Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf GTI -88, dags att vakna upp ur dvalan... | 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 >> 8 besök senaste veckan (194484 totalt) |
Har hängt här ett bra tag men jag har inte fått tummen ur för att lägga upp min bil, men nu känns det som det är dags!
Köpte den i september 2005 och har kontinuerligt förbättrat den sen dess. Sviestad 2008-09-22 Spec idag: Kaross och inredning
Övre och undre fjäderbensstag samt fjäderbensstag bak Cobra Monaco stolar och 6-punkts bälten Batteri flyttat bakom passagerar stol Transmission
RedLine 75W90 med LS tillsats Lättat svänghjul 3kg orginal lamell men kraftigare tryckplatta Genomgångna drivaxlar med borttagna brickor och RedLine CV2 fett Motor
Martelius extraktor grenrör 4-2-1 lindat med avgasband Tropic kylare med dubbla fläktar och 70 graders termostat Mobil 5w50 olja DLI race motorfästen I övrigt orginal Chassi
DLI topplagringar DLI race bakaxel bussningar, resten av bussningarna är Polyflex 1.5graders bakaxel schims -3 grader camber fram med lite toe-out Kort styrväxel Bromsar
Carbotech XP10 belägg fram, orginal bak Motul RBF600 bromsvätska North Viking bromskylning Däck och fälg
Toyo R888 205/50/15 Fram Toyo R888 195/50/15 Bak Samt en massa småfix....... På G: - Kylning av växellåda - Förstärknings stag för bakaxeln - oljetemp mätare för växellådsolja samt tråg Har en hel del bilder som jag skall försöka få upp _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Mycket trevlig bil du har....
Vill oxå ha en så fin Golf med dina modifikationer... _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
När jag började köra med lamell diffen har jag haft problem med att få balans i bilen, före jag körde med diff kunde jag balansera bilen med dämparna. Men med diffen kunde jag inte kompensera understyrningen tillräckligt som diffen ger med enbart dämparna, därför ville jag testa med att köra bredare mackor fram när det var tid att köpa nya däck. Det normala hade ju varit att installera en krängare eller ändra fjädrarna, men jag ville testa hur olika däcksbredd påvekar balansen. Gillar att testa olika saker för att se hur det påverkar bilen, om inte annat är det mycker lärorikt. Men en krängare bak står högt på önskelistan, men först skall jag få dit förstärkningsstagen bak, vill se hur de påverkar bilen först. Bättre att ta en sak i taget, annars är det svårt att veta hur de olika sakerna påverkar bilen. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Har fört logg på vad jag har gjort med bilen, har försökt logga allt jag har gjort med bilen. Onödigt vetande kanske, men lite skoj att ha. Detta är från jag köpte den 2005 tills slutet av 2007, 2008 kommer ikväll när jag vart till garaget och hämtat mina anteckningar.
255500 km Bytt till nya skivor, lager, sköld och belägg (orginal) bak. 256400 km Bytt kylslangar, vaccum slangar och tomgångsmotorn. Samt bytt tändstift, rotor, lock och tändkablar. 256600 km Bytte alla oken till renoverade som jag hade från min förra Gti. Bytte alla bromsslangar till stålomspunna (Goodridge). Motul RBF600 bromsvätska. Samt skrivor och belägg fram från min förra Gti. 256700 km Bytt olja (Mobil 1 5w-50) + filter(orginal) och luftfilter. Bytt trasig bromsljus kontakt. 256800 km Framvagnsjustering: Camber -0.6, Toe: +/- 0 256890 km Bytt tänspole och bränslefilter. 258935 km Bytt oljetrycksgivaren då den läckte och fyllt på 0.5l olja. 259100 km Framvagnsjustering på nytt, då jag klippte curbsen lite hårt på Gelleråsen! Camber: -0,4 Toe: 0-2 mm 259570 km Bytt olja(Mobil 1 5w-50) och filter. 261260 km 12.11.2005 Bytte kamrem och spännare samt generatorfäste pga en avbruten bult. 264900 km 19.1.2006 Bytt olja(Mobil 1 5w-50) och filter. 265250 km 27.1.2006 Vindruta bytt pga stenskott, anmärkning i besiktningen. 266630 km Bytt till coilovers (Koni Ride Height Adjustable) och nya orginal topplagringar fram. Sänkte 35 mm mot orginal, sänkte tills bärarmarna var horizontala. 267400 km 12.3.2006 Bytte alla fyra damaskerna. 268350 km 23.3.2006 Bytte båda p-ändarna. 268600 km 26.3.2006 Bytte växellådsolja till Mobil 1 SLC 75w-90. 269300 km 15.4.2006 Bytte olja (Mobil 1 5w-50), filter och luftfilter samt bytte bromsvätska (Motul RBF600). 270600 km 28.4.2006 Bytte bromsbelägg (Mintex) efter Gotland ring. 271750 km 12.5.2006 Bytte olja (Mobil 1 5w-50) och filter. Renoverade växellänkaget och satte in ett avgasreflexrör. 273200 km Bytte till Toyo Proxes T1-R, rätt bra grep men veka sidor. OK gatdäck, men inget bandäck. 273700 km Bytte Mintex beläggen fram till Ferrodo inför Bugrun, var inte nöjd med Mintex beläggen,tyvärr var Ferrordo beläggen inte bättre. 274600 km Bytt olja(Mobil 1 5w-50) och filter. 275000 km Bytt till Carbotec XP8 och Zimmerman skivor fram. Stor skillnad, mycket bra bett! 276200 km 5.7.2007 Installerat snap-off. 276400 km Bytt tändstift. 276800 km Installerat justerbara topplagring från DLI-teknik. Gjort framvagsjustering: Camber -2 Toe 0 277000 km Installerat larm och imobiliser. 280900 km Bytte främre och bakre motorfästet till DLI-tekniks racevarianter. Kom inte åt att byta växellådskudden. 281000 km Bytte olja(Mobil 1 5w-50) och filter samt bromsvätska(Motul RBF 600). Och installerat bromskylning fram. 283300 km Justerat Co% från 5.5 till 2.5 inför besiktningen. Besiktat prickfritt! 283400 km Bytte till ny bakaxel med DLI race lagringar. Installerat oljetrycks och voltmätare (Autometer). 283900 km 6.4.2007 Bytt till G60 OK och spindlar. Monterat nya Zimmerman skivor och Carbotech XP10 belägg. Bytt till 22 mm huvudbromscylinder. Kapade bort kopparna som orinal topplagringarna sitter i, för att kunna justera mer camber fram. Monterat nya spindelleder. Fyllt på med Motul RBF 600. 283930 km Framvagnsjustgering. Camber: -3.2 Toe: 0 283940 km Bytt olja(Mobil 1 5w-50) och filter. Bytt växellådsolja Mobil SLC 75w-90. Bytt bränslefilter och luftfilter samt tändstift. Inför Alastaro! 284450 km 14.4.2007 Bytt kopplingsvajer efter den gått av på Alastaro. 284800 km Bytte rotor och lock, trodde först det var tändningen som spökade. Men det var topplocksbackningen som farit. 284800 km Bytte topplockspackningen, den hade varit mellan 3:an och 4:ans cylinder. Tendens till att fara mellan 1:an och 2:an också. Toppen utanför toleransen, skev! Bytte till toppen från min gamla Gti. Bytte olja(Mobil 1 5w-50) och filter. 284890 km Justerat tändningen, 7 grader förtändning vid tomgång. 285700 km Tätat diffhuset med kemiskmetall efter läckage, troligvis pga dålig gjutning. Bytt växellåds olja (Mobil 1 SLC 75w-90). 287000 km Bytt till Bosch tändstift. 28800 km Bytte bakhjullager då de glappade och inte gick att spänna mera. Upptäckte detta på Bugrun 2007. 288050 km Byte olja(Mobil 1 5w-50) och filter efter Bugrun, då oljetempen var upp mot 130 grader i det varma vädret (+40 i skuggan). 291100 km Bytte framfjädrar till 90Nm/mm + hjälpfjädrar. Bytte även vänster topplagring fram då den glappade (garanti). 291200 km Växellådsras! Lunda med VWGTS gänget. Trodde först att ett lager gett upp, väl hemma konstaterade jag en massa spån + hela tänder vid insidan på kåpan till urtrampningslagret. Antagligen en nit som lossat från diffen. Hände redan antagligen vid 287500 km! 291300 km (mitten av Juli till slutet av Augusti) Lyfte ur maskin och plockade ner hela framvagnen. Rengjorde allt och målade upp nästan alla detaljer. - Gjorde om kylarfästet för att kunna montera tropikkylaren rakt i fronten. - Bytte alla bussningar till Powerflex i framvagnen. - Bytte till G60 krängningshämmare och Powerflex krängarbussningar. - Bytte bromsrören från huvudcylinder till lastavkänningsventilen. - Rengjorde spridarna och bytte packningarna. - Monterade lättat svänghjul (3 kg). - Bytte växellådsfästet till DLI's race variant. - Monterde fjäderbensstag fram. - Shimsade bakaxelbussningarna då de glappade ca. 2 - 3mm. - Bytte bakhjulslager igen (SKF) använde Redline CV2 drivknutsfett. - Fettade om alla drivknutarna med Redline CV2 drivknutsfett. Tog bort de konkava brickorna vid drivknutarna för att de inte skall bottna. - Gått igenom elsystemet fram och rengjort. - Monterade 2Y växellåda och bytte packningarna för medbringarna. - Monterade Gti nedre läpp och North Viking bromskylning. 292000 km Installerat tropic kylare + dubbla fläktar från en Chrysler. Dragna via relä, då de tar 30A vid uppstart och 15A kontinuerligt. Monterat vattentemp mätare på utgående vatten från toppen. Initial verkar det fungera mycket bra. 293200 km 18.9.2007 Bytt olja(Mobil 1 5w-50) och filter. Fått en kant svetsad på kylvatten krökarna då de hade en tendens att krypa ur. 295000 km Monterat 2Y låda med VW motorsport lamell diff (vet ej dock förspänningen, den skall vara 120 Nm, men vet inte säkert). Monterat kort styrväxel, 2 varv istället för 4 varv. Bytt alla hjullager. Insett att baklagren inte har hållit pga att jag har spänt dem fel. De skall drar i botten och sedan släppas lite på. Monterat skydd för avgasbandaget där avgassystemet och växelarmen skaver mot varandra. Monterat gradskiva vid vevaxeln för att kunna justera tändningen bättre. Monterat ny Sachs orginal lamell och urtrampningslager. Fyllt lådan med Mobil 1 75W-90 SLC-LS. 295050 km Konstaterade att lådan läcker olja pga att vänster drivfläns har lossat. Detta pga att låsringarna återanvändes och detta klarar de tydligen inte av. Bytte låsringarna på båda sidorna och fyllde på med Mobil 1 75W-90 SLC-LS. 295145 km Bytt olja(Mobil 1 5w-50) och filter. Justerat framvagnen ca. -3.5 till -4 grader camber och en liten aning toe-out. Bytt bromsvätska, Motul RBF 600. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
|
||||
Har inte så många bra bilder från bur bygget, men får väl ta och komplementera....
Buren är alltså en OMP skruvbur, som sedan har kompletterats med dörrsträvor samt stag bakom stolarna och under ratten. Så såg den ut innan jag började modifiera den. Detalj studie av svetsfogarna Inpassning i bilen pågår...... Skulle vilja byta ut den mot en rikigt bur från Finess eller liknande, framförallt skulle jag vilja knyta ihop fjäder tornen fram och bak. Plus en massa andra ideer finns. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Trendab, www.trendab.se _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Det här var väl det som hände 2008 i stora drag:
295500 km Monterat camber shims bak, 1.5 grader 296500 km Bytt växelföraren, då den som satt i var totalt utsliten. Bytte till en annan konstruktion, fick special tillverka en stoppare. Och modifiera växelväljaren lite. Detta då tvån inte ville hållas på första Challange 2008. 297160 km 1.6.2008 Bytt tändstift då den började gå orent efter 6000 rpm. Nya stift och den gick perfekt igen. Blev Beru UltraX då jag inte fick tag på nått annat en söndag. Bytte även bromsbelägg till Mintex då XP10:orna var slut, och de nya XP10:orna inte kommit ännu. 297400 km 6.6.2008 På väg ner till BugRun började den gå orent efter ca 4000 rpm. Bytte stift igen, men ingen skillnad. Var antagligen styrtrycksventilen eller kontakterna till högtryckspumen (troligast). Bytte även rotor och lock. 298200 km Fixade avgassystemet som hade lossat på två ställen. Bytte växellådsoljan, såg bra ut, inga spån. Mobil 1 75W90 SLC-LS. Ca 298400 km Växellådsras på Lazzat RS 2! Fick hjälp att traila hem bilen. Huvudaxelslager och lagerhus var helt slut. Lånade Kjells 4T-låda och lamell av Conny för att kunna köra Lazzat 3 och Challange 3. 299450 km Monterade nyrenoverad 2Y låda med VW Motorsport diffen. RedLine 75W90 hälldes i lådan. Nya bromsskivor, 280mm Zimmerman, och nya Carbotech XP10 monterades samt ny Motul RBF600 bromsvätska fylldes på. Ca 300000 km Lånat av Webrar av Kjell, köpt catchtank och bränsletrycksregulator. 301100 km 25.9.2008 Bytt olja + filter Mobil 1 5w50. Köpt nya Toyo R888 205/50/15 fram och 195/50/15 bak. Fram krävdes 3mm spacer för att gå fritt till fjäderbenet. 302100 km Sänkt 15mm fram och 20mm bak, ljusterat camber till ~3 grader och lite toe-out. Bytt relä&säkringsbox då en säkringshållare var sönderbrunnen. 302100 km 10.10.2008 Bytt till FMS (Forsberg MotorSport) kammar från andra toppen, den beter sig bättre, men ingen större effekt skillnad. 302890 km 14.12.2008 Bytt till 239mm skivor, spindel och bromsok för att få på 14" vinterdäcken inför besiktningen. Gick genom besiktingen utan problem. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Lite bilder från den lite större genomgången sommaren 2007:
Rengjorda spridare (låg i disel i några dygn) samt nya packningar Nymålat motorutrymme Polyflex, rengjort och DLI motorfästen G60 bromsok och skrivor samt Koni Coilover med DLI topplagringar H&R fjädrar 90 MN Topplagringar Montering påbörjad. Tänk om det skulle kunna hålla sig så här rent och fint, men när man använder grejerna får man räkna med att det inte håller sig så här rent länge....... _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Just nu håller jag på med att bygga kylning till växellådan då 020 lådorna inte är de hållbaraste och jag tror att lite svalare olja inte skulle skada. Speciellt nu när jag kör med lamell diff. Fick tag på en rikigt pump, kylare och filterhållare till bra pris, så det var bara att slå till.
oljekylaren placerad framför vatten kylaren. Filterhållare med tempgivare och pump Har funderat fram och tillbaka hur jag skulle lösa anslutningarna på lådan på ett bra sätt. Löste sig förra veckan när jag var till Swedol och klurade med grabbarna på slangverkstan. Blir en 24mm plugg som man borrar och gängar ett hål i samt sedan skruvar en banjo i. Blir en mycket enkel och billig lösning, blider kommer bara jag får hem prylarna. Men nu till mitt nästa problem, kommer det att funka att suga genom filtret om pumpen sitter ca 40 cm ovanför anslutningen till växellådan? Någon som har praktisk erfarenhet av detta? Samt hur grov oljeslang behöver man, räcker det med 8mm innerdiameter? Hur grov slang brukar man köra med? Sedan har jag dessa stag att montera som skall förhindar att spårvidden bak ändrar vid kurvtagning. Har anmält mig till första Challege och skall försöka köra alla Lazzat RS i år också, och se om man kan försvara andra platsen. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Jag skulle montera pumpen under "vattenlinjen" och därmed fått den att bli "self-priming". Annars kommer du bara att suga luft och varje gång du stänger av den kommer oljan att rinna ner och därmed kommer du inte kunna få flödet nästa gång du startar. Andra alternativet är någon sorts backventil...men det blir svårt med tanke på att oljan är seg och att partiklar kan sätta igen ventilen. Mvh. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Tackar för det! Uppdaterat första inlägget med Martelius extraktor..... Hade liknande logg på den blåa också..... _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Jag skulle ju vilja suga genom filtret för att skydda pumpen vid ras, men då blir det svårt med placeringen av filtret. Men det är bara att åka till garaget och klura vidare på en bra placering av pump och filter. Hur brukar man göra normalt? Pump->filter->kylare eller filter->pump->kylare? Får väl ta och söka runt lite..... _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Vad är det för omp stag? aldrig set det för. e det för att styva upp hela bryggan? kanske får kolla på det till seaten också _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
Jepp, styvar upp hela bryggan och framför allt knyter ihop infästningarna till bärarmarna. Kan inte säga att jag har känt av någon skillnad, men på mkII kan man nog inte ha nog av förstärkningar. Jag har haft upp en mkII kaross i riktbänk, jisses vad det flexar när man riktar . Däremot gjorde fjäderbensstager fram en stor skillnad, då hade jag iofs inte satt in buren ännu, men det blev stor skillnad, understyrde mycket mindre. Så jag skulle rekommendera starkt att förstärka upp så mycket som möjligt! Så det är bara att _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Våra race- och banåkarbilar VW Golf GTI -88, dags att vakna upp ur dvalan... | 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 >> 8 besök senaste veckan (194484 totalt) |