Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 26483 besök totalt |
Per; Tänkte inte på densiteten...men det var ju positivt :-)
Det ska bli kul att få känna på MPSC däcken till sommaren. Det finns en diskution ang. däckval på 911an på porscheklubben.se där flera olika har testat olika fabrikat på sin bil. Man behandlar vikt på bilar, kör stil etc...(kanske ingen mensa diskution) http://www.porscheklubben.se/index.t _________________ Chris Ter |
||
Har under vintern bantat lite...inte jag men bilen.
Porsche Cup bakrut, Dörrhögtalarna borta, ljud isoleringen på golvmattorna har tagits bort, sen skall den nya Porsche Cup bagagelucka dit. På måndag skall den lämnas in för lack av luckan och är monterad när jag kommer hem från semestern. Pimpade i samma veva bilen när jag bytte till plastrutan, tyckte jag att en svag toning av samtliga rutor (utom framrutan) kunde vara snyggt....idags ljus ser det perfekt svag tonat ut och på kvällen märks toningen mer men inte för mycket. ![]() ![]() _________________ Chris Ter |
||
Var på SVKG's banmöte i Falkenberg. Hade ett otroligt varmt och fint väder samt att det var lagom med bilar. Första bankörningen för mig med r-däck (samt byte till GT3 länkarmar, shimsad & invägd. Utförd av Jaan på GT-Motorsport) var en ny mycket positiv upplevelse.
Vilket grepp ![]() ![]() ![]() _________________ Chris Ter |
||
Olje problem 996/Boxter
Hej Christer! Så småningom skall det bli en strippad 996 (de lär väl mitt i allt elände bli ganska billiga om nått år eller så...) men är orolig för rapporterna om diverse problem med oljeförsörjningen och Porsches försök att sätta dit folk som åker mer R däck på banmöten. Hur stort är egentligen problemet och har du gjort något för att förhindra ras? mvh TL _________________ Torbjörn Linderson |
||
Re: olje problem 996/Boxter
Hej Torbjörn. Det är sjukt vad "billigt" det blivit med bilar nu. Kommer säkerligen gå upp lite om världs ekonomin stabiliseras. men en normal nedgång är ju helt klart Stippa en 996a till rejs ej ju kul men blir dyrt tro mig. Skulle nog rekomendera dig att köpa en så färdig bil som möjligt. Jag gjorde det själv men man nöjer sig inte med det utan vill ha sin egen touch på bilen. Min bil hade gjort de dyra grejorna som bytt till x51 powerkit motor & extra skvalp skydd (tror det heter så?). x51 är annars en riktigt dyr historia. Detta skal hjälpa till en del men man ska nog vara lite extra vaksam med bankörning gällande olje dropp och nivån på oljan. Bilen ska vara i toppskick om man skall köra bana..kanske lite extra petig. Men Porsche tål att köras hårt på banan om man sköter den. Har också läst om problem med oljeförsörjningen och bankörning. Har inte haft några andra problem med min bil än att den gick väldigt ojämnt för några år sedan.Porsche center kunde inte lösa det utan jag bytte tändstiften som precis bytts och har inte haft ett enda problem sedan dess what so ever. Porsche som skulle sätta dit folk har jag aldrig hört talats om men däremot försäkringsbolag som ska ha gjort det men då mer gällande krockskador i samband med banträffar. Av nyfiken het Googlade lite ang. din fråga och det sägs lite så här av några; http://www.porsche.nu/forum/showthread.php?t=28096&highlight=motorras - Det första du bör göra är att byta till "sport-oljetråget" som finns som orginaltillbehör. Detta för att minska risken för "oil starvation" vid höga G-krafter. Meningarna är delade om det behövs*, men kör du bana med sportchassi och R-däck är det en billig försäkring. Kostar någon tusenlapp + montering. - Nä visst. tråget är inte hela lösningen, men en billig uppgradering om den bara gör lite nytta. Viktigt är ju att hålla bra koll på oljenivån när man kör bana. I porsches orginaltrimkit ingår bl.a ett par extra oljeevakueringspumpar. Pris att eftermontera = mycket pengar. http://www.porsche.nu/forum/showthre - Förmodligen är det vevaxeltätningen som falerat. Medför motorras om det inte upptäcks i tid. Detta är ett stort diskussionsämne, särskilt i USA. En sökning på Rear Main Seal (RMS) på diverse diskussionsforum brukar ge många träffar. Jag gjorde det på renntech.org...Porsche är ganska generösa med goodwill när detta inträffar. Men av diskussionerna att döma verkar det som om det blir svårare och svårare att få Porsche att stå för fiolerna om garantin har gått ut. - om nu oljan läcker ut genom denna packning, så borde man kunna hissa upp bilen och leta efter oljespill i området mellan motor och växellåda. Nu skall tilläggas att jag inte är en duktig mekaniker utan får mycket hjälp av en vän som e grym :up ![]() ![]() _________________ Chris Ter |
||
Då har man monterat shortshifter & extractorn.
Shortshifter fungerar mycket fint men det ser konstigt snett ut. Känslan däremot är super. Bilen låter mycket mer nu än tidigare trodde inte att det skule göra det då cattar & dämparna är samma. Powerkit grenrören är nästan lika grova men de nya extractorrören är bättre avstämde. Så får se vad som händer vi besiktning eller vid banträffar. Funderar på att stänga av manuellt i ljuddämparen med typ ståltråd eller liknande (då jag inte har någon silence instalerat i cupe'n till dessa dämpare) Sen köpte jag ny ratt. Den förra var skitsnygg och skön men den nya är -2,2kg lättare än org. ratten (väger 3,5kg). Nu kommer jag ytterligare 5-6cm närmare ratten vilket jag tror kommer kännas bra. ![]() _________________ Chris Ter |
||
Fick tillbaka bilen från Porsche C, Borås förra veckan. Dom har nu lagt in rätt programvara i styrboxen (Powerkit, x51) det var tydligen USA 996 program i den innan!?. Den gick bra förut men nu går den ännu jämnare i hela registret och också lite piggare
![]() Efter en dag på Gelleråsen 23/8 med Porsche klubben kan jag inte mer än säga att jag är nöjd med de nya delarna. Känns mycket skönt med shiftern, ratten är kanon och ljudet är hööögt och gott ![]() ![]() Mitt första PCS banträff. Mycket kul & riktigt duktiga instruktörer som gärna hjälpte till som passagerare & vägvalsvisare ![]() (Min bil nr:5.) ![]() _________________ Chris Ter |
||
Då har man bytt till 996 GT3RS dämpare i bagageluckan. 996 org. var
lite för hårda vilket gjorde att luckan såg ut att vika sig. Enligt PC så är det samma art. på samtliga 996:or men det trodde inte på detta. Letade länge så efter ett tag hittade jag dessa RS dämpare Samtliga 996 har art. 996.511.511.01 & 560N. 996 GT3RS har art. 996.511.551.91 & 300N. Så RS'n (övert, ser likadana ut men) har lite mindre motstånd. ![]() _________________ Chris Ter |
||
Köpte nytt batterie från Braille, endast 5kg. Vikt besparing 8-10kg.
![]() Sen lite lätt städning ibagaget. (cup huv & rs dämpare) ![]() Även motorrummet fick lite städning. ![]() _________________ Chris Ter |
||
_________________ Chris Ter |
||
Hittade denna film från Gelleråsen med Porsche Klubben 23 aug 2009.
http://www.youtube.com/watch?v=UEYBS ![]() _________________ Chris Ter |
||
Hmm
![]() Porsche blir det med största sannolikhet. Har fått nys om två olika motorer & tänkte arbeta utifrån det. En 2009a 3,8L 997 S motor samt en 997 GT3 mk1 motor. Passar det i en Cayman? Jo 3,8L passar & finns några ex på det men helst vill jag ha GT3 motor. 3,8L ger ca 380hk men kan lätt få 400hk ur den. GT3 ger 411hk men kan säkert få ut mer. GT3 är tydligen knepig att få i då den är lite för hög (?). Men oavsett så en lättad Cayman med original look, 400hk & utbytt till lite kul väghållning ska väl vara en rolig kombo ![]() _________________ Chris Ter |
||
Re:
Låter mer än helrätt! Så ska en Cayman vara! Låt oss veta hur det går! //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 26483 besök totalt |