| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
snabbdomkraft
|
1 besök senaste veckan (5167 totalt) |
|
snabbdomkraft
Hej ! Har försökt söka i forumet med dåligt resultat. Det enda jag hittar är biltema,jula,swedol osv alu-domkraft men det är inte det jag söker. Jag vill ha en snabbdomkraft ! Min plan är att modifiera en pallbock med lite hjul o så och ett långt skaft 2000mm kanske, och det jag undrar är hur man ska lösa fästet i bilen. Jag har funderat på en "kopp" i tröskeln på lämpligt ställe så att man lyfter fram och bakhjul samtidigt (på ena sidan såklart). Och en kula på pallbocken. problemet (n) är vinkeln som blir när man ska sätta i domkraften och att jag vill inte ha något som sticker ner under bilen. Jag har ett depåstöd till min mc o de funkar bra , jag ser F1 bilar med liknande konstruktioner och någon enstaka räserbil, men jag är för dålig på datorer för att hitta en vettig bild på det där inter nätet. Jag tänker att det måste vara någon som byggt en sådan här någon gång och eftersom jag är väldigt bekväm(lat) så vill jag inte uppfinna hjulet en gång till. Så om någon har en smart lösning blir jag mycket glad
mvh Richard Är detta postat i rätt del ? _________________ Richard Ahlström |
||
|
Hej. Det låter nästan som du beskriver så kallade "air jacks"
http://ll.speedhunters.com/u/f/eagam dessa monteras fast i bilen och expanderar när man koplar på en luftslang... detta är ingen lätt installation på något sätt... kan det vara detta du menar? _________________ Martin Ring Golf vr6 RR |
||
|
Eller menar du modellen som han som kommer in framför F1 bilen har? Typ nått i denna stil http://www.pegasusautoracing.com/big
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Det är den versionen som är helt mekanisk och inte sitter i bilen, ingen tryckluft.
Jag tänkte att man skulle kunna lyfta bilen på ena sidan precis så högt så att man kan byta hjul fram och bak. Domkraften ska vara lätt,smidig,snabb och enkel i konstruktionen = säker . Ska försöka rita en skiss på hur jag tänkt bygga den. _________________ Richard Ahlström |
||
|
Nu har jag kladdat lite (håller på att försöka lära mig ett ritprog.).
Tanken är att ha ett fäste i bilen tex en kopp, rulla in "pallbocken" lutad framåt så att den bara står på hjulen och med hjäp av en hävstång som man sticker in i rör på "pallbock" lyfta upp bilen. Jag ska bara ha den vid banträffar för att byta hjul så den behöver inte lyfta högt. Min fråga är följande, har någon sett en annan lösning på hur fästet i bilen bör se ut jag har tänkt mycket på detta men jag vill ha en lätt stark konstruktion så en rörbit med en botten i som man sätter kulan i var det bästa jag kunde komma på . Någon annan idé på snabbdomkraft ? mvh Richard
_________________ Richard Ahlström |
||
|
Två saker som påverkar möjligheterna rätt rejält.
Vad väger din bil? Hur högt behöver du lyfta tröskeln för att kunna byta bägge hjulen (och hur högt från marken kan ingreppspunkten placeras)? Tillsammans påverkar de konstruktionen och hävarmens längd (halva kroppsvikten är kanske lämpligt). Sen är det ju bara att rita modeller för de olika lägena och testa fram hur det kan se ut. Men alltför lång utfjädring (stadardbilmässig tex) skulle jag vilja påstå omöjliggör denna lösning. Att lyfta en punkt 20cm från marken 20cm uppåt kräver en skarp vinkel vilket ger el mycket lång hävarm som man ska hänga sig i (behöver stege för att nå upp etc). Men utan information kan man bara så tvivel (man kan ju iofs hålla tyst också).
Men om man vrider konstruktionen 90 grader och sätter rör en bit upp på tröskeln (WRCpallbockar) så kan man tänka sig effektivare lösningar (när ingreppet kan ske högre upp). Men det ger ju att dörren blir använd till att lyfta bilen, knappast ett designkriterium). |
||
|
Re:
Jag tycker det verkar vara en bra ide. Min erfarenhet är att kraven på hävarmen är stor. Så röret inte böjer sig. Jag har god erfarenhet av dom här.
Problemet med dom....är att dom måste flytta sig ganska lång, på marken....eller under bilen. och det är inte bra om man ska hissa från sidan. Till en Formelbil/sportvagnsprototyp/ 7:a som hissas fram eller bak....är dom suveräna. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Tack för bra svar!
Ja jag kan nog hålla med om att det var lite dåligt med fakta om bilen, men den väger just nu ca 1200 kg fulltankad och med mig i. Tanken var att hinna montera plasthuv o baklucka nu i vinter vilket jag skulle spara ca 32 kg på. Men de står fortfarande här o dammar så vi får väl se. En anledning att lyfta bilen i sidan är att den är ca 300 kg tyngre fram jag tror då att jag får mindre belastning på min "pallbock" än om jag tex bara lyfter upp fronten. En konstruktions grej är också de att den rullar in under bilen när man lyfter (bilen behöver inte flytta sig i sidled). När jag tittar på bilderna här så tycker jag att det ser ut som om "lyftplattan" ligger horisontellt. Vilket borde betyda att man kan i princip placera bilen var man vill på plattan. Och eftersom lederna ser ut att vara lika långa skulle man kunna ställa bilen enbart på den leden där handtaget sitter om den inte hade varit så vingligt. Kraften borde vara lika på de 2 inre som på den yttre eftersom de ser ut att vara lika långa och röra sig parallellt Så tolkar jag den konstruktionen men de kan ju va fel
Sen räknar jag iskallt med att första biten man lyfter bilen så kommer fjädringen att hjälpa till, så när det börjar gå tungt är hävarmen inom räckhåll. Jag ska bygga en prototyp och testa de e väl de enda rätta
Jag återkommer med testresultat. Tack för svaren mvh Richard _________________ Richard Ahlström |
||
|
|
||
|
Mja , de e sant men jag vill ha en fast punkt i bilen, det skulle naturligtvis gå att bygga ett fäste för det men jag tror inte problemet kommer att bli där utan snarare lyfthöjd och hävarm. Vi får se, jag bygger en och återkommer med problemen om det blir några
mvh Richard _________________ Richard Ahlström |
||
|
Nackdelen med "pallbockslyften" är att den rör sig mycket i sidled vid lyft. Gör nåt åt det här hållet i stället så får du nästan ett helt rakt lyft:
Animering på: http://www.youtube.com/watch?v=FsNYr _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Vet knappt om jag ska svara på detta...
Det ser precis ut som om den rör sig i sidled tycker jag och lyfter ca så rakt som "pallbockslyften" skulle göra. Enda skillnaden är att denna rullar på en platta och ser ganska vinglig ut tål nog ingen kraft i sidled. Snygg design dock. Den skulle nog bli platt och fin i ihopfällt läge, lätt att ta med. Tack för idéer det är alltid bra och som jag sa/skrev tidigare så bygger jag en och labbar lite, återkommer med resultat. mvh Richard _________________ Richard Ahlström |
||
![]() |
Skruva banåkabil
snabbdomkraft
|
1 besök senaste veckan (5167 totalt) |