| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Skillnad mellan Toyo å Dunlop R-däck?
|
2459 besök totalt |
|
Hur stor tidsskillnad (om någon) kan det vara på Kinnekulle mellan Toyo R888 och Dunlop SP Super sport race. Dunlop ska var ett "långsammare" däck men är det så? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
|
dom är långsammare och storleken på skillnaden är beroende på bilens setup. men skulle tippa på 1-2 sek.
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Kan det verkligen vara så stor skillnad mellan ett "snabbt" och ett "långsamt" R-däck? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
|
Bara för att förvirra lite
Jag håller med Anders till 100%. Däcken ger definitivt dessa skillnader i varvtider. Men det beror lite på vem som kör osså. Dvs ett däck kan passa någons körstil (och även förmåga) bättre än ett annat och det kan ju förändra tidsskillnaderna. En förare kanske behöver tydligheten som Toyodäcken ger för att köra fort o kanske inte klarar av att köra snabbare med 032'orna fast de egentligen är "snabbare". Det här resonemanget kan ju hårddras till tex att man ställer in en bil så att den blir snabbare men "giftigare" och svårare o köra. Den har då både blivit snabbare och långsammare samtidigt beroende på vem som kör. Allt för att komplicera det hela
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
nu börjar det likna ingenjörsanda i förkalringarna
.
se det lite som såhär. om du tar en och samma bil med en bra inställning på fjädring/hjulvinklar mm och kör bilen med samma chaufför, så kommer re540/032 vara snarlikt snabba med en ngt bättre livslängd på re540. 1-2sek senare kommer kumho/toyo vara. ytterligare 1-2sek kommer dunlop med sitt "r-däck" . sen har magnus rätt i att chauffören samt bil spelar en viktig roll, men detta får man nog utesluta just i fall som detta, när man inte har några referenser till bilen eller chaufförens preferenser och teknik. ta den lätta vägen. re540/032 = snabbast och dyrast. toyo/kumho = näst snabbast och billigast. dunlop = medeldyra men bra livslängd. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
Dude, jag antar att det är på egna meriter du skriver om dunlop däcket.
Jag har hört från många att det är ett mer gatorienterat r-däck. Fast jag har å andra sidan både hört om tester och andras erfarenheter att det är ett däck som bara är marginellt långsammare än Michelin cup, fast något snabbare på vått underlag pga bättre dränering än Michelin däcket. Kan det vara så att det är olika gummiblandningar som dessa skilda erfarenheter baseras på, men som blandas ihop i diskussionen? _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Det finns ju ett Dunlop Rdäck som heter Formula R med har jag för mig... det kanske är det som är snabbare? |
||||
dom dunlop som jag jämför med är D01J och inte supersportrace som är lika lånsamt som ett barum brilliant
kan vara möjligt att det varit skit bakom spakarna på dom bilar som jag jämfört tider på med olika däck, men genellt har dessa däck varit långsammast och mest lynniga i uppträdandet enl chaufförerna och tidtagningen. dom mest lättåkta har varit re540 om man ser till chaufförernas utlåtande och tidernas jämnhet. annars ligger faktiskt både kumho och toyo bra till i den aspekten. ang gummiblandning så är det nog hard-varianten som varit vanligast i de fall man kunnat välja. nästa år ska jag testa så många däck som möjligt under säsongen och tror att det ska hinnas åtminstone 3 olika per helg för att få liknande förhållanden under testet. dessa ligger i skottgluggen nästa år. dunlop D01J yokohama 032 (048 om den finns i rätt stl) toyo r881 (888 om det kommer i rätt stl) kumho v70a bridgestone re540 (eller 55 om den kommer) fler förslag på däck mottages. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Efter en diskussion med Ander Carlsson (AceCompetition) så fick jag intrycket av att han var väldigt nöjd med Supersportrace, och däcket har presterat bra i superstage. Nu kanske man ska sära lite på begreppen, om man jämför däck som ska användas till långloppsracing och däck som körs på klubbträffar där man bara kör 15min åt gången. Det kan kanske vara så att Supersportrace inte presterar bra under för extrema omständigheter? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
sanningen är nog att supersportrace är ett mkt kompetent blanddäck, kanske t.o.m. det bästa gat/banträffdäck som tillverkas f.n om man ser till den totala prestanda/ekonomi per kr. lite häcklande är bara bra för moralen (dvs min egen )
dessutom är barum brilliant ett av mina favoriter som vardagsdäck _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
Måste nog säga att jag är lite fundersam över om verkligen D01J är så långsamma och lynniga...min egen erfarenhet är nämligen precis tvärtom...
Själv åkte jag sisådär 1-2 sek snabbare på D01J (hård) runt kullen jämfört med Kumho i lite för kletig blandning... Re540 har jag inte provat, men skulle bilen vara mindre lynnig än vad den är med D01J så skulle söndagsskolan framstå som en samlingsplats för adrenalinpundare
_________________ Karl Brag |
||||
här kommer vi nog in på att du (körstil) och din bil (setup)passar bra ihop med D01J och då går det fort. det jag menade är att med en och samma setup (chaufför/bil/inställningar) så blir resultatet förmodligen ett annat. att just detta dunlop går fort för dig tvivlar jag inte en sekund på, men kanske skulle det gått ännu fortare med t.ex. ett re540 el. 032 och rätt setup för dom. dom som jag pratat med och kollat tider på har varit enade i stort sett med beteendet på D01J. mkt varierande tider upp och ner (1-2sek). _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Visst är det så att D01J puckarna var som natt och dag efter att vi jobbat en stund med set-upen...det kommer säkert gå fort Re540/032 oxå om vi får till en set-up som passar dom... Tanken är att vi ska prova lite Re540/032 under nästa år om tiden räcker till. _________________ Karl Brag |
||||
|
Efter att ha ringt å pratat med TL Racing i Norrköping angående Supersportrace så dök ett nytt däck upp i diskussionen Dunlop DIREZZA 02G som tydligen skulle vara väldigt snabbt. Någon som känner till det?
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
fick du nån teknisk info, priser och leveranstider på detta däck. på nätet verkar det som att man ska kunna japanska eller kinesiska för att få veta nåt
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Mönstret ser ju onekligen rätt busigt ut. Frågan är väl då bara om temptålighet och stomme är i paritet? _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Kollade bara på min dim: 225/45-17 2500kr inkl moms och de hade däck på lager. Ring å kolla: TL Racing AB Tel: 011-16 70 60 _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Enligt snubben på TL Racing så skulle stommen vara väldigt racemässig, mao väldigt styv. Sedan hävdade han att det skulle defenitivt vara snabbare än Yokohama och troligvis snabbare än Bridgstone (men han var ju säljare så....). _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
![]() |
Däck för banåka
|
2459 besök totalt |