Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 10 besök senaste veckan (100508 totalt) |
Boka upp en dag i almanackan som mek dag, o planera vad du skall göra, skaffa grejor o förbered dig, hoppas att dessa tips kan hjälpa dig o få ...... ur ...... Ang. tysta ner sidepipes tryck in stål diskbollar avsluta med stora brickor som du gör av nån plåt sågar ut hålsåg så stort som möjligt, spärrar gasen på 30-40%, mycke luft o isolera insugsljudet. Ang. dörr öppnare kollar du på https://www.europaspares.com/BRIGHTW
![]() _________________ Jonas Haag |
||||
Re:
Tack för peppningen och länkarna, känner faktiskt lusten rinna till. Bara lite vår nu också, så gör jag det sista.... hoppas jag ![]() ![]() Har fått en dag på Mantorp och köra Radical av frun och pojkarna i fars dag present. Det är nog den sista medicinen jag behöver innan jag står fullt rustad i garaget igen med stål i blick. ![]() _________________ Lars Jernbäcker AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5 Porsche 997 Carrera S GenII |
||||
Mitt kylsystem krånglar
Gjorde en termostatkoll igår, dvs kollade vilken termostat jag skall ha då mitt motorrum är så trångt så motorn kan jobba på rätt arbetstemperatur ändå. Då inträffar följande: Motorn kokar efter ett tag. Jag har ett slutet system med både övertrycksventil i kylare och i expansionskärlet. Och efter ett tag så stod det en stråle ut från kylaren och pyste vatten genom locket på expansionkärlet. vattentempen var över 100 C på mätaren. Aha, den öppnade inte tänke jag och lät bilen svalna och bytte till en 72 C termostat. I med vatten och startade motorn. Nu körde jag med locket av på expansionskärlet för jag ville se vad som hände. Inte en krusning på ytan i expansionskärlet tills motorn nådde ca 80 C på mätaren, då kom det som en gejser, och det var bara att stänga av igen. Nu till frågorna - Skall en cheva 350 ha ett slutet kylsystem med övertrycksventil, och isåfall när skall den öppna? - När den tömde sig på vattnet uppfattade jag det som att det aldrig tog slut ![]() - Jag har nu lyft av ena toppen då jag trodde att jag fick komp i kylsystemet, då jag också hade vatten från denna sidans sidepipe då jag startade efter ett tag. Då ser jag på packningen att kylhålen i packningen är typ 3 mm i diameter men hålen i topp och block är ca 25 mm i diameter. Skall det vara så? - Sista frågan, tittar man på hur ett kylsystem på en 350 är konstruerat så skall vattnet efter att ha cirkulerat i block och toppar pumpas upp i termostathuset för att kopplas mot övre del på kylaren. Tittar man på termostaten så öppnas den nedåt i huset dvs mot vattentrycket/rörelsen. Skall det vara så, eller spelar inte det någon roll, man kan ju tänka sig att trycket stänger termostaten kanske ![]() Lite grunningar som ni gärna får glänsa med kunskap runt, bara jag lär mig något samtidigt ![]() Glad påsk _________________ Lars Jernbäcker AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5 Porsche 997 Carrera S GenII |
||||
lite mer info
![]() Rött = flöde från motorn till kylarens topp Blått= flöde från kylaren till pumpens sugsida Grått=koppling på blå sida, sugsidan och expansionskärlet Lila= skvaller slang mellan kylaren och expansionskärlet ovan maxnivån Allt annat pluggat Har jag gjort rätt? Kommer det att funka? Eller är något fel och det är därför den beter sig så här? ![]() _________________ Lars Jernbäcker AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5 Porsche 997 Carrera S GenII |
||||
Några bilder att tillföra resonemanget
![]() Skall det vara så här ![]() ![]() Är detta nåt å bry sig om ![]() _________________ Lars Jernbäcker AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5 Porsche 997 Carrera S GenII |
||||
Re: Mitt kylsystem krånglar
För det första har du ett för litet expantionskärl. Kylsystemet rymmer säkert över 18 liter...så när motorn är kall, ska nog kärlet vara helt tomt. Ja...det ska vara ett övetryckssystem. Sedan är det svårt att säga. Är motorn nyrenoverad ? Nybyggda motorer kan gå fruktansvärt varma första tiden. Byt ut termostaten så länge....mot en bricka med ett 10-12mm hål. om du senare sätter tillbaka termostaten...borrar du ett 5mm hål i plåten, så luft kan passera även om termostaten är stängd. Utan lock gåt det inte.....och du bör nog ha ett lock på minst 20 psi
Ja...det ska det. Kolla dock att packningen är till rätt insug. Det finns några olika. Vattnet går från botten på kylaren....in i pumpen...inblockets framkant.....till blockets bakkant. Sedan går det upp i topparnas bakkant....och fram till termostathuset. Så...hålen i bakkant av packningarna ska vara stora. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag har ett likande system som dig fast jag har avluftningen mellan termostathuset (som är högsta punkten) och expansionskärlet. Jag har en termostat som öppnar vid 160 grader F och en termokontakt med intervall 92-96 C. Har bara kört in kammen men det verkar funka. Den går upp till nästan hundra sen går fläkten igång och sänker till drygt nittio. Jag köpte en Volvokylare och en elfläkt på Biltema för det facila priset 1300:-:- och det verkar som sagt var funka bra. Jag misstänker att du har en luftficka i toppen. Prova att flytta luftningen till termostathuset. Jag var också fundersam över hur man skulle sätta termostaten, men det verkar som att den ska öppna mot trycket. Det finns inget hål i min termostat.
![]() _________________ Stefan Karlström |
||||
Kan tillägga att jag kör med ett kärl från en Volvo 240 med ett svart lock, om man vill ha högre tryck kan man tydligen ta ett grönt lock från en turbobil. Kanske finns lock som öppnar vid högre tryck även till ditt kärl.
![]() _________________ Stefan Karlström |
||||
Re:
Det där låter inte så lovande. Vi åker med 4-radiga kyl....som är stora. Jag hade i stort sätt samma sättning som du, i början. Och visst funkar det i vanlig trafik. Men när jag legat i 200km/h i några mil på Autoban....saktade jag ner till 160....och då kokade motorn...och jag fick varmt vatten över mej.. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Men det verkar ju som om det funkar i alla fall.
![]() _________________ Stefan Karlström |
||||
Update
Hej Först, P.P, det var inte denna som var ute då jag har ljudbesiktning kvar, (bara) ![]() Jonas: Allt är som det skall vara men det har kommit lite i mellan, (som vanligt). Den kyler som den ska nu, ligger dock högt på tomgångstest men både termostaten och elfläkten arbetar som de ska. Skall bara orka släpa bilen till Laholm för besiktning...... och under tiden så skall ormen få ett alldeles eget litet bo, sssssssss ![]() ![]() Stackars ormen som måste stå mitt i stöket ![]() Hur man lyfter en 120kg balk upp över 2 mter i luften på ett säkert sätt ![]() Nu är murningsarbetet klart, (idag faktiskt) ![]() _________________ Lars Jernbäcker AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5 Porsche 997 Carrera S GenII |
||||
Ang hålen i packningen så har jag exakt samma sak, nåja.. liknande iaf, på min V4.
![]() Begränsningen syns som ljusare kopparplåt på insugets packning. Enligt diverse skilda källor så var jag tvungen att förstärka med en kopparplåt då ett hål i papp är som att be om problem. Resultatet blir att bara de främre cylindrarna får kylning. Anledningen till att det finns en begränsning för kylhålen är att topplocken är precis lika på höger och vänster sida. Anledningen är antagligen liknande på din åtta. Kul bygge iaf! ![]() _________________ Daniel Roth, retrofuturist. Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB... |
||||
Re:
Kan bara konstatera att efter nästan 300 mil och rätt hård körning stundtals så är jag inte i närheten av nån överhettning. Tvärtom, var tvungen att byta till en 88 graders termostat och det funkar perfekt i lägre farter men när jag drar på lite så SJUNKER tempen till ca 80 grader! Lyxproblem på en Cobra va? Mätaren och termostaten funkar perfa, undrar om det kan vara fartvinden som kyler? Har öppet runt kylaren ännu. Ibland är inte störst bäst, och Feltemaprylar kan faktiskt funka, frågan är bara hur länge? _________________ Stefan Karlström |
||||
Re:
Nja....det kan man väl inte kalla för perfekt funktion.. ![]() ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag tror min kommer att kyla bra under körning, då jag utsatte den för "maxtest"? med att låta den stå på tomgång i ca 20-25 gradig värme ute. Tror dock att jag kommer att få problem efter hård körning då man stannar. Blir nog viktigt med avkylningtempo innan stopp gissar jag
Så här långt är garaget kommet nu ![]() ![]() _________________ Lars Jernbäcker AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5 Porsche 997 Carrera S GenII |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 10 besök senaste veckan (100508 totalt) |