Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Coil on Plug tändspolar
1, 2   >>
12930 besök totalt
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Coil on Plug tändspolar

Jag funderar på att använda COP-spolar till min motor. Har fått tips om att några Kawasaki tätdhattar passar, problemet är att de behöver 100 volt.
Finns det några ingnitors som kan ta signalen från mitt datasprut och plocka upp det till ~100 volt?

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

VAG 1.8T spolar. Det är ignitor och spole ihopbyggt. Enda den behöver är +12V, jord och triggersignal.

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Får dom plats ned i en 911a?

Porsche 931 -79
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

safe skrev:
Får dom plats ned i en 911a?

Du kan få plats med cca. 20 stycken i smugglarboxen och troligtvis hundratals i baksätet...

Du kanske menar i tändstiftshålet? Det är bara att köpa en på skroten och testa. Det sitter en gummiplugg runt spolen som man kan ta bort ifall den står i vägen.

Jag bytte ut spolar på min S4:a med dem:

http://www.s-cars.org/postnuke/modules/gallery/albums/content/Blingbli . . . .

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Trådstartare

Surfade runt lite bildelsbasen, verkar finnas lite olika varianter (inte bara till 1.8T) med lågvoltskontakter. De borde väl alla vara för 12 volt? Har du något Bosch nummer på den du vet är 12 volt?

Porsche 931 -79
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Jag vågar nog påstå att de flesta moderna bilar har spolar av den här typen. Bara att välja efter geometri och tillgång...

Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

safe skrev:

Surfade runt lite bildelsbasen, verkar finnas lite olika varianter (inte bara till 1.8T) med lågvoltskontakter. De borde väl alla vara för 12 volt? Har du något Bosch nummer på den du vet är 12 volt?

VAG har reviderat denna spole flera gånger då gamla brann upp ofta och spolarna har blivit "slitdetaljer".

06B 905 115R är nyaste och bästa versionen. Spolar och medföljande kontakter finns att köpa hos alla VAG-handlare. Spolar finns alltid över disk då dessa byts ut väldigt ofta. kontakter tar någon dag att få hem.

Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Re:

beepbeep skrev:
safe skrev:

VAG har reviderat denna spole flera gånger då gamla brann upp ofta och spolarna har blivit "slitdetaljer".

06B 905 115R är nyaste och bästa versionen. Spolar och medföljande kontakter finns att köpa hos alla VAG-handlare. Spolar finns alltid över disk då dessa byts ut väldigt ofta. kontakter tar någon dag att få hem.

Har för mig att priset är rätt bra på dessa eftersom det varit "fel" på tidiga varianter och VAG varit snälla att inte ta hutlöst mycket för dom.
Vi (firman min) trimmade en Audi 1,8t och den smällde tändspole efter tändspole vid bara marginellt ökat laddtryck!!

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Roggaman skrev:
beepbeep skrev:
safe skrev:

Har för mig att priset är rätt bra på dessa eftersom det varit "fel" på tidiga varianter och VAG varit snälla att inte ta hutlöst mycket för dom.
Vi (firman min) trimmade en Audi 1,8t och den smällde tändspole efter tändspole vid bara marginellt ökat laddtryck!!

Japp. Det blev liknande saker som med SAAB tändkasetter. När dessa började smälla blev det "självkostnadspris" på dessa grejer.

Man bör bara använda "R" spolar om man ska köra på överladdad bil då dessa är nyast och bäst. Men om det är bara en sugis som man ska fixa antar jag att det räcker med gamla "L" varianten också...den borde vara exceptionellt billig då den inte längre används av VAG.

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

beepbeep skrev:
safe skrev:

ok, då har jag lånat en "L"- spole och mätt och testat lite. Jag antar att Audi/VW motorn har antingen längre tändstift eller mindre fattning, för tändhatten gick inte på Pordche stiftet. Det går iofs att åtgärda genom att skära bort ca 1 cm av plåten längst ned på tändhatten.

Vet du hur man kopplar in dom? 4 stift jag antar plus, minus och en trigger, men vad är den fjärde till?
Hoppas stenhårt på att du har ett kopplingsschema

Porsche 931 -79
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

safe skrev:
beepbeep skrev:
safe skrev:

ok, då har jag lånat en "L"- spole och mätt och testat lite. Jag antar att Audi/VW motorn har antingen längre tändstift eller mindre fattning, för tändhatten gick inte på Pordche stiftet. Det går iofs att åtgärda genom att skära bort ca 1 cm av plåten längst ned på tändhatten.

Vet du hur man kopplar in dom? 4 stift jag antar plus, minus och en trigger, men vad är den fjärde till?
Hoppas stenhårt på att du har ett kopplingsschema

Två jord, +12V och en trigger.

Jag har stenhårt en länk till ett schema:
http://www.s-cars.org/postnuke/downloads/pdf/18tCoilPackConversionInst . . . .

Angående stift, du kan kanske byta till stift med längre topp?

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Stenhårt!
Tack!

Porsche 931 -79
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Någon som har en trasig eller dålig VAG COP som den vill bli av med?
Skulle behöva en för att provmontera och se om det går!

Kan betala en liten slant också

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Hej igen Goran!
Jag har fått på dessa spolar på motorn nu och det verkar funka. Hur bra vet var inte än då motorn måste mappas först.
Men hur kollar man tändningen när man använder sånna här saker, en vanlig tändlampa funkar ju inte?
Man vill ju kontrollera vad man skrivit i boxen mot verkligheten, det är ju inte helt säkert att man ställt triggerhjulet på exakt 90 grader (i mitt fall) med ögonmåttet...

Gustaf, lite sent kanske, men kolla med närmsta VAG verkstad, de byter dom tydligen ganska ofta fortfarande.

Porsche 931 -79
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Varför krångla till det med separata spolar till varje stift...

Vad är de för fel på Bosch motorsport 6-cyl edis spole som har en harre-jösses effekt i sig?
http://www.bosch-motorsport.de/content/language2/html/2847.htm
http://www.bosch-motorsport.de/pdf/components/ignition_coils/3x2.pdf

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

På BMW's spolar kan man ta lös den delen som sitter mot tändstiftet och byta ut den till en vanlig tändkabel och på så sätt kolla nollningen.

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

safe skrev:
Hej igen Goran!
Jag har fått på dessa spolar på motorn nu och det verkar funka. Hur bra vet var inte än då motorn måste mappas först.
Men hur kollar man tändningen när man använder sånna här saker, en vanlig tändlampa funkar ju inte?
Man vill ju kontrollera vad man skrivit i boxen mot verkligheten, det är ju inte helt säkert att man ställt triggerhjulet på exakt 90 grader (i mitt fall) med ögonmåttet...

Stenhårt! Så du fick till det att funka? Visst är det smidigt att slippa massa tjocka tändkablar, fördelare, spolar och annat elände? Kör du bara COP tändning eller har du även bytt ut CIS mot elsprut?

När det kommer till (stenhård)koll av tändningen har du olika alternativ, beroende på hur strobben ser ut:

Ena alternativet är att koppla in en extraspole i parallel med stiften du tänkte kolla. Dvs. du tar en sjätte spole, kopplar in +12V och jord samt parallelkopplar triggern från den cylinder du tänkte kolla. Sen kopplar du in en tändkabel på sjätte spolen, kopplar in ett sjätte tändstift på andra ändan och jordar stiftens hylsa.

Då kommer du att få en extrastift som tänder samtidigt som den stift du tänker kolla. Sen kan du använda strobben som vanligt.

Andra alternativet är att rycka ut COP-prylen och göra som ovan. Då kommer motorn att gå på 5-cyllar men du kan i alla fall testa att triggerskivan är korrekt nollad.

Tredje alternativet är att koppla in sig parallelt på triggern från cylindern du tänker kolla och koppla in den på "line in" på strobben...om en sådan finns.

Kör du med "R" eller "L" spolar?

Mvh.

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Hej
Jo, det blir ett mycket snyggare och renare utseende!
Har bytt ut hela insprutningen mot ett datasprut (Emerald) och separata spjäll.

Tack för de olika tipsen!
Ska prova med att rycka en spole och trycka in en tändkabel med en konvensionell tändhatt i andra änden, borde ju funka?

Jag har 4 R och 2 L spolar, det var vad jag hittade på skroten. Ska köpa 2 R till och ha de andra i reserv.

Än så länge funkar den inte så bra, startmotorn orkar inte riktigt med motorn då den är mer högkompad än den gamla, 10.3 mot 8.5. Den var inget vidare snabb på den gamla motorn heller....

Porsche 931 -79
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Re:

beepbeep skrev:
safe skrev:
Hej igen Goran!

Stenhårt! Så du fick till det att funka? Visst är det smidigt att slippa massa tjocka tändkablar, fördelare, spolar och annat elände? Kör du bara COP tändning eller har du även bytt ut CIS mot elsprut?

När det kommer till (stenhård)koll av tändningen har du olika alternativ, beroende på hur strobben ser ut:

Ena alternativet är att koppla in en extraspole i parallel med stiften du tänkte kolla. Dvs. du tar en sjätte spole, kopplar in +12V och jord samt parallelkopplar triggern från den cylinder du tänkte kolla. Sen kopplar du in en tändkabel på sjätte spolen, kopplar in ett sjätte tändstift på andra ändan och jordar stiftens hylsa.

Då kommer du att få en extrastift som tänder samtidigt som den stift du tänker kolla. Sen kan du använda strobben som vanligt.

Andra alternativet är att rycka ut COP-prylen och göra som ovan. Då kommer motorn att gå på 5-cyllar men du kan i alla fall testa att triggerskivan är korrekt nollad.

Tredje alternativet är att koppla in sig parallelt på triggern från cylindern du tänker kolla och koppla in den på "line in" på strobben...om en sådan finns.

Kör du med "R" eller "L" spolar?

Mvh.

Eller lossa spolen, Sätta en tändkabel mellan spole och stift o och sätta stobben på kabeln.

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Nikel skrev:

Eller lossa spolen, Sätta en tändkabel mellan spole och stift o och sätta stobben på kabeln.

Hmm...när jag tänker lite bättre så är detta allra smartaste tipset

Man skulle t.o.m. bygga en ställning för alla COP-spolar och dra tändkablar till samtliga stift.

Luleå
Här sen Apr 2005

Re:

beepbeep skrev:
Nikel skrev:

Hmm...när jag tänker lite bättre så är detta allra smartaste tipset

Man skulle t.o.m. bygga en ställning för alla COP-spolar och dra tändkablar till samtliga stift.

Man får ta toppen från ett tändstift alt gängstång för att den ska passa i spolen bara, annars funkar det. Men då blir det ju inte coil on plug längre

Skruva banåkabil
Coil on Plug tändspolar
1, 2   >>
12930 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande