Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2 6060 besök totalt |
Re:
Haha.. Snabbare namn, ja det kan stämma Lambo skall ju faktiskt vara en supersportbil!! ![]() Är det denna bil måntro som gått 6:44(omräknat) ![]() ![]() Kan fortfarande inte fatta att den kan vara ca 1 minut snabbare än sin namne på gatan. Nån som vet vad som är gjort åt den mer än vingar och Slicks? /Pete[/url] _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Hmmm
De är nåt som känns konstigt med listan?! Kollade på tiden för Alzen Porschen Sträcka 20,832m (SA varv??) 7:04 Rekord tid Porsche 996 Turbo Gr. A/GT Uwe Alzen/Arno Klasen 29 May 2003 i i Castrol-Haugg-Cup 2003 Mao ord är Gallardon 20 Sek snabbare än Alzen Porschen, kan det verkligen stämma?? /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Re:
Jaha, jag fortsätter min monolog ![]() Jag gjorde lite mer efterforskningar och tydligen har Alzen ett väldigt mycket bättre varv på 8:09,949 Minuter. Vilket tydligen var ett rekord då, är det det fortfarande? omräknat skall det tydligen vara 6:40 på Nordslingan(sånt vet ni bättre än mig) men om den Gallardon är 4 Sek ifrån Alzens rekord så är det fortfarande sjukt bra vore som sagt kul att veta vad som är gjort åt den! ![]() _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Finns ett kortare test av Lambo'n på Sport Auto;
http://www.sportauto-online.de/test_ _________________ Anders Clarén Första varven på Nordschleife 1982 |
||||||
Du kan få sector tider oxå så har du nåt att tänka på inför helgen.
SA har länge kör 5 split tider på Ringen(sector) Shubert-BMW 320d / Raeder-Gallardo Sector 1, 1.21,9 / 1,14,5 min ( startlinjenT13-Bron i Aremberg, 3850m) Tar mig ca 1.29min i min orgi CSL. Sector 2, 1,39,3 / 1,30,7 min Sector 3, 1,46,4 / 1,34,0 min Sectro 4, 1,48,2 / 1,42,2 min Sector 5, 0.46,3 / 0,42,9 min (Gantry-T13 mållinjen, 2844m ) Nu har du lite mål tider på sectioner oxå tills du själv ska köra din bil. Sedan om din bil är en racebil, gatbil etc och vart den ska jämförs har jag ingen aning om men det skulle vara kul att se vad den gick för. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Re:
Tycker nog inte det är så konstigt att tidsdifferensen är ca 1 min. En renodlad racebil skiljer sig oftast mycket från den kompromiss som en gatbil ju alltid är. I detta fall är det inte bara högre effekt, lägre vikt och slicks. Vikten är dessutom lägre placerad, chassikomponenterna är helt utbytta och geometrin ändrad samt att aerodynamiken spelar en helt annan roll än på gatversionen. Utan att kunna presentera bevis för det misstänker jag t.ex. att Raeder-Gallardon genererar avsevärt mycket mer downforce än t.ex. Loaded. Att racebilar är helt andra djur än gatbilar visas av följande tester utförda på Silverstone 1998. Som referensbil till de mer eller mindre antika racerbilarna användes en då splitt ny BMW M3 E36. Den kördes runt på 1.21,9 min. Kandidat 1 ![]() ERA B Type från 1936 Kompressormatad 1.5-liters rak sexa. 150 hk. 738 kg Varvtid: 1.21,8 min Kandidat 2 ![]() Jaguar D-Type från 1955 3.5-liters rak sexa. 250 hk. 992 kg Varvtid: 1.20,3 min Kandidat 3 ![]() Ferrari 365 GTB/4 Daytona från 1972 4.4-liters V12. 405 hk. 1454 kg Varvtid: 1.19,5 min Vad vill jag säga med detta nu då? Jo, att en bil kompromisslöst utvecklad för ett enda syfte presterar otroliga saker jämfört med en kompromissfylld gatbil. I exemplen ovan illustreras att t.o.m. 40-70 år gamla racerbilar står sig bra jämfört med en 10 år gammal vass gatbil. Byt ut E36:an mot en E92 så kan man ändå hitta äldre racebilar som spöar den med. Jag tycker även racebilarnas kapacitet illustreras utmärkt av Schuberts 320d. Att snurra runt Ringen på 7.22 med 260 hk är i sig imponerande, jämför man med en standard 320d från fabrik så blir tiden än mer imponerande! Skillnaden race-320d vs gat-320d må eventuellt vara större än race-Gallardo vs gat-Gallardo, men dessa faktorer sammantagna tycker jag visar på rimligheten i att 6.44 vs ca 7.50 är precis den differens som borde föreligga! ![]() _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||
Re:
Vill bara poängtera förträffligheten i detta uttalande ![]() ![]() ![]() |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2 6060 besök totalt |