Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 323 E30 -85 | 1, 2 >> 7593 besök totalt |
Fakta
Den 323a inhandlades våren 2001 av min sambo. Har väl mer eller mindre tagit över den av min sambo, som tröttnade på den efter ett motor ras plus att han gick och köpte sig en 325 E30 istället. Så just nu har vi 3st e30 under samma tak 2st 325or och en 323a. Våren -03 började vi två inleda en stor renovering av denna bil. Tog sina x antal timmar för och få denna bil rost fri igen. På går just nu: *Montera bilstein sprint dämpare och 60/60 weitech fjädrar *Montering av M-tech bakjolen *Montering av fjäderbenstaget fram *Montering av extraktor grenröret Planer: *Bur *Rallystolar *Riktigt tonade blinkers fram och på sidorna *Diskreta sidkjolar *M-tech dubbelvinge *Tillverka ett fjäderbensstag bak *Köpa en trimkam *Porta toppen *Tarox skivor runt om *oljekylare *Elfläkt *Upp gradering av bussningar runt om Övrigt på bilen: *Lamelldiff *Serov *Sportsystem hela vägen *JR sportluftfilter *MiM 15 tums fälgar Hittade mer rost en väntat =/ Lite blider från rostlagningen _________________ Teres karlsson 330 E46-01 325 E30 -88 x2 323 E30 -85 |
||
Teres, vi som sett den här har ju redan sprungit ut i garaget för att hinna ikapp dig i skruvandet!
Ser riktigt bra ut med lacken, bakluckan blev ju som ny! _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Kristian Larsson: Jo jag vet att du har redan varit snäll med ditt utlåtande =)
Magnus K: Jag lär ju faktist själv säga att jag varit rikigt nöjd med baklucka. Man lär ju få bli nöjd nån gång i sitt liv oxå =) Arne: Runt bogseröglan bak var det faktist rikigt rost fritt. visst det var nån liten prick rost på öglan efter lite färgsläpp men det togs bort på en gång. För övrigt så har vi bara bytt båda framskärmarna plus fördörren plus fixat 3st hål i golvet på båda sidorna fram, också lite små hål i hjulhusen bak och det där stora utkapet bakfår jag inte glömma . Och blien såg förhållande viss rostfri ut från början för ögat. _________________ Teres karlsson 330 E46-01 325 E30 -88 x2 323 E30 -85 |
||
Lite mer bilder för den som vill se Själv tycker jag det är mycket roligt med bilder eftersom man kan titta tillbaka på vilket jobb man har lagt ner =)
skärmkant högerbak samt dörrar och tröskel. Rostsanering påbörjd Lagningen av högerskärmkant gick åt mycket zink på denna bil =) Så här vart resultatet när jag var klar med alla spakling och måling på högersida Jag har målat både skärm och dörr vart betydligt bättre en vad jag hade hoppats på. _________________ Teres karlsson 330 E46-01 325 E30 -88 x2 323 E30 -85 |
||
Har du lackat med riktig spruta?
Har aldrig gjort det själv på bil men när mitt bygge är klart ska jag prova det... _________________ /Arne Lindgren |
||
Arne: Jag har lackat med med spraybruk (ingen som har märkt det än , men till våren ska jag ta och lacka om hela bilen med spruta hade jag tänkt. En spruta har inhandlas iaf. Men en är det mycket kvar på bilen =) Men det var iaf kul och se en till vit e30 =) Tycker dom flesta e30 är röd eller diamantsvart.
_________________ Teres karlsson 330 E46-01 325 E30 -88 x2 323 E30 -85 |
||
Se upp med sprayburksfärgen, bättringsmålade min vardagsbil 318i -88 med sprayburk. Det höll sig fint nån månad sen började det spricka och flaga... Det är inte lika hårt som riktig billack heller så stenskott o dyl. gör värre skada. Men i väntan på riktig lack duger det... _________________ /Arne Lindgren |
||
Arne: Har då funkat kanon på min M-spoiler till 325an iaf. Inga flagor eller nå färgsläpp. visst nått litet stenskott har jag väl fått men färgen sitter kvar har suttit där snart ett år nu. Vi kanske inte använder samma färg. För jag bestälde förr rikigbil lack på burk den var rena skiten, fick jag reda på sen att den måste härda i rikig hög värme för och sitta kvar.
Lennart Mäkinen: hehe pensel är ju ett annat alternativ _________________ Teres karlsson 330 E46-01 325 E30 -88 x2 323 E30 -85 |
||
Att tänka på med sprayfärg: Låt den härda ordentligt, gärna över en vecka innan man börjar fingra på grejorna. Tvätta sedan bilen ofta men passa er för avfettning så kommer det att se fint ut mycket längre.
Själv skulle jag inte ens komma på idén att försöka måla bilen själv eftersom jag har kamrater som gör det mycket bättre , det är tillräckligt besvärligt att slipa och maskera eländet > . Någon billackerare blir man nog aldrig......... Det snickarn missa får målarn fixa _________________ //Mikael Jardstam |
||
Jag har provat fem olika sätt att få färg på gamla bilar:
1. Sprayat 2. Penslat 3. Rollat 4. Blåst med färgspruta utomhus bredvid en gran. 5. Överlåtit lackerandet till en kamrat. Nummer 5 funkade bäst även om jag lärt mig att spraya senare och som Teres säger så går det att få det bra. Nog mycket tålamod bara så går det mesta. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Kan väl som hobbylackerare tala om att det är bra mycket svårare att få ett bra resultat med sprayburk.
Folk verkar dock lite rädda för att sätta en färgspruta i näven... Nu säger jag inte att det är så enkelt att vi bilentusiaster enkelt kan ersätta varenda lackfirma Men överväger man sprayburk kan man garanterat överträffa sig själv med en riktig spruta! _________________ /Kristian Elisson |
||
Det är inte ofta jag anväder avfettning på mina bilar. Men hittar jag nån som är bilig och lack så blir det i stället för och lack själv sen. Att det vart sprayburk vart det bara för jag värgar åka runt med en blå dörr på förarsidan. 325an väcker nog med uppmärksamhet hos pojkarna här i stan. Fast 323an är nog snäppet värre > uscha vill ju inte bli i håg kommen med en bil med blå dörr
_________________ Teres karlsson 330 E46-01 325 E30 -88 x2 323 E30 -85 |
||
Det finns människor som vill åka blå-vita bilar, ja det är nog till och med deras högsta önskan! Ibland står de ivägen framför en dörr när man ska dricka öl en lördagkväll (det är dom som inte får åka blå-vita bilar)
Tillbaks till ämnet: Det viktigaste vid lackarbeten är ju faktiskt underarbetet, det är svårt att få ytan helt slät och rak utan sjunkningar, sliprepor mm. Det märkte man tydligt när jag skulle lacka min Scorpio Kombi som jag hade lagat. Jag blev tvungen att hellacka den eftersom färgnyansen inte stämde. Själv så slipade jag lösdelarna på luncher och kvällar medans billackerarna slipade själva bilen på ett litet kick, maskerade fort gjorde de också. Det syns tydligt var proffsen har varit och var klåparen har jobbat. Det blev inte dåligt, men inte perfekt. _________________ //Mikael Jardstam |
||
Sprutspakel är min bästa vän, för den son inte har provat det =) kanon före lack. Färgen sätter sig kanon sen rikligt med klarlack. sen behöver jag aldrig oroa mig för nå reaktioner av färgen när jag haft sprutspakel över.
_________________ Teres karlsson 330 E46-01 325 E30 -88 x2 323 E30 -85 |
||
Jag avfettade med sprit noga innan lack, hjälpte inte... Stora problemet var inte att lacken lossnade utan att den "krympte" efter nån månad.. Med sprickbildning som följd.. Använde BMWs originalspray 300ml, kan säga att jag tömde lagerhyllan på BMW innan jag var klar
Vad använder du för sprutspackel? Har haft problem med reaktioner när man överlackar det sen.. _________________ /Arne Lindgren |
||
Arne: Har sätt flera som används bmwsorginal färg. Och ska jag vara ärlig så ser det för jävligt ut med den färgen. Åk till mekonomen och köpt deras färg molton eller vad den nu heter har funkat jävligt bra för mig och så autoks skyds klarlack fast klarlacken kan vara lite svår att få tag i.Men den blir jävligt blank och fin. Jag har både provat diamnatsvart och alpinvit och det är ingen nyanskillnad.
_________________ Teres karlsson 330 E46-01 325 E30 -88 x2 323 E30 -85 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 323 E30 -85 | 1, 2 >> 7593 besök totalt |