| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fristående tomgångsmotor, hur enklast bygga en sån?
|
1043 besök totalt |
|
Tomgången fungerar lite vanskligt i veteranräsern (med K-Jetronic), så jag funderar på om det skulle vara möjligt att bygga en fristående tomgångmotor som sköter tomgången, istället för att förlita sig på tillsatsluftssliden samt tomgångsskruven på spjällhuset. Hur gör man detta enklast? Finns det färdiga satser att köpa, eller ska jag utgå från Megasquirt eller liknande? Kan man med enkla medel modifiera t ex ett LH-Jetronic eller annats äldre insprut att bara sköta en tomgångsmotor? |
||
|
om inte jag minns totalt fel hade Volvo ett fristående system på vissa 740, tidiga modeller tror jag.
Annars så är ju MS otroligt flexibelt, det funkar hyfsat att styra tomgång med i open loop i alla fall (svårare i closed loop men det går) och det kan ju göra andra kul saker också. Ett begagnat V2.2 är billigt... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re: Fristående tomgångsmotor, hur enklast bygga en sån?
Eller mäta upp de ingående komponenterna och byta sjuka delar. Min erfarenhet är att ett friskt k-jet system fungerar mer eller mindre perfekt. Tomgång, co-halt vid besiktning, gasrespons, bränsleekonomi
Men är det fel faller ofta alla bitarna djupt direkt...
_________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1043 besök totalt |