| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Reynard bygger busbil ...
|
<< 1, 2 6356 besök totalt |
|
Jag tror nog dom grejar det dom säger. Körvikt inkl förare uppges till 475kg, vilket är rimligt om dom tar i lite. Dom påstår sig generera samma downforce som tyngd i 160km/h. Detta skulle ge ett ClA = 3.83, vilket inte alls är omöjligt om man är lite noggrann med undersidan av bilen. Sen kan man undra över vad det kostar att släpa bilen genom luften. Kvoten Cl/Cd är ett mått på effektiviteten i designen. Öppna LMP bilar ligger på 3.5 - 4 trots att dom av reglementesskäl är tvingade att ha plant golv mellan hjulaxlarna. Släpp det kravet så är det enklare att nå bra resultat men lägg mindre utvecklingsresurser så kanske man inte når ända fram ändå. Anta att dom klarar Cl/Cd=3 vilket ger att CdA hamnar runt 1.28. Dom pratar om en 250hp busa spis, anta 15% transmissionsförlust och CdA enligt ovan -> toppfart runt 210 och dom talar om 130MPH vilket är 208km/h. Stämmer finfint så långt. Att nå ClA på 3.83 och Cl/Cd på >3 är definitivt inte omöjligt. Med CFDräkningarna på MkIV når jag längre, men den är ju aerodynamiskt snällare iom att den har en täckt coupe.
3G med R-däck då? Ja, varför inte. Uppåt 1.4G ligger jag med MkIII, mer i toppar, men säg 1.4G. I 160km/h så skulle ovanstående aero kunna ge dig 2*1.4G-"lastdegradering" vilket borde hamna runt 2.5G. Nånstans runt 175km/h borde dom greja 3G på R-däck. Frågan är dock hur pass relevant den siffran är då få banor har högfartskurvor av den arten. Rullmotståndet stiger dramatiskt när man svänger och frågan är om inte krokarna runt 175 är toppfart i kurva för den där. Hur som helst så ska det bli otroligt kul att få se den när den börjar röra på sig. Så otroligt rätt!! _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Lite skummare tycker jag deras val av däcksdimensioner är. Med slicks åker dom 8x13 fram och 10x13 back. Kör dom vanliga dimensioner så har dom en diameter på framhjulen på 500mm och bak ca 550mm. Gatdäcken lägger dom på 7x16 resp 9x17 enligt broschyrmaterialet. Ett rimligt däcksval för en 7x16 borde väl bli 205/45x16 och för 9x17 borde det bli 255/40x17 eller nåt sånt. Dom har ju en diameter snudd på decimetern större än slicksalternativet, och väsentligt lägre profil hittar man inte i en handvändning. Tänker dom sig att bilen ska gå 5cm högre på R-däcken så når dom inte fram till sina uppsatta prestandamål för aerodynamiken. Effektiviteten på undersidans aero avtar dramatiskt när man höjer bilen.
Möjligt att dom lägger R-däck på samma dimensioner som slicksen och de angivna gatdimensionerna är just gatdimensioner där dom tar upp markfrigången av praktiska skäl för de dagliga turerna till dagis och stormarknaden... eller nåt. Om man ändå ger upp aeroprestandan på gatan så skulle jag nog passa på att gå ner i dimension lite på dom däcken. Ett 255/40x17 är ett onödigt dyrt däck om man bara ska cruisa i alla fall, men det är ju snåla jag det. -> Lekås: Du som är tjenis med dom kan väl ställa en följdfråga runt däcksvalet. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Re:
Den där Andre Brown är riktigt bra på att svara på mejl! Jag frågade om hjuldimensionerna och hur nära verkligheten din aero-beräkning var (å fiskade lite om priset, men det gav inget...): --------------- Hi Johan Your assumptions of Cl/Cd=3 are significantly lower than we achieved in the wind tunnel... the larger wheels are indeed for road use to give additional ground clearance - on the road the speeds are lower so downforce requirement is less. Best regards Andre --------------- _________________ Johan Lekås |
||
|
Intressant video om den här.
http://www.carandsuv.co.nz/news/8900
_________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||
|
... Och nu har den nåt sån färdighetsgrad att dom kan börja ruska den på bana.
Ska bli kul att få höra om den presterar vad dom utlovat när dom kört in den lite mer. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Nu verkar de ha fått stil på grejerna http://www.reynardracingcars.com/
Produktionstart i oktober £35000 Skulle vara kul att läsa något riktigt test mot t ex en radical, men jag har inte hittat något _________________ Johan Lekås |
||
|
Då har den passerat brittiska IVA.
http://www.pistonheads.co.uk/gassing _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Reynard bygger busbil ...
|
<< 1, 2 6356 besök totalt |
