Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 2.5 -87 | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (11489 totalt) |
Nu när jag lagt upp en tråd om min 318is är det väl lika bra att skapa en tråd för min andra banåkabil: Alfa Romeo 75 2.5 -87. Jag köpte Alfan i augusti 2006 för att ha som vinterbil/bruksbil efter att jag insett att en gammal 109-tums Land Rover utan servo och med vändradie som gör att man inte klarar sig runt Nardo inte är perfekt när man bor i centrala Göteborg. Men efter första vintern med Alfan insåg jag att jag inte ville köra runt med den i en massa saltslask så de senaste två vintrarna har den sluppit.
Tyvärr har den varit något av en pallbocksräser och det har inte blivit så mycket bankörning med den; knappt tre varv på Sviestad och en konbanekörning. Men nu hoppas jag att den ska vara okay, jag har inte tagit ut den ur vinterdvalan än så jag har fortfarande inte kunnat provköra den ordentligt efter allt mek. Så här ser den ut: Utrustning Sommardäck: Toyo Proxes T1R R-däck: bättre begagnade Toyo Proxes R888 på Compomotivefälgar Framvagn: Kulled i casterstagen i övrigt originalbussningar, original 23 mm torsionsstavar, Bilstein Sprint Bakvagn: Superflexbussningar överallt, Bilstein Sprint, sänkfjädrar (Spax?). Bromsar: originalok och -skivor, Mintexbelägg fram, Tarox bak, stålomspunna slangar, ATE Superblue vätska. Motor: Renoverat original Kraftöverföring: original (TS-låda med diffbroms köptes i veckan men renovering och byte lär dröja.) Avgas: Rostfritt CSC efter kattarna (liiite väl högljudd utan original främre dämpare) Vinge: Zender! Dekaltrim: Alfaklubbmärke och Spaxklibbor (följde med vid köp...) På fix- och önskelistan Nya skivor fram 30 mm stavar tillsammans med lätt sänkning fram (är grymt hög fram original, tyvärr gynnar väl en sänkning inte bärarmsgeometrin) Byte av bussningar fram plus allmän puts o ny färg på bärarmar, krängare mm. Bromskyl Skalstol Innertak som sitter fast Rostlagning av framskärm och dörrar Polering av lacken _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||||||||
Alfan har som sagt stått still alltför mycket, lite tillbakablick:
Det första jag gjorde efter köp var att fixa framoken som är tvåkolvs aluminiumok från Brembo. Det visade sig att den inre kolven hade kärvat fast både på höger och vänster ok! Förrförra sommaren rev jag ner hela dedionbakaxeln med växellåda och kardan. Det är bakaxeln närmast som är till Alfan. Kopplingscylinder, bromsskivor och alla tre hardyknutarna i kardanen byttes. Bromsoken fick nya packningar och ny färg. Sen blev alla gamla uttorkade gummibussningar ersatta med Superflex och stålomspunna bromsslangar monterades runtom. Tyvärr blev det en massa tidsödande jobb med svetsen också. Dagen innan en konbaneträff med Attitude på Björkvik fick jag ihop den! Innan dess hann jag få dit dom här också, dom gamla däcken var gjorda i bakelit på 90-talet: Vadå krängning?! Tyvärr tog det roliga slut på eftermiddagen. Felet upptäcktes lite senare. _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||||||||
I tråget var det glittrigt och fint:
När topparna lyftes såg det ut så här: Två av kolvarna var kassa. Veven och staken var såklart skadade där lagret hade havererat. En bättre begagnad vev och tre kolvar med stakar införskaffades. Tyvärr skilde vikten på de 'nya' kolvarna och stakarna mot de gamla så jag fick skaffa resterande tre av samma snubbe. Topparna planades och ett ventilsäte byttes hos motorrenoveraren. Vevlager, ramlager och kolvringar byttes. Ny vattenpump blev det också. De värsta ojämnheterna slipades bort med dremel: Före Efter (jämnare än det ser ut på bild) Ett antal timmar senare: _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||||||||
Inte bara en bakvagn, utan en hel bil! I och för sig i väldigt många delar. Finns några 02or till i den lokalen, alla i bättre skick än den där En av dem är en dubbel-i touring och dessutom finns en 3.0Cs (rätt modellnamn? iaf, föregångaren till 6-serien som han också har en av). _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||||||||
Jo, riktigt fin maskin! Raset hade nog varit på gång rätt länge, den lät lite illa vid vissa varvtal redan när jag köpte den men dum och okunning som jag var fattade jag inte det. Får hoppas den går bättre nu, är riktigt sugen på att ta ut den nu, men den står avställd 16 mil bort än så länge... _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||||||||
tii touring är fina bilar, specielt med sportpaketet. Hoppas dom kommer ut på vägen i sommar. _________________ /Anders C |
||||||||||
Nä, tyvärr lär de inte göra det, dom har alla stått stilla länge. 2002Tii:n är orenoverat objekt, planen är väl att den ska renoveras nån gång i en avlägsen framtid. 3.0an är i fint skick men har inte rullat på minst 6 år, sen finns det en 1602 sedan i ganska fint skick men den är lätt krockskadad baktill. Kan tänka mig att tii:n är riktigt kul. Gillar 02-karossen skarpt, var på väg att köpa en 1602 för nåt år sen, men den hann säljas. Själv jobbar jag på den här italienskan sen länge i det garaget: (samma 02-touring som tidigare i bakgrunden ) _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||||||||
Grymt val av märke, modell och årgång!
Tänker du köra vidare på 2.5:ans motor? Borde jag kanske gjort också. Håller på för fullt med min 75:a för att bli klar till sommaren. Ny motor, coilovers, R-däck m.m gör nog susen men fan vad tiden rinner iväg . Måste ha tag på en TS-låda nu bara. Letat som en galning i flera månader. Du hade tur ser jag . _________________ Carl Larsson |
||||||||||
Ja, nu har jag ju precis fixat i ordning den. Grymt ljud och karaktär, men för banåka är väl TSen bättre: lika mycket effekt men lättare. Skippat stavarna fram då? Såg faktiskt i eftermiddags att du hade frågat i ett par annonser .org om ts-låda. Själv köpte jag den av han som annonserade på alfapower i förra veckan. Han sa att många hade ringt, gissar att du var en av dem? Ska jag va ärlig så var det köp för framtiden, har varken tid eller lust/ork att riva ner bakaxel och växellåda igen på ett tag. _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||||||||
Japp stavarna kastade jag så långt jag kunde. Enklast är ju att köra med org. stavar och coilovers med lite lösare fjädrar. Då slipper man ju att karossen tar upp hela bilens vikt. Får se hur jag löser det, kommer nog flexa en hel del nu. Japp jag ringde nog honom med all säkerhet . Om du kommer på att du inte vill ha den så tveka inte att höra av dig . Får man se 75:an på några banmöten i sommar då? _________________ Carl Larsson |
||||||||||
Gissar att du har kollat med Harjunpää? Några banmöten med Alfan blir det nog nu när jag har fixat så mycket på den, dessutom har jag ju en uppsättning R888or på snygga Compomotives liggande som aldrig har varit monterade på bilen. Men jag kommer även köra min 318is. Får se vilken jag gillar mest. Skalstolen som står o väntar hamnar i alla fall i BMWn. _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||||||||
Åååååh är det 5-ekrade Compomotive Mo rally kanske? Såna skulle jag döda för iaf 318is sitter det diffbroms på den eller är den som en vanlig E30? _________________ Carl Larsson |
||||||||||
Nä, dessa fälgar är det som tur är: http://www.alfapower.nu/gallery/album280/P1000646_001 Tyvärr, ingen diffbroms på is:en. _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||||||||
Fin 75 det där!
Kulleder i casterstagen gör susen. De är klart kul att köra men man får veva med std styrväxel. Vid behov av mer alfavirus så har jag har en 75 2.5 Milano stående utanför Gbg. Rostig men drivlina/inredning är mkt bra. _________________ Tony Jonsson Har 63 cylindrar sist jag räknade... |
||||||||||
Tackar! På bild och från 10 meter ser den bra ut. Njae, en rostig Milano lockar inte, har för mycket bilar som det är. Du råkar inte ha en rostfri framskärm och en fin uppsättning dörrar istället? _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||||||||
Nix, men jag har sett att det finns nya framskärmar för 153 euro mm på tyska siter, exv; http://www.myalfa.eu/index.php?cat=c Saluti/ TJ _________________ Tony Jonsson Har 63 cylindrar sist jag räknade... |
||||||||||
Den firman har jag missat, men njae, lite för mycket pengar i nuläget. Det blir nog att plocka fram svetsen när jag får tid. Tyvärr är det så mycket annat som har högre prioritet. Framförallt måste jag bli klar med min Fiat-renovering nån gång, mycket rost på den bilen kan jag säga... _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||||||||
Så vart Alfan framtagen ur vinterdvalan! Fick den smidigt transporterad till götet igår i utbyte mot en Clio.
Var precis ute med den en sväng i mörkret. Direkt när man satte sig bilen kände man att det var en Alfa. Dörren går igen med en extremt pappig känsla, växelspaken är grymt sladdrig och långslagig, vindrutetorkarna går knappt igång, en massa lampor blinkar osv. Stor skillnad mot BMWn! Backar så ut från p-rutan. Duttar ett par gånger på gasen när jag rätar upp bilen - vilket ljud! Känns med en gång som att jag står på en startgrid! Gasar mig sen igenom stans rondeller med rutan nerhissad i 20 minuter konstant skrattande. Kom inte ihåg att den var så himla rolig att köra! Ljudet slår det mesta av någorlunda standardbilar, fast viss 18-års-spoling-stämpel drar man onekligen på sig. Hoppas på bra väder i helgen, då blir det kurviga asfaltsvägar som väntar! _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||||||||
Det var där du kände att du satt i en Alfa Fast jag har allt det där minus lamporna på min 33a också _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 2.5 -87 | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (11489 totalt) |