| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Momentnyckel
|
3566 besök totalt |
|
Momentnyckel
Hej! Jag söker en bra momentnyckel från 0-20 Nm. De jag hittat än så länge har ett väldigt smalt register vilket jag gissar beror på noggrannhet, de verkar inte vara gratis heller. Jag måste ha moment mellan 2.5 - 4 Nm men det gör inget om den tar lite till. De jag tittat på (3-4 st) kostar ca 3400:- och uppåt, det finns uppenbarligen sådana för närmare 10k också! Min plånbok önskar något mellan 1000-1500:- men det är kanske omöjligt. Jag vill inte ha någon som "klickar" utan det ska vara en med klocka på, som de gamla hederliga snap-on. Pga att jag ska montera lager i växellåda. Vet någon här om det finns någon bra till mitt önskepris ? mvh Richard _________________ Richard Ahlström |
||||
|
Finns det inga kvar av "böjmodellen". De borde ju inte vara så dyra men noggrannheten är ju inte så lysande.
Löphjul snöre och fiskevåg har nämnts här förr för lagerinspänning i vxlådor. |
||||
|
swedol fast attans såg du ville ha med klocka .ajaj
? http://handla.swedol.se/shop/showIte _________________ Torbjörn Andersson |
||||
|
Ja jag är medveten om att de inte är så dyrt att lämna iväg saker som man tror .
Jag tycker det är kul att skruva och eftersom det är racingsaker jag ska montera så gäller ändå ingen garanti. Det är också som så att jag titt o tätt stöter på låga moment tex mc toppar och känner nu att det är dags att skaffa en egen för att slippa låna. Denna tråden kom till bara för att jag är bekväm(lat) och hoppades på att någon annan hade hittat en suveränt bra momentnyckel till ok pris. Jag letar naturligtvis fortfarande tänkte bara påskynda processen lite
mvh Richard _________________ Richard Ahlström |
||||
|
Jag har en gammal Snapon men den verkar vara graderad för högre moment kg / lbs när jag kollade senast, ska leta upp och se vad det står på klockan. Rapport senare ikväll.
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
OK ingen som köpt en bra momentnyckel till ett hyfsat pris.
Då går jag genast på nästa fråga. Jag har naturligtvis tänkt tanken med hjul o fiskevåg men vad är noggrannheten på en sådan? och om jag inte förstått fel så om du vill ha säg 3 Nm så är det ca 0,3 kg på 1m (2,943), vilket borde bli ca 0,6kg på 0,5m och ca 1,2kg på 0,25m osv eller? Så att göra ett hjul och använda en "fiskevåg" borde inte vara så svårt, om jag tänkt rätt
Men jag vill ju ha en riktig momentnyckel. _________________ Richard Ahlström |
||||
|
Re:
Japp du har tänkt rätt, formeln för vilket åtdragningsmoment det blir är: Nm = Kraften (Newton) X Hävarmen (meter) mvh Jonas |
||||
|
Re:
' Faktum är att den modellen visas i Renaults original servicemanual till min låda så så kass metod kan det inte vara. |
||||
|
Re:
Ska man hålla ett konstant moment över tid så blir ju det svårt med en klickmodell. Det är nog tur att det inte visas pris: http://katalog.toolstore.se/webspeed |
||||
|
Den här är ju inte så dum heller
http://buy1.snapon.com/catalog/item. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Momentnyckel
|
3566 besök totalt |