Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Bro över Fehmarn Bält
3187 besök totalt
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
Bro över Fehmarn Bält

Lite gamla nyheter, men inte desto mindre viktigt för alla Ringenresenärer:

http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=132&a=355226

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Tyvärr så kommer väl inte jag att få någon glädje av någon bro, för den lär väl inte bli klar under dom år jag kommer orka åka bil ner.

Personligen så har jag inte haft så mycket problem med köer när jag har åkt ner, för jag brukar åka vår o höst och då är det rätt så lugnt vid färjan, det händer att jag får åka direkt ombord när jag kommer. Och så tycker jag att den där timmen som färjan i regel tar, är en skön paus med en fika.

Men för dom som åker ner under semestertider måste det ju bli en tillgång, bara det att slippa alla köer som är då.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



Hur fasen kan man spara två timmar när en överfart tar typ 45 minuter med färja?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2202



Citat:
Hur fasen kan man spara två timmar när en överfart tar typ 45 minuter med färja?


Man lägger till den tid man vanligen får vänta på färjan + att trafiken pulsar med färjetrafiken så att man åker av mitt i en kö.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Bra nyheter tycker jag! thumbs up

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
Jag har heller aldrig haft problem med köer de få gånger jag har åkt färjan.

Vet inte om jag tycker att bron blir ett lyft, är så förbaskat höjdrädd...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Wihlle
Adressen är Norra Skåne, men mentalt i Moseltrakterna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 380



Jo, klart att bron blir en höjdare. Bara den inte prismässigt blir för dyr att nyttja för då kan man ta vägen om Stora Bält istället...

Jag har haft tur med färjan hittills, men jag har också mött en kö i tyskland norr ut när jag varit på väg söderöver som sträckte sig ett par mil... Då undrade jag hur det skulle gå för oss på hemvägen, men det gick bra för oss iallfall.. Men de som satt i kön hade det nog inte så muntert...

_________________
Bo Wihlborg
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8438



Re:

Sörpan skrev:
Avtalet klart:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=823848


Bra, kanske...?

"Sydsvenska handelskammarens vd Stephan Müchler tror att det i framtiden ska bli möjligt att bo i Malmö och jobba i Hamburg eller tvärtom."
Då får man "uppdatera" hastighetsbegränsningarna...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Wihlle
Adressen är Norra Skåne, men mentalt i Moseltrakterna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 380



Re:

BTG skrev:
Sörpan skrev:
Avtalet klart:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=823848


Bra, kanske...?

"Sydsvenska handelskammarens vd Stephan Müchler tror att det i framtiden ska bli möjligt att bo i Malmö och jobba i Hamburg eller tvärtom."
Då får man "uppdatera" hastighetsbegränsningarna...


Höghastighetståg heter lösningen. Trafiken för oss som styr och gasar själv ligger nog inte i tiden att höja farten på...

_________________
Bo Wihlborg
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8438



Re:

Wihlle skrev:
Höghastighetståg heter lösningen. Trafiken för oss som styr och gasar själv ligger nog inte i tiden att höja farten på...

Jag vet, men visst vore det härligt?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



2 timmar låter ju mycket!?! Tror jag inte man sparar.
Möjligtvis om de bygger 2 filig motorväg fram till Lubeck, för den sträckan är ju rena mardrömmen!!!!

Då får man stanna till på en mack i fortsättningen om man skall ha den "röe pölse"!!

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Tycker det är trevligt med färjorna. Frukost mellan Helsingborg/Helsingör och lunch Rödby/Puttgarden. Med en bensträckare innan man ska på båten.
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3463



Re:

Idioter!

Å så skall den "ersätta" färjorna? va händer den/de dagarna de blåser lite mycket då??
ska ALL trafik skall stanna på bägge sidor.....? thumbs down

PÅ den positiva sidan blir väll att alla special maskiner från öresundsbron kommer till användning
igen.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



Re:

Jovani skrev:
Idioter!

Å så skall den "ersätta" färjorna? va händer den/de dagarna de blåser lite mycket då??
ska ALL trafik skall stanna på bägge sidor.....? thumbs down

PÅ den positiva sidan blir väll att alla special maskiner från öresundsbron kommer till användning
igen.


Skall dom stänga av biltrafiken om det blåser mycket? Tror du färjorna går i sånt väder? Det gör inte dom mellan Göteborg och Fredrikshamn iaf och det är ju riktiga fartyg jämfört med dom där barkbåtarna som kör där nere...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3463



Re:

Mats, nu får du väll tänka en gång till.. rödby-putgarden färjorna är MONSTER i gemförelse när det kommer till att ta last.

Rödby-Putgarden
Length o a: 142,0 m
Breadth moulded: 24,8 m
Lorry lane meters: 580
Car capacity: 294
Year of construction: 1997

Stena-line
Längd 155m
Bredd 29m
Byggd 1983
Capacitet 550 fordon

Lika så, stena lämnar inte hamn om de blåser mer än 28sekund om jag mins rätt,
Jag har själv åkt med scandilines när vågorna som bröt mot fören träffade rutorna vid resturangen längst fram.. DÅ var de ingen lek att försöka gå rakt kan jag säga...

Öresundsbron stängs över 27 meter per sekund vilket är säkerhetsgränsen., å då är den bron kort i gemförelse med denna bro på 2 mil....
Å på öppet vatten 20m upp ovan ytan kan de vara vindstilla på en sida å storm på den andra....

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Wihlle
Adressen är Norra Skåne, men mentalt i Moseltrakterna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 380



Re:

Björn skrev:
Tycker det är trevligt med färjorna. Frukost mellan Helsingborg/Helsingör och lunch Rödby/Puttgarden. Med en bensträckare innan man ska på båten.


Här har vi en som äter ofta.

och fika i Lübeck?
Skämt å sido så höjer man snittet om man kan äta och gå på dass på färjorna för man förflyttar sig hela tiden ändå. Ett tankstopp med fika och besök på huset gör ju att snittet sjunker rätt så drastiskt. (kanske skulle dom haft mack på färjan också så man körde av fulltankad?
Det är bara de tråkiga köerna i semestertider som jag har emot färjorna. (ja och maten då förståss, den kunde ha varit MYCKET bättre med tanke på priset.)

_________________
Bo Wihlborg
Citera
Nürburgring
Bro över Fehmarn Bält
3187 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande