tum som "gäller". 5" eller 127 mm går att hitta, i alla fall raka reduceringar på typ Do88 eller så. Du kanske får plasta en ring som ökar diametern till 127 mm?
om slangen inte ska tåla undertryck (separata spjäll) kanske det är lättare att hitta något hos Kuntze eller liknande? Dvs inte biltrimnisseprylar ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re:
Jag har köpt en meter 1.4mm pu-slang till mitt bygge, kostade 164kr på hydroscand http://www.hydroscand.com/catalogues _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||
|
Re: Silikonreducering för anslutning plenum - luftfilterrör
Betydligt enklare många gånger är att göra böj och diameterförändringar i fast material, sedan har man korta övergångar. Luftfilter vad som är bäst, om vi pratar rening ett hederligt pappfilter som sitter original i alla bilar. Kanske låter tråkigt och det imponerar inte när det blir kamratpostenreportage (bilsport) men reningen är överlägsen. Välj filterarea för en bil som har mer pulver original så kommer filtret räcka utan problem. _________________ Roland Johansson |
||
|
Ja då tror jag att jag har hitta ett någorlunda bra variant.
På KUNTZE & Co kan man, som bekant, köpa massvis med olika sorters slangar. Där hittade jag följande: 163 Flexflyte N2 Användningsområde Utsugning och transport av varm och kall luft, gaser och ångor oljedimma och lättare stoft. Flexibel förbindelse till motorer, fordon, ventilation mm. Konstruktion och egenskaper Ytter- och innerbeklädnad av neoprenbelagd glasfiberväv, med invändig inbäddad bronserad stålspiral. Invändigt slät. Mycket lätt och flexibel luftslang av hög kvalitet. Beständig mot olja, fett och många kemikalier, samt bra ozon och åldrings beständighet. Arbetstemperatur: Kontinuerligt -30°C till +125°C. Tillfälligt: -55°C till +150°C. Färg: Svart.
Finns bl.a. med innre diam. 127mm Så nu skall man bara hitta nåt att kunna reducera diametern till vettiga 75 - 100mm. _________________ Mvh Benci_Hovanyi
Gotland Ring 1:33,33s |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (1231 totalt) |