Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Racebilar med Slicks på Sport Auto varvet, vs CSL på Cup.
<<   1, 2
6060 besök totalt
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Re:

gladiatorn skrev:
Puppan skrev:
OFFkeFF skrev:
Slicks gör rätt stor skillnad, någon/några sekunder per km, även på en sådan bana som ringen.
Lägg till lite mer downforce är det nog inte så konstigt att det blir en halvminut snabbare.


Jag tror inte Race Gallardon har mer downforce än vad Loaded hade vid sitt rekordförsök med alla vingar monterade?!

/Pete


Men racegallardon är EN enda STOR vinge ja just de slicks åxå å snabbare namn...

Haha..
Snabbare namn, ja det kan stämma Lambo skall ju faktiskt vara en supersportbil!!
Är det denna bil måntro som gått 6:44(omräknat)



Kan fortfarande inte fatta att den kan vara ca 1 minut snabbare än sin namne på gatan.
Nån som vet vad som är gjort åt den mer än vingar och Slicks?

/Pete[/url]

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Hmmm
De är nåt som känns konstigt med listan?!

Kollade på tiden för Alzen Porschen
Sträcka 20,832m (SA varv??)
7:04 Rekord tid
Porsche 996 Turbo Gr. A/GT Uwe Alzen/Arno Klasen
29 May 2003 i i Castrol-Haugg-Cup 2003

Mao ord är Gallardon 20 Sek snabbare än Alzen Porschen, kan det verkligen stämma??

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Re:

Puppan skrev:
Hmmm
De är nåt som känns konstigt med listan?!

Kollade på tiden för Alzen Porschen
Sträcka 20,832m (SA varv??)
7:04 Rekord tid
Porsche 996 Turbo Gr. A/GT Uwe Alzen/Arno Klasen
29 May 2003 i i Castrol-Haugg-Cup 2003

Mao ord är Gallardon 20 Sek snabbare än Alzen Porschen, kan det verkligen stämma??

/Pete


Jaha, jag fortsätter min monolog
Jag gjorde lite mer efterforskningar och tydligen har Alzen ett väldigt mycket bättre varv på 8:09,949 Minuter. Vilket tydligen var ett rekord då, är det det fortfarande?
omräknat skall det tydligen vara 6:40 på Nordslingan(sånt vet ni bättre än mig) men om den Gallardon är 4 Sek ifrån Alzens rekord så är det fortfarande sjukt bra vore som sagt kul att veta vad som är gjort åt den!

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Andy C
Tranås
Här sen Jan 2007
Inlägg: 8



Finns ett kortare test av Lambo'n på Sport Auto;
http://www.sportauto-online.de/test_U_technik/einzeltests/hxcms_articl . . . .

_________________
Anders Clarén
Första varven på Nordschleife 1982
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745


Trådstartare
Du kan få sector tider oxå så har du nåt att tänka på inför helgen.

SA har länge kör 5 split tider på Ringen(sector)

Shubert-BMW 320d / Raeder-Gallardo

Sector 1, 1.21,9 / 1,14,5 min ( startlinjenT13-Bron i Aremberg, 3850m) Tar mig ca 1.29min i min orgi CSL.

Sector 2, 1,39,3 / 1,30,7 min

Sector 3, 1,46,4 / 1,34,0 min

Sectro 4, 1,48,2 / 1,42,2 min

Sector 5, 0.46,3 / 0,42,9 min (Gantry-T13 mållinjen, 2844m )

Nu har du lite mål tider på sectioner oxå tills du själv ska köra din bil. Sedan om din bil är en racebil, gatbil etc och vart den ska jämförs har jag ingen aning om men det skulle vara kul att se vad den gick för.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Re:

Puppan skrev:
Kan fortfarande inte fatta att den kan vara ca 1 minut snabbare än sin namne på gatan.
Nån som vet vad som är gjort åt den mer än vingar och Slicks?

Tycker nog inte det är så konstigt att tidsdifferensen är ca 1 min. En renodlad racebil skiljer sig oftast mycket från den kompromiss som en gatbil ju alltid är. I detta fall är det inte bara högre effekt, lägre vikt och slicks. Vikten är dessutom lägre placerad, chassikomponenterna är helt utbytta och geometrin ändrad samt att aerodynamiken spelar en helt annan roll än på gatversionen. Utan att kunna presentera bevis för det misstänker jag t.ex. att Raeder-Gallardon genererar avsevärt mycket mer downforce än t.ex. Loaded.

Att racebilar är helt andra djur än gatbilar visas av följande tester utförda på Silverstone 1998. Som referensbil till de mer eller mindre antika racerbilarna användes en då splitt ny BMW M3 E36. Den kördes runt på 1.21,9 min.

Kandidat 1

ERA B Type från 1936
Kompressormatad 1.5-liters rak sexa. 150 hk. 738 kg
Varvtid: 1.21,8 min

Kandidat 2

Jaguar D-Type från 1955
3.5-liters rak sexa. 250 hk. 992 kg
Varvtid: 1.20,3 min

Kandidat 3

Ferrari 365 GTB/4 Daytona från 1972
4.4-liters V12. 405 hk. 1454 kg
Varvtid: 1.19,5 min

Vad vill jag säga med detta nu då? Jo, att en bil kompromisslöst utvecklad för ett enda syfte presterar otroliga saker jämfört med en kompromissfylld gatbil. I exemplen ovan illustreras att t.o.m. 40-70 år gamla racerbilar står sig bra jämfört med en 10 år gammal vass gatbil. Byt ut E36:an mot en E92 så kan man ändå hitta äldre racebilar som spöar den med.

Jag tycker även racebilarnas kapacitet illustreras utmärkt av Schuberts 320d. Att snurra runt Ringen på 7.22 med 260 hk är i sig imponerande, jämför man med en standard 320d från fabrik så blir tiden än mer imponerande! Skillnaden race-320d vs gat-320d må eventuellt vara större än race-Gallardo vs gat-Gallardo, men dessa faktorer sammantagna tycker jag visar på rimligheten i att 6.44 vs ca 7.50 är precis den differens som borde föreligga!

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11952



Re:

Christian Eick skrev:

Vad vill jag säga med detta nu då? Jo, att en bil kompromisslöst utvecklad för ett enda syfte presterar otroliga saker jämfört med en kompromissfylld gatbil. I exemplen ovan illustreras att t.o.m. 40-70 år gamla racerbilar står sig bra jämfört med en 10 år gammal vass gatbil. Byt ut E36:an mot en E92 så kan man ändå hitta äldre racebilar som spöar den med.

Jag tycker även racebilarnas kapacitet illustreras utmärkt av Schuberts 320d. Att snurra runt Ringen på 7.22 med 260 hk är i sig imponerande, jämför man med en standard 320d från fabrik så blir tiden än mer imponerande! Skillnaden race-320d vs gat-320d må eventuellt vara större än race-Gallardo vs gat-Gallardo, men dessa faktorer sammantagna tycker jag visar på rimligheten i att 6.44 vs ca 7.50 är precis den differens som borde föreligga!


Vill bara poängtera förträffligheten i detta uttalande thumbs up därav lite trådlyft när jag satt å spanade lite siffror....

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Nürburgring
Racebilar med Slicks på Sport Auto varvet, vs CSL på Cup.
<<   1, 2
6060 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande