Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
2009 FORMULA 1 ING AUSTRALIAN GRAND PRIX
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8927 besök totalt
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Samson skrev:

Klart man ska försöka försvara sin plats, men kör man in i motståndarens bakhjul (eller precis framför som i detta fallet) tycker jag det är solklart vems felet är. Bevisligen tycker ju även domarna så...
Synd, för jag gillar både Vettel och Kubica och tycker båda gjorde riktigt bra race och förtjänade topplaceringar!

Hur dömdes den incidenten i BMW Cup?

BMW 330i -05
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005

Re:

MaZ skrev:
Samson skrev:

Klart man ska försöka försvara sin plats, men kör man in i motståndarens bakhjul (eller precis framför som i detta fallet) tycker jag det är solklart vems felet är. Bevisligen tycker ju även domarna så...
Synd, för jag gillar både Vettel och Kubica och tycker båda gjorde riktigt bra race och förtjänade topplaceringar!

Hur dömdes den incidenten i BMW Cup?

Det vill du inte ens veta

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Re:

Samson skrev:
Lillen skrev:
Christian Eick skrev:
BTG skrev:
Föv hoppas jag att Vettel lärt sig bromsa nu - annars bör han förstöras.

Då var vi gång igen då!

Visst håller jag med dig Micke om att Vettel borde bromsat tidigare, men det var Kubicas "fel" att det slutade så illa som det gjorde, fullständigt onödigt! Men det är just dylika incidenter som visar varför Prost har 4 VM-titlar och Kubica inte kommer att ta någon!

Instämmer.
Kubicen kommer inte bli "the champ".

Tycker Vettel gjorde rätt.
Kubica kunde låtit bli , ville han om kunde han gett mer plats då han hade inner i nästa sväng.

Men shit, vilken säsong det kan bli! Det nya reglementet verkar vara det bästa i mannaminne!

I mina ögon var det Kubica som körde om i alla fall.
Svänger han då in där det redan finns en bil får han ju skylla sig själv.
Vettel hade ju sin linje och även om det blev sammanstötning så är det ju inte direkt koncekvent av FIA.
Det bedöms från fall till fall och ofta blir det knasigt.

Men alla får ju tycka olika.

Även detta fall lär ju sätta ribban för året.
Man får svänga in framför även om den på innern har spåret thumbs up thumbs down

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Lillen skrev:

Man får svänga in framför även om den på innern har spåret thumbs up thumbs down
reglementet för drivers conduct är rätt "solklart", det är bägges ansvar att se till att man kommer igenom, Kubica hade asfalt kvar till vänster...

Vad är det för skillnad på Vettels lilla sammanstötning (som ju bara blev så illa eftersom Kubica snurrade åt höger) och Barris förstasväng?

Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Lillen skrev:

reglementet för drivers conduct är rätt "solklart", det är bägges ansvar att se till att man kommer igenom, Kubica hade asfalt kvar till vänster...

Vad är det för skillnad på Vettels lilla sammanstötning (som ju bara blev så illa eftersom Kubica snurrade åt höger) och Barris förstasväng?

Då borde Kubica kunnat lämna mer plats då?! thumbs up

Barri tänke jag inte på ens.
Menar du då han satte vingen i någons bakdäck?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Lillen skrev:
Barri tänke jag inte på ens.
Menar du då han satte vingen i någons bakdäck?
Det gjorde han väl mer än en gång. Men jag tänkte på starten då det blev minst en bil för mycket och Webber (?) fick sig en kyss/tryckare av Barri. Detta var ju starten till flipperspelet i första sväng.
Men det är ju lite svårt när det är så mycket som händer, en del saker går att undvika, andra är femtehändelser pga nån obestämds mindre väl valda beslut nån sekund tidigare.

Man kan ju reflektera vad Vettel var "very sorry" för på väg till depån (eller om han tänkte slutföra på tre hjul), var det för att han tappade vingen mot Kubica eller att han satte den i muren efteråt? Hade han kommit till depån och bytt nos hade det förmodligen fortfarande varit poängmöjlighet.
Men utan knuff på Kubica så hade det funnits pallplats.

Nåja, vi får väl se hur det bli i nästa race, nåt helt annat team som tar 1-2 (kanske Toyota bara för att störa till det lite )?

Kenlad
Södra Sandby
Här sen Jun 2005

Hej

Vilken härlig statistik Brawn Racing har

Stallet har kört ett kval resultat 1 och 2 100%
kört ett race resultat 1 och 2 100%

Blir svår slaget men kan tyvär bara bil sämre

//Kenneth

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Re:

Lillen skrev:
Niklas Falk skrev:

Då borde Kubica kunnat lämna mer plats då?! thumbs up

Tycker ni verkligen på fullaste allvar att om man ska köra om någon på yttern så måste man följa yttercurbsen hela vägen så man har lämnat plats nog?
I det aktuella fallet hade Vettel plats för hela bilen på insidan men kör för fort och understyr in i Kubica, som dessutom är betydligt före. Jag förstår varför Vettel sa "very sorry" över radion...
Däremot tycker jag Kubica får skylla sig själv som ändå inte ger mer plats utan utsätter sig för onödigt stor risk.
Bestraffningen av Vettel tycker jag är hård och jag hade inte reagerat om de låtat det bero. Om Vettel blev straffad borde Barrichella definitivt blivit det också!
Han körde rätt bryskt vid ett flertal tillfällen.

Jag ser i alla fram mot Malaysia till helgen. iRace är mer svårtippat än någonsin... Ska man chansa på Toyota ändå?

NS: 38 varv
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Samson skrev:
Tycker ni verkligen på fullaste allvar att om man ska köra om någon på yttern så måste man följa yttercurbsen hela vägen så man har lämnat plats nog?
Det ska ju räcka med en bilbredd men precis som du säger så är det ju en risk att ligga på yttern. För Kubica kvittar det ju vilket straff som Vettel får, det blir ju inga poäng till BMW i alla fall.
Att göra en risky yttermanöver kan ju vara ett sätt att lösa poängstrider i seriens slut (och slippa bli beskylld för buse)

En effekt av att det verkare vara enklare att ligga nära är ju att det kommer att vara många fler tajta situationer in i kurvorna. Tänk side-by-side i Parabolican eller 130R, det kan blir lite knepigt där.

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag ger BBC Sport thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up (5/5)

Synd att man måste se det lite öhum i efterkant...

thumbs down för Viasat.

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

thumbs up för Viasat Motor.

Att Frida Nordstrand lät som en bandsåg är väl inte så konstigt när Australiens alla flygflottiljer passerar förbi samtidigt...

Jag tyckte att hon var ett fynd, Lill-Lövis och Eje såg ut att trivas i hennes sällskap i alla fall...

Dessutom gjorde hon briljanta intervjuer. thumbs up

Fula bilar ger bra racing i alla fall. Hårt straff på Vettel, konstigt att Barrichello klarade sig från startkraschen utan efterräkningar.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Samson skrev:
Det ska ju räcka med en bilbredd men precis som du säger så är det ju en risk att ligga på yttern. För Kubica kvittar det ju vilket straff som Vettel får, det blir ju inga poäng till BMW i alla fall.
Att göra en risky yttermanöver kan ju vara ett sätt att lösa poängstrider i seriens slut (och slippa bli beskylld för buse)

En effekt av att det verkare vara enklare att ligga nära är ju att det kommer att vara många fler tajta situationer in i kurvorna. Tänk side-by-side i Parabolican eller 130R, det kan blir lite knepigt där.

Får väl se det som tur att de båda sorterade ut sig själva ur poängräkningen då.
Båda för heta och planterade sina åk i däckhögarna.

Nej det ska väl inte behöva åkas ytterkant för att klarar sig.
Men det finns en del här som behårt håller på att är man millimetern före har man rätt.
Då skall det väl dömmas så alltid och inte när det passar.

Hur som helst det är ju kul att det går att åka ytter numer.
Mer grepp och bättre rejs är ju bra.

Jag tycker dock hur som helst inte synd om Kubicen.
Han chansade och det bar sig inte bättre än att han fick en Red Bull.
Så kan det gå.

Ume
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Hoppas på fler "nygamla" team i topp.
Det kan bara bli bättre som sagt......förutom för Brawn då som har sin topp nu. thumbs up
Toyotorna gick ju bra så dom ligger väl bra till för resultat.

Hamilton ryckte ju upp sig i skuggan bakom.
Men han har nog fortsatt problem.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Samson skrev:
I det aktuella fallet hade Vettel plats för hela bilen på insidan men kör för fort och understyr in i Kubica, som dessutom är betydligt före. Jag förstår varför Vettel sa "very sorry" över radion...
Däremot tycker jag Kubica får skylla sig själv som ändå inte ger mer plats utan utsätter sig för onödigt stor risk.
Bestraffningen av Vettel tycker jag är hård och jag hade inte reagerat om de låtat det bero.

+1

Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

BTG skrev:
Samson skrev:
Bestraffningen av Vettel tycker jag är hård och jag hade inte reagerat om de låtat det bero.

+1

Instämmer. Gillar egentligen Martin Brundle's kommentar att köra om någon på utsidan som bromsar på sig är lite väl optimistiskt betyder att de borde dela 50/50 på skulden. Om man säger så här att i början av inbromsningen var inte Kubica förbi, utan parallell, att då innerföraren som kanske har sämre bromsförmåga bromsar lite längre kan inte han beskyllas för. Det är väl ändå i inbromsningens start man måste titta vem som är före, den som är på innersidan där kan ju inte bromsa mer än han kan, och utrymme borde lämnas av den som är utanför. Att innebilen väljer att bromsa sent borde han också belastas för. Summa summarum: 50/50.

magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008

Haha... Hamilton blev visst av med 3e platsen och blev diskad! Vettel åter 3a... Hamilton hade tydligen släppt förbi Vettel...

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Re:

magnus428 skrev:
Haha... Hamilton blev visst av med 3e platsen och blev diskad! Vettel åter 3a... Hamilton hade tydligen släppt förbi Vettel...
Nu var det väl Trulli som blev trea?

Kumla
Här sen Jul 2008

Re:

Lennart Mäkinen skrev:
magnus428 skrev:
Nu var det väl Trulli som blev trea?

Ja, vad tusan yrar jag om.... Vettel tog sig ju inte ens i mål... Trulli ska det vara...

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006

Ja, dom är ju j-vligt duktiga på att sabba sporten, det är då ett som är säkert... Domslut hit å dit, och det är garanterat inte över. Varför ens kolla på loppen när man vet att den med störst käft (eller plånbok) säkerligen går segrande (tänkte främst på det tekniska som säkert lär komma på tal igen). Eller har FIA helt enkelt svårt att bestämma sig?? Skärpning måste det bli iaf, tycker man ju.

Svenska Wankelregistret
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Re:

Klurax skrev:
Ja, dom är ju j-vligt duktiga på att sabba sporten, det är då ett som är säkert... Domslut hit å dit, och det är garanterat inte över. Varför ens kolla på loppen när man vet att den med störst käft (eller plånbok) säkerligen går segrande (tänkte främst på det tekniska som säkert lär komma på tal igen). Eller har FIA helt enkelt svårt att bestämma sig?? Skärpning måste det bli iaf, tycker man ju.

+1

Känns som om de borde lärt sig.
Varför inte komma med ett stående beslut innan tävlingen är klar?

Trulli 3:a thumbs up

Förstod att "skinkan" hade haft tur
Men ärligt talat han måste känna att han har otur.
Ingen bra start på 2009.

Slåtte
Här sen Nov 2002

Skulle vilja säga att domslutet skapade rättvisa till slut. McLaren och Hamilton har uppenbarligen farit med osanning inför domarna och det är detta som det nu kom ett beslut om. Synd att det ska ta flera dagar bara...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Elitracing (åskådarracing)
2009 FORMULA 1 ING AUSTRALIAN GRAND PRIX
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8927 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande