Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AC Cobra Replica
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
10 besök senaste veckan (100508 totalt)
Jonas H
Vallentuna / Stockholm
Här sen Mar 2005

Boka upp en dag i almanackan som mek dag, o planera vad du skall göra, skaffa grejor o förbered dig, hoppas att dessa tips kan hjälpa dig o få ...... ur ...... Ang. tysta ner sidepipes tryck in stål diskbollar avsluta med stora brickor som du gör av nån plåt sågar ut hålsåg så stort som möjligt, spärrar gasen på 30-40%, mycke luft o isolera insugsljudet. Ang. dörr öppnare kollar du på https://www.europaspares.com/BRIGHTWORK/HINGES_and_LATCHES/HEAVY_DUTY_ . . . . eller https://www.europaspares.com/BRIGHTWORK/HANDLES_and_LOCKS/FLUSH_FIT_IN . . . . själv kör jag med 4mm tyg tråd, från hatthylle hållare. Go for it.

Växjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Re:

Jonas H skrev:
Boka upp en dag i almanackan som mek dag, o planera vad du skall göra, skaffa grejor o förbered dig, hoppas att dessa tips kan hjälpa dig o få ...... ur ...... Ang. tysta ner sidepipes tryck in stål diskbollar avsluta med stora brickor som du gör av nån plåt sågar ut hålsåg så stort som möjligt, spärrar gasen på 30-40%, mycke luft o isolera insugsljudet. Ang. dörr öppnare kollar du på https://www.europaspares.com/BRIGHTWORK/HINGES_and_LATCHES/HEAVY_DUTY_ . . . . eller https://www.europaspares.com/BRIGHTWORK/HANDLES_and_LOCKS/FLUSH_FIT_IN . . . . själv kör jag med 4mm tyg tråd, från hatthylle hållare. Go for it.

Tack för peppningen och länkarna, känner faktiskt lusten rinna till. Bara lite vår nu också, så gör jag det sista.... hoppas jag Beställa lite grejor skall jag i varje fall göra. Man gör ju vad man kan för att ta världen ur finanskrisen

Har fått en dag på Mantorp och köra Radical av frun och pojkarna i fars dag present. Det är nog den sista medicinen jag behöver innan jag står fullt rustad i garaget igen med stål i blick.

Citera
Jonas H
Vallentuna / Stockholm
Här sen Mar 2005

Ja nu när du fått peppning, så är det bara å rusa ut i garaget och köra igång, försök o besiktiga bilen snarast, polera kan du göra sen. thumbs up thumbs up

Växjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Mitt kylsystem krånglar

Gjorde en termostatkoll igår, dvs kollade vilken termostat jag skall ha då mitt motorrum är så trångt så motorn kan jobba på rätt arbetstemperatur ändå. Då inträffar följande:

Motorn kokar efter ett tag. Jag har ett slutet system med både övertrycksventil i kylare och i expansionskärlet. Och efter ett tag så stod det en stråle ut från kylaren och pyste vatten genom locket på expansionkärlet. vattentempen var över 100 C på mätaren. Aha, den öppnade inte tänke jag och lät bilen svalna och bytte till en 72 C termostat. I med vatten och startade motorn. Nu körde jag med locket av på expansionskärlet för jag ville se vad som hände.

Inte en krusning på ytan i expansionskärlet tills motorn nådde ca 80 C på mätaren, då kom det som en gejser, och det var bara att stänga av igen.

Nu till frågorna
- Skall en cheva 350 ha ett slutet kylsystem med övertrycksventil, och isåfall när skall den öppna?
- När den tömde sig på vattnet uppfattade jag det som att det aldrig tog slut Är det för att motorn är så varm så att det skapas gastryck i blocket som trycker ut allt vatten eller vad?
- Jag har nu lyft av ena toppen då jag trodde att jag fick komp i kylsystemet, då jag också hade vatten från denna sidans sidepipe då jag startade efter ett tag. Då ser jag på packningen att kylhålen i packningen är typ 3 mm i diameter men hålen i topp och block är ca 25 mm i diameter. Skall det vara så?
- Sista frågan, tittar man på hur ett kylsystem på en 350 är konstruerat så skall vattnet efter att ha cirkulerat i block och toppar pumpas upp i termostathuset för att kopplas mot övre del på kylaren. Tittar man på termostaten så öppnas den nedåt i huset dvs mot vattentrycket/rörelsen. Skall det vara så, eller spelar inte det någon roll, man kan ju tänka sig att trycket stänger termostaten kanske

Lite grunningar som ni gärna får glänsa med kunskap runt, bara jag lär mig något samtidigt

Glad påsk

Citera
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare
lite mer info

Rött = flöde från motorn till kylarens topp

Blått= flöde från kylaren till pumpens sugsida

Grått=koppling på blå sida, sugsidan och expansionskärlet

Lila= skvaller slang mellan kylaren och expansionskärlet ovan maxnivån

Allt annat pluggat

Har jag gjort rätt? Kommer det att funka? Eller är något fel och det är därför den beter sig så här?

Citera
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Några bilder att tillföra resonemanget

Skall det vara så här

Är detta nåt å bry sig om Packningen fyllde delvis i märket men det känns som en tryckanvisning för läckage..... kanske

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re: Mitt kylsystem krånglar

Larse skrev:

- Skall en cheva 350 ha ett slutet kylsystem med övertrycksventil, och isåfall när skall den öppna?
- När den tömde sig på vattnet uppfattade jag det som att det aldrig tog slut Är det för att motorn är så varm så att det skapas gastryck i blocket som trycker ut allt vatten eller vad?
- Jag har nu lyft av ena toppen då jag trodde att jag fick komp i kylsystemet, då jag också hade vatten från denna sidans sidepipe då jag startade efter ett tag. Då ser jag på packningen att kylhålen i packningen är typ 3 mm i diameter men hålen i topp och block är ca 25 mm i diameter. Skall det vara så?
- Sista frågan, tittar man på hur ett kylsystem på en 350 är konstruerat så skall vattnet efter att ha cirkulerat i block och toppar pumpas upp i termostathuset för att kopplas mot övre del på kylaren. Tittar man på termostaten så öppnas den nedåt i huset dvs mot vattentrycket/rörelsen. Skall det vara så, eller spelar inte det någon roll, man kan ju tänka sig att trycket stänger termostaten kanske

För det första har du ett för litet expantionskärl.
Kylsystemet rymmer säkert över 18 liter...så när motorn är kall, ska nog kärlet vara helt tomt.

Ja...det ska vara ett övetryckssystem.

Sedan är det svårt att säga. Är motorn nyrenoverad ?
Nybyggda motorer kan gå fruktansvärt varma första tiden.
Byt ut termostaten så länge....mot en bricka med ett 10-12mm hål.
om du senare sätter tillbaka termostaten...borrar du ett 5mm hål i plåten, så luft kan passera även om termostaten är stängd.
Utan lock gåt det inte.....och du bör nog ha ett lock på minst 20 psi

Larse skrev:

Skall det vara så här

Ja...det ska det.

Kolla dock att packningen är till rätt insug. Det finns några olika.

Vattnet går från botten på kylaren....in i pumpen...inblockets framkant.....till blockets bakkant.
Sedan går det upp i topparnas bakkant....och fram till termostathuset.
Så...hålen i bakkant av packningarna ska vara stora.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Drake
Stockholm
Här sen Jun 2006

Jag har ett likande system som dig fast jag har avluftningen mellan termostathuset (som är högsta punkten) och expansionskärlet. Jag har en termostat som öppnar vid 160 grader F och en termokontakt med intervall 92-96 C. Har bara kört in kammen men det verkar funka. Den går upp till nästan hundra sen går fläkten igång och sänker till drygt nittio. Jag köpte en Volvokylare och en elfläkt på Biltema för det facila priset 1300:-:- och det verkar som sagt var funka bra. Jag misstänker att du har en luftficka i toppen. Prova att flytta luftningen till termostathuset. Jag var också fundersam över hur man skulle sätta termostaten, men det verkar som att den ska öppna mot trycket. Det finns inget hål i min termostat.

Stockholm
Här sen Jun 2006

Kan tillägga att jag kör med ett kärl från en Volvo 240 med ett svart lock, om man vill ha högre tryck kan man tydligen ta ett grönt lock från en turbobil. Kanske finns lock som öppnar vid högre tryck även till ditt kärl.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Drake skrev:
Den går upp till nästan hundra sen går fläkten igång och sänker till drygt nittio. Jag köpte en Volvokylare och en elfläkt på Biltema för det facila priset 1300:-:- och det verkar som sagt var funka bra.

Det där låter inte så lovande.
Vi åker med 4-radiga kyl....som är stora.
Jag hade i stort sätt samma sättning som du, i början. Och visst funkar det i vanlig trafik.
Men när jag legat i 200km/h i några mil på Autoban....saktade jag ner till 160....och då kokade motorn...och jag fick varmt vatten över mej..

Citera
Drake
Stockholm
Här sen Jun 2006

Men det verkar ju som om det funkar i alla fall. En nyrenoverad motor kan ju bli rätt varm som du säger och stillastående på 2000 varv i en halvtimme var inga problem. Så fort tempen närmade sig 100 så sänkte fläkten ju tempen igen. Enligt nån kyl-guru på nätet så är det fullständigt ointressant hur många rader man har bara vattenflödet inte bromsas för mycket. Enligt gurun så bör man ha minst en kvadrattum kylarea per kubiktum och fläkten bör ge minst 10 cfm per hästkraft. Min Vovlokylare har 383 kvadrattum frontarea, så jag hoppas att det räcker till min 305:a Fan vet om det stämmer, men han verkar vara rätt respekterad i tävlingssammanhang, dessutom var det just gamla jänke-åttor han pratade om.

Stockholm
Här sen Jun 2006

Tycker inte att den här är så liten förresten.

Växjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Tack för tipsen ni båda!

Det blir en lättare omkonstruktion. Skall också ta till mig av bricktricket och borrhålet.

Mvh Lars

Citera
Jonas H
Vallentuna / Stockholm
Här sen Mar 2005

Hur går det med brick tricket?
Komigen nu.

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Såg en mattsvart sak med r-däck på Power meet Emmaboda. Kan det vara denna som varit ute?

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Update

Hej

Först, P.P, det var inte denna som var ute då jag har ljudbesiktning kvar, (bara)

Jonas: Allt är som det skall vara men det har kommit lite i mellan, (som vanligt). Den kyler som den ska nu, ligger dock högt på tomgångstest men både termostaten och elfläkten arbetar som de ska. Skall bara orka släpa bilen till Laholm för besiktning......

och under tiden så skall ormen få ett alldeles eget litet bo, sssssssss Det är det som tar min helgtid nu.

Stackars ormen som måste stå mitt i stöket

Hur man lyfter en 120kg balk upp över 2 mter i luften på ett säkert sätt

Nu är murningsarbetet klart, (idag faktiskt)

Citera
Jonas H
Vallentuna / Stockholm
Här sen Mar 2005

Bra jobbat Lars hoppas du hinner få på taket innan vintern. thumbs up

Trollhättan
Här sen Nov 2009

Ang hålen i packningen så har jag exakt samma sak, nåja.. liknande iaf, på min V4.

Begränsningen syns som ljusare kopparplåt på insugets packning. Enligt diverse skilda källor så var jag tvungen att förstärka med en kopparplåt då ett hål i papp är som att be om problem. Resultatet blir att bara de främre cylindrarna får kylning. Anledningen till att det finns en begränsning för kylhålen är att topplocken är precis lika på höger och vänster sida. Anledningen är antagligen liknande på din åtta.

Kul bygge iaf! thumbs up

Citera
Drake
Stockholm
Här sen Jun 2006

Re:

ButterflyRacing skrev:
Drake skrev:
Den går upp till nästan hundra sen går fläkten igång och sänker till drygt nittio. Jag köpte en Volvokylare och en elfläkt på Biltema för det facila priset 1300:-:- och det verkar som sagt var funka bra.

Det där låter inte så lovande.
Vi åker med 4-radiga kyl....som är stora.
Jag hade i stort sätt samma sättning som du, i början. Och visst funkar det i vanlig trafik.
Men när jag legat i 200km/h i några mil på Autoban....saktade jag ner till 160....och då kokade motorn...och jag fick varmt vatten över mej..

Kan bara konstatera att efter nästan 300 mil och rätt hård körning stundtals så är jag inte i närheten av nån överhettning. Tvärtom, var tvungen att byta till en 88 graders termostat och det funkar perfekt i lägre farter men när jag drar på lite så SJUNKER tempen till ca 80 grader! Lyxproblem på en Cobra va?
Mätaren och termostaten funkar perfa, undrar om det kan vara fartvinden som kyler? Har öppet runt kylaren ännu. Ibland är inte störst bäst, och Feltemaprylar kan faktiskt funka, frågan är bara hur länge?

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Drake skrev:

.......var tvungen att byta till en 88 graders termostat och det funkar perfekt i lägre farter men när jag drar på lite så SJUNKER tempen till ca 80 grader.........

Nja....det kan man väl inte kalla för perfekt funktion..

Citera
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Jag tror min kommer att kyla bra under körning, då jag utsatte den för "maxtest"? med att låta den stå på tomgång i ca 20-25 gradig värme ute. Tror dock att jag kommer att få problem efter hård körning då man stannar. Blir nog viktigt med avkylningtempo innan stopp gissar jag

Så här långt är garaget kommet nu

Citera
Våra race- och banåkarbilar
AC Cobra Replica
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
10 besök senaste veckan (100508 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande