| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Låskolv i Audi, Golf och Porsche
|
1227 besök totalt |
|
Jag har bytt villor (bleck) i en låskolv och är nu lite fundersam på hur fjädern ska sitta i kolven. I ena kolven har jag även ett svart plastdrev som saknas i den andra. Kan ha att göra något med centrallås kanske (Har inget centrallås i bilen men den ena kolven är bytt av tidigare ägare)? Borde vara samma lås i Golf Mk ett o två, Audi 80, 100 och diverse 80 och 90tals Porschar. Nån som har bilder/ritning eller beskrivning på hur det ska sitta? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||
|
Så här ser cylindern o kolven ut.
Så här ser den ut när skruven o öppningsmekanismen är borta. Frågan är om denna fjäder ligger rätt? Fick för mig att den låg på detta vis när jag plockade isär låset. Men ligger den på detta vis så kan jag inte riktigt se vad den har för funktion.
Sedan tar den i det plastdrev som är utmärkt på denna bild.
Så här ser cylindern ut när den ligger.
Så här ser fjädern ut.
_________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||
|
|
||
|
Ja det är den andra möjligheten.
Då fjädrar den i den bricka som skruven håller fasat. Men då sticker det ut två vassa piggar från fjädern när kolven är ihopskruvad...jag kan inte påminna mig att jag såg några piggar, gick knappt att se att det satt en fjäder där. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||
|
|
||
|
På golfar brukar det se ut ungefär så här, dock är kolven inte exakt likadan som jag e van vid att se dom. Fjädern ser likandan ut dock. Är för att nyckeln ska fjädra tillbaks till nolläget som sagt.
Sen passar brickan du skruvar fast (ligger till höger om kolven på bilden) i fjädern med så det fjädrar tillbaks. Den ska alltså ligga i spänn.
|
||
|
Re:
Det är nog just därför man ser ett slitagemärke på brickan:
_________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1227 besök totalt |