| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Gummi konor
|
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (6134 totalt) |
|
Gummi konor
Hejsan! Jag skulle vilja få tag på konor ca 30cm höga helst sånna där mjuka i gummi som de har när man kör SuperStage. Någon som kan tippsa om var sådana kan inhandlas? Mvh // Mårten |
||||
|
Re: Gummi konor
Har för mig jula har haft _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
|
||||
|
Re:
)
Den gör ju bara http://www.google.com/search?q=k%C3% |
||||
|
Re:
och http://www.google.com/search?q=k%F6p
|
||||
|
Nu är det så att jag använde gammla sökfunktionen och sökte på "gummi konor" och fick en skräp träff....
EDIT: www.ata.se verkar ha det jag söker. Tackar! |
||||
|
Re:
Vad heter det i plural? Koner...? En kon fler koner, en kona fler konor...? Gummikonor/er är ett ord... ska inte sär skrivas...
|
||||
|
ATA brukar vilja ha ett registretat fAB eller organisation med koppling till lämplig bransch för att leverera.
(har väl råkat ut för för mågna lycksökare i bygg o anlägningsbranschen?) Bra och trevlig service och kunskpa där. Har både köpt märkfärg och avpärrnignsband etc och hyrt konor där. Kan man nöja sig med lite enklare konor är Julas ett bra alternativ. Köpte ett gäng där för några år sedan som fortfarande gör god tjänst. Minns inte vad de kostade, men har förm ig de såldes parvis för rimliga pengar. Finns hoppfällbara lättviktskonor också. lite dyrare, men mycket smidiga Har kollat lite på att marknadsföra dessa, men itnek ommit till skott. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Re:
Ååå typiskt
|
||||
|
Re:
Men å andra sidan får du glädja dig åt att Jula nog är lite billigare trots allt. (i normala volymer) Även om deras koner är lite enklare och inte är avsedda för att stå 365/24 i ett vägbygge, så duger de nog för lite trackdays och slalomövningar. Vi har änvänd våra vid både slalom och körgårdsövnignar under ett par år utan något slitage. Dom är lite lättare än ATA:s mer gedigna i lite tjockare material. en nackdel om det blåder hårt som någon var inne på. I gengäld är dom snällare mot lackade stötfångare och karosserisidor etc. Men ska du använda konor frekvent och mera yrkesmässigt, är det nog ATA som gäller trots allt. Hör med om du inte kan få köpa via någon lokal väghållare, motorklubb, trafikskola eller motsvarande. Edit: Såg nu att ATA numera har små 40cm hopfällbarakonor. Dessa är nog det bästa man kan ha för hobbybruk, då det går att stuva in ansenliga mägnder i ett vanligt bagage jämfört med de vanliga plastkonorna. Värt att fundera på? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Jag tänkte mest att gummi bör vara betydligt bätte om man råkar köra på en kon. Råkade träffa en liten kon i fjol på Sviestad vilket resulterade att hela innerskärmen gick i bitar
Men det kanske trotts allt mer är vikten som spelar roll. |
||||
|
Re:
Är nog en riktig slutsats. Gummit känns spontant lite kraftigare än plasten. om man orkar springa efter konorna är nog lätta att föredra vid närkontakt. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Vi har använt gummikoner (från ATA) på Raceinorrs konbana nu i två somrar. Vi är supernöjda med dem, konerna går inte att ha sönder och de verkar inte skada bilarna heller, ingen har klagat trots konträffar i rejäla farter. Gummit i konen är riktigt mjukt.
Som en långsiktig investering tror jag solklart på gummikoner som håller :-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Har du något hum om vad priset ligger på? |
||||
|
Stog två veckor och slet ut konor från under bilar i februari förra året, dom i gummi slits hårt mot asfalt kan man säga...
Dessutom skrotar dom innerskärmar som fan, i alla fall om innerskärmen har ett sånt där litet aerodynamik-nerstick i framkanten. Allt annat kan man polera bort. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Vi köpte 100 koner och det handlade om runt 100 kr styck då.
En del folk hos hoss har förut kört med olika plastkoner (Julas bland annat) och deras uppfattning är att plastkonerna går sönder, gummikonerna tappar färg ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Vi köpte 50 koner av ATA nu i vår. Priset var väl inte så mycket att orda om, men att ta ut 750:- i frakt, plus 115:- för pallen var rätt saftigt
Så håll koll på de summorna när ni skall handla.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
|
Jag har alltid bett om pris inkl frakt.
Som boende i Norrland är jag rätt van vid att frakten drar iväg men visst ska man alltid ha koll på sånt, det är synd att bli negativt överraskad. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Jag jobbar med logistik. Dessutom med hemelektronik, som är ibland det mest prispressade elände man kan handla med. Vi har en fraktfrittgräns vid 7500:-, vi tar aldrig betalt för pallen, och så lätta, små saker hade vi inte skickat på en sådan ändå. Dessutom kostar det oss mindre än hälften att skicka de antalet kilon den sträckan. Det är väl kanske pga de insikterna man blir lite extra stött i kanten.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Gummi konor
|
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (6134 totalt) |