Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Reynard bygger busbil ...
<<   1, 2
6356 besök totalt
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6278


Trådstartare
Jag tror nog dom grejar det dom säger. Körvikt inkl förare uppges till 475kg, vilket är rimligt om dom tar i lite. Dom påstår sig generera samma downforce som tyngd i 160km/h. Detta skulle ge ett ClA = 3.83, vilket inte alls är omöjligt om man är lite noggrann med undersidan av bilen. Sen kan man undra över vad det kostar att släpa bilen genom luften. Kvoten Cl/Cd är ett mått på effektiviteten i designen. Öppna LMP bilar ligger på 3.5 - 4 trots att dom av reglementesskäl är tvingade att ha plant golv mellan hjulaxlarna. Släpp det kravet så är det enklare att nå bra resultat men lägg mindre utvecklingsresurser så kanske man inte når ända fram ändå. Anta att dom klarar Cl/Cd=3 vilket ger att CdA hamnar runt 1.28. Dom pratar om en 250hp busa spis, anta 15% transmissionsförlust och CdA enligt ovan -> toppfart runt 210 och dom talar om 130MPH vilket är 208km/h. Stämmer finfint så långt. Att nå ClA på 3.83 och Cl/Cd på >3 är definitivt inte omöjligt. Med CFDräkningarna på MkIV når jag längre, men den är ju aerodynamiskt snällare iom att den har en täckt coupe.

3G med R-däck då? Ja, varför inte. Uppåt 1.4G ligger jag med MkIII, mer i toppar, men säg 1.4G. I 160km/h så skulle ovanstående aero kunna ge dig 2*1.4G-"lastdegradering" vilket borde hamna runt 2.5G. Nånstans runt 175km/h borde dom greja 3G på R-däck. Frågan är dock hur pass relevant den siffran är då få banor har högfartskurvor av den arten. Rullmotståndet stiger dramatiskt när man svänger och frågan är om inte krokarna runt 175 är toppfart i kurva för den där.

Hur som helst så ska det bli otroligt kul att få se den när den börjar röra på sig. Så otroligt rätt!!

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6278


Trådstartare
Lite skummare tycker jag deras val av däcksdimensioner är. Med slicks åker dom 8x13 fram och 10x13 back. Kör dom vanliga dimensioner så har dom en diameter på framhjulen på 500mm och bak ca 550mm. Gatdäcken lägger dom på 7x16 resp 9x17 enligt broschyrmaterialet. Ett rimligt däcksval för en 7x16 borde väl bli 205/45x16 och för 9x17 borde det bli 255/40x17 eller nåt sånt. Dom har ju en diameter snudd på decimetern större än slicksalternativet, och väsentligt lägre profil hittar man inte i en handvändning. Tänker dom sig att bilen ska gå 5cm högre på R-däcken så når dom inte fram till sina uppsatta prestandamål för aerodynamiken. Effektiviteten på undersidans aero avtar dramatiskt när man höjer bilen.

Möjligt att dom lägger R-däck på samma dimensioner som slicksen och de angivna gatdimensionerna är just gatdimensioner där dom tar upp markfrigången av praktiska skäl för de dagliga turerna till dagis och stormarknaden... eller nåt. Om man ändå ger upp aeroprestandan på gatan så skulle jag nog passa på att gå ner i dimension lite på dom däcken. Ett 255/40x17 är ett onödigt dyrt däck om man bara ska cruisa i alla fall, men det är ju snåla jag det.

-> Lekås: Du som är tjenis med dom kan väl ställa en följdfråga runt däcksvalet.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1293



Re:

2fast4u skrev:
-> Lekås: Du som är tjenis med dom kan väl ställa en följdfråga runt däcksvalet.

Den där Andre Brown är riktigt bra på att svara på mejl!
Jag frågade om hjuldimensionerna och hur nära verkligheten din aero-beräkning var (å fiskade lite om priset, men det gav inget...):
---------------
Hi Johan
Your assumptions of Cl/Cd=3 are significantly lower than we achieved in the wind tunnel... the larger wheels are indeed for road use to give additional ground clearance - on the road the speeds are lower so downforce requirement is less.
Best regards
Andre
---------------

_________________
Johan Lekås
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068




_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6278


Trådstartare
... Och nu har den nåt sån färdighetsgrad att dom kan börja ruska den på bana.



Ska bli kul att få höra om den presterar vad dom utlovat när dom kört in den lite mer.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Ser grymt rolig ut, jag missade priset, stod de nånstans?

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1293



Re:

Krullert skrev:
Ser grymt rolig ut, jag missade priset, stod de nånstans?

"...expected to start at under £30k."

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1293



Nu verkar de ha fått stil på grejerna http://www.reynardracingcars.com/
Produktionstart i oktober £35000

Skulle vara kul att läsa något riktigt test mot t ex en radical, men jag har inte hittat något

_________________
Johan Lekås
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4191




_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Reynard bygger busbil ...
<<   1, 2
6356 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande