| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Specialiserade ÅF för R888??
|
1991 besök totalt |
|
Specialiserade ÅF för R888??
Hallå!! Jag har hört att bara några specialiserade återförsäljare ska få sälja r888, dvs samma som för Yokohama!! Jag har kontaktat NDI men har inte fått något svar därifrån!! Jag ska avvakta några dagar och sen kontakta dom via telefon istället för mail. Är det någon här som vet mer om detta?? Stämmer det så grusar det mina planer för en liten enskild firma med inriktning på försäljning av R888 och uthyrning av biltransport
Mvh
|
||||
|
Nu har ju iofs priserna hoppat till pga ollarn och annat men de senaste åren verkar det inte ha varit nån marginal att tala om på R888. Så en affärsplan huvudsakligen baserad på den enorma avans man kan göra på endast R888 hör nog hemma i närmaste runda arkiv.
Lite som att ställa en korvgubbe specialiserad på endast kokt i bröd utanför IKEA... |
||||
|
Till en början hade det mer vart som ett hobbyprojekt så om det går plus minus noll gör ingenting!!
|
||||
|
Re:
Men det ger ju samtidigt högre priser för kunderna, R888 kommer väl att ligga i samma nivå som V70A skulle jag gissa. |
||||
|
Frågan är ju om det är NDI eller dom "stora" leverantörerna som skjuter på i denna frågan!! Jag tror utan tvekan att NDI får sålt mer däck som det ser ut idag!!
Men det återstår att se!! Ingen mer här som har hört rykten
|
||||
|
Hur en generalagent värderar det är ju lite svårt att gissa. Halvstora volymer med några tior i marginal per däck skapar ingen större vilja att befatta sig med märket när man kan välja andra märken med rimligare marginal.
Varumärket kan ju också få sig en törn med kontinuerlig prisdumpning, däck som mycket annat anses oftast bättre bara för att det är lite dyrare (lågprisdäck är väl inget att ha). Kopplar du nedvärderat varumärke och ovilja från större kedjor att befatta sig med märket (pga små marginaler) så faller ju även generalagentens lönsamhet. Kanske vill NDI höja statusen på R888 eller så är de bara rädda om kunderna och vill kunna garantera rätt service ( ).
Men som slutkund vill man ju spara varje hundralapp till annat. Nu är iofs jag färgad av två lokala specialistleverantörer, de kanske har haft en agenda i att indoktrinera sina (identiska) analyser angående prisnivåer etc.
|
||||
|
om du har skriftligt på leveransvägran så skicka till konkurrensverket för kännedom och utredning huruvida GA försöker styra marknaden.
Varför kan svenska oligopolister inte kan lära sig att kartan har ändrat sig sedan 1995? (BTW - din affärsplan suger ;-) _________________ Tony Jonsson Har 63 cylindrar sist jag räknade... |
||||
|
Re:
Man måste ju starta nånstans!! Att tro att man ska tjäna storkovan direkt i den här branschen är nog inte så troligt
|
||||
|
Re:
Det finns ju en möjlighet att Tony kommenterade min bryska kommetar
|
||||
|
Re:
Njaa, det var mer denna budget jag litet bryskt skojade om. Önskar naturligtvis Jerry all lycka till - men lägg in i kalkylen att du iaf vill ha samma avkastning på investerat kapital som du får på bästa bankräntan. Tänk sedan att du får inkuranser (förlorade lagertillgångar) och returer så du bör ha en viss marginal. Kan ju vara därför andra lev/ÅF ligger högre i pris? Du lär inte imponera på framtida investerare, banker, leverantörer mm om du säger "jag ska bara gå runt - för de e så kul att jobba med räjsing" (Jag har suttit med många start-ups och gått igenom affärsplaner). Nu vill jag ha feet däckrabatt för konsultingen :-) _________________ Tony Jonsson Har 63 cylindrar sist jag räknade... |
||||
|
Re:
Dom låga marginalerna är jag väl medveten om! Däckförsäljningen och biltransportuthyrningen skall ju inte ersätta mitt "riktiga" jobb! Då hade jag kursat ganska omgående
|
||||
|
Re:
Investeringen jag gör i detta är kostnaden för hemsida dvs obefintlig! Jag jobbar på schenker och skeppar vidare däcken samma dag dom anländer till terminal så lager/lokalhyra kommer jag inte ha! Vill kunden hämta däcken själv så tar jag med dom hem och förvarar hemma i garaget!! Men om vi ska återgå till topic, vet någon om det ska bli specialiserade ÅF för R888??
|
||||
|
Re: Specialiserade ÅF för R888??
Jo så är det. 8st i sverige som blivit utbildade av Toyo japanen och godkända leverantörer av NDI enligt den info jag fått. _________________ Patrik Skoog |
||||
|
Re: Specialiserade ÅF för R888??
Det var det jag misstänkte:sorry:!! Typiskt Jaja då behöver jag inte fundera mer på det!!
Tråd kan låsas eller raderas!! |
||||
![]() |
Däck för banåka
Specialiserade ÅF för R888??
|
1991 besök totalt |
