Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 2762 besök totalt |
Re: Arbeten pågår!
Jag har inte betalt än men tanken är att jag skall gå - det blir min tionde och sista kurs. Ni ungtuppar börjar bli så duktiga nu att jag inte får några pokaler längre så det är dags att sluta! ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Re: Arbeten pågår!
Jag betalade anmälningsavgiften för två veckor sedan. Säg inte sista kursen, men det är klart att det troligtvis inte ger dig lite mycket nu som det gjorde för 5 år sedan. Då är det väl dag för dig att köra i oldtimer gruppen om du tycker att det börjar bli för mycket motstånd, de tycker säkert att det går ruggit fort med en GT3 bland alla MGs. ![]() Men det är klart med din avdammade racing satsning så vet jag ju inte vad man skall förvänta sig! ![]() Ser fram emot en varm, solig och härlig Scuderia kurs i vår. _________________ ![]() |
||||||
Re: Arbeten pågår!
om det är tionde gången, så får du väl åtminstone en guldnål eller något i den stilen att trösta dig med. ![]() Även om ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
Visst är kursen kul men faktum är att man har minst lika skoj en "vanlig" helg om man är ett glatt gäng - och så blir det ju billigare och mer köra då. Det som är kursens stora grej är ju det lilla tävlingsmomentet!
10 kurser får vara nog! Philip, av tradition är det vår-kursen som är den mest populära för svenskarna. På senare tid har det dock tagit rejält med fart även på hösten och nu är det minst lika många som åker då. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Vi har diskuterat det förut men jag orkar inte leta reda på tråden. So here goes: Hur stor är egentligen behållningen av en Scuderiakurs? # Blir det verkligen mer köra en "vanlig" turisthelg än en kurs? (I gengäld kanske man slipper nötterna/MCs som annars är i vägen?) # Hur mycket ger det att få köra sektioner av banan? I långsamt tempo dessutom? # Hur mycket ger det att få köra banan baklänges? (På tillbakaväg alltså?) # Hur mycket ger instruktionerna? # Är instruktörerna duktiga på att lära ut? # Blir man rättvist bedömd? # Blir man som nybörjare daltad? (Måste man gå någon extra säkerhetsgenomgång, köra i en speciell grupp etc?) # Etc för den fråga jag skulle ställt men inte kunde nog om kursen för att komma på... ![]() Mvh/Micke P.S. Jag frågar för jag överväger kursen i september ![]() D.S. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
1. En vanlig dag kan man lätt köra 15-20 varv. På en Scuderia kursdag hinner man max 6 hela varv och en del av dessa kan man stöta på "idioter" trots att det bara är kursdeltagare. Varje sektion hinner man köra 4-5 gånger, så det är väsentligt mindre effektiv körning på kursen än vad man hinner en normal dag på vanlig turistkörning. 2. Det ger en hel del att köra sektionerna. Tempot blir något lägre, speciellt i vissa partiere. En del sektioner - tex Hatzenbach - blir nästan i fullt tempo. En stor fördel är att man ibland får promenera i sektionerna och verkligen känna asfalten, hur det lutar, var det är halt osv. 3. Inget. 4. En del. Ibland får man mycket information, ibland lite sämre. Det hänger på dig själv också, ställer du de rätta frågorna så får du ofta bra svar. Man lär sig garanterat någonting nytt på varje kurs - även om man har gått 10 gånger. 5. Det är blandad kvalité. Vi som går på våren har ju förmånen att ha Hans-Erik Andersso som coach och han gör ett mycket seriöst jobb och om instruktörerna är svaga rycker Hacke in och styr upp! Jag har själv gått en höstkurs och hade då också en väldigt bra coach. Vad jag förstår är de som går hösten nu också mycket nöjda. Tyvärr finns det en och annan instruktör som är i sömnigaste laget. 6. Svaret varierar ju beroende på vilken poäng man fick. ![]() 7. Det är extremt lite dalt! Som "Erstteilnehmer" får man en speciell dekal på bilen och man måste också söka upp en halkbana i en timme (på onsdagen). Man får också en lite utförligare genomgång i varje sektion. För den som går kursen första gången kan det vara lite av en chock med högt tempo och mycke nytt. Speciellt om man aldrig kört banan förut och är ovan med bankörning. Jag vet nybörjare som har snurrat på följa John-körningen ut till sektionen! Jag tycker absolut att du skall prova kursen - åtminstone en gång. Vår eller höst spelar ingen roll - det är gott om svenskar där nere vid båda tillfällena. Talar du tyska är det ett plus men absolut inte nödvändigt. Det är få som bara går kursen en gång. De flesta som jag sett har provat på kommer tillbaka flera gånger så något måste det vara som drar! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Men det är inte så att man har möjlighet (eller att det ingår) att man får åka med en instruktör runt banan.
![]() Är Ringen ny för en så kan det ju vara bra att få åka med någon, som har lite erfarenhet av banan ett par varv. ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
om man är förstagångsdeltagare får man för åka med instruktörerna genom sektionen en eller två gånger. De kör då någon sedan bil och packar in 4 deltagare i bilen. Dessutom kan man få åka ett helt varv med instruktörerna eller någon coach under den fria körningen på lunch och kväll. Dagen innan själva kursen börjar är det ju också gratis fri körning tillsammans med turistkörningen. Då kan man hinna med massor av varv! Anders _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Det är väl lite upp till var och en av instruktörerna, men jag har inte hört (eller varit med om) att det skulle vara något problem att få åka med...sedan finns det ju dessutom en massa trevliga deltagare med bra erfarenheter som man kan be att få åka med! _________________ Mårten Olsson PCS 7003 |
||||||
onsdag är fri körning. Torsdag, fredag och halva lördagen är det kurs med sektionsträning. Lördag eftermiddag uppkörning och därefter stor middag med högtidlig prisutdelning. Den seriöse kursdeltagaren kommer dessutom ner helgen innan och tjuvtränar! ![]() R-däck är tillåtet. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
På min tid(för tio år sedan...) fick man straffpoäng(tre om jag inte minns fel) om man körde på slicks under "uppkörningen". Får man idag överhuvudtaget köra på slicks? Ger R-däck straffpoäng? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
Tilläggspoängen var det -94 (6 stycken för slicks), tror det var borta när jag gick nästa gång -97. För 4-5 år sedan förbjöd man slicks, trots detta var den en del mygel med några tyska gamla rävar som trotsade Scuderian och körde på slicks i alla fall! Tydligen ansågs de vara så goda kunder att det fick passera... Reglerna förtydligades men trots detta var det några som körde på regnslicks för ett par år sedan när det regnade på uppkörningen. Verkligen ojuste eftersom skillnaden i regn är ENORM! Nu har man ändrat skrivningen igen och nu står det klart och tydligt att alla typer av slicks medför diskning och i våras var det vad jag vet ingen som fuskade. R-däck är tillåtna och ger inga straffpoäng. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
OK, tack för infon! ![]() Det vore kanske inte helt galet att ge straffpoäng för r-däck också! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
Visst är det en avgjord fördel. Problemet är väl att avgöra vad som är ett "R"-däck. Utvecklingen går ju fort och det kommer hela tiden nya varianter. Dessutom är ju skillnaden inom R-däcken ganska stora. För att inte tala om skillnaden mellan ett bra gatdäck och ett risigt dito. Det skulle helt enkelt bli för komplicerat. Jag tror också att instruktörerna som bedömmer har en viss kompetens. Det går ju faktiskt att se - och höra - om en bil kommer åkande på R-däck eller vanliga puckar. Jag tror deras bedömning då anpassas efter detta. Hellt "rättvist" blir det ju aldrig. Tänk också på att de skall klara av att jämföra någon som kommer åkande i en GT3:a på R-däck men en som kör en Audi Avant med vanliga sulor med en Austin Healy på cykeldäck. Inte lätt! När man tänker på det är det helt otroligt att bedömningssystemet fungerar - för det måste man anse att det gör. Annars skulle väl folk inte komma tillbaka år efter år? _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 2762 besök totalt |