Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Biltransport / surrning / säkring
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (49274 totalt)
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339


Trådstartare
Biltransport / surrning / säkring

Hej,

under åren man frekventerat ett antal evenemang, är det flertalet gånger man ser folk surra sina bilar enligt vad jag lärt mig, felaktigt när bilarna står på ett släp. Jag är lärd att man fäster i hjulen, inte i ekrarna exempelvis.

Jag tänkte det kanske är vettigt att diskutera och dokumentera vad vi tycker är bra.

Så här är jag lärd, hoppas bilden går att förstå:


Diskutera!

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



På bilderna du visar komnmer bilen kunna röra sig om inte hjulen på nåt sätt är låsta, du måste alltså kompletera med klossar.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Förutsatt att dessa band är ett och samma.....är det ett bra sätt att spänna. bandet kommer att spänna sig självt.
Kanske lite överdriven vinkel.



Men...kör man bilen mycket....är det bästa en öggla i hjulcentrum.

EDIT: man kanske ska lägga in bilden också...så det blir begripligt...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3494



Jag surrade tidigare ungefär enligt bilderna (båda ändarna nedåt i kors) men efter att en bil rullade fram och över främre flaklämmen ism lacktransport.

Bilen hade varken handbroms eller drivpaket så man kunde stå med växel i.

Numera surrar jag alltid genom fälgarna/ekrarna i kors.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339


Trådstartare
Jag upplever inte att man med denna surrmetod kan få bilen att rulla åt något håll. Lägger man bandet i ett kors på något sätt kan det glida i korset och därmed kan bilen röra sig, speciellt om det börjar regna och bandet blir något blött och lite halare.

Håkan: det är ett band som går igenom "haken". Det spänner sig väldigt jämt och bra så här.

Klossar är naturligtvis ett plus!

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Westfield skrev:

Håkan: det är ett band som går igenom "haken". Det spänner sig väldigt jämt och bra så här.


Se bara till att haken är svetsad. Jag har råkat ut för att bandet glidit ut mellan hakarna...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Westfield skrev:
Jag upplever inte att man med denna surrmetod kan få bilen att rulla åt något håll.


Nej ...rätt gjort kan det inte rulla.
Jag har känslan att folk inte vågar spänna banden hårt nog.

Jag spänner så däcket nästa viker sig övar fälgen...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Jag spänner enligt exempelbilden. Spänner man tex framaxeln framåt och bakaxeln bakåt och spänner nog hårt så kan inte bilen röra sig.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339


Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
Westfield skrev:
Jag upplever inte att man med denna surrmetod kan få bilen att rulla åt något håll.


Nej ...rätt gjort kan det inte rulla.
Jag har känslan att folk inte vågar spänna banden hårt nog.

Jag spänner så däcket nästa viker sig övar fälgen...


Ja, däcket ska ordentligt deformeras, men kanske inte över fälgkanten...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Jag brukar dra en sling runt bärarmarna o spänna fram framåt o bak bakåt.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Citat:
Klossar är naturligtvis ett plus!


Är ganska säker på att det är avgörande om du får böter eller inte av en nitisk Polis.
Håller på att plugga till E-kort just nu och där påpekas just klossar+surrning samt en minst 5 cm hög kant i sidleds...

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



Re:

Gustav Uhlander skrev:
Jag brukar dra en sling runt bärarmarna o spänna fram framåt o bak bakåt.

Jag med thumbs up har man låga fästpunkter på släpet så dras ju fjädringen ihop lite grann på köpet,
bra eller anus?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Re:

super7 skrev:
Gustav Uhlander skrev:
Jag brukar dra en sling runt bärarmarna o spänna fram framåt o bak bakåt.

Jag med thumbs up har man låga fästpunkter på släpet så dras ju fjädringen ihop lite grann på köpet,
bra eller anus?


Nackdelen med att spänna i bärarmarna är som jag förstått det att om bilen fjädrar ner mer än man spännt så fjädrar den upp med mer kraft och kan rycka sönder saker, eller t.o.m. kan hakar lossa om det vill sig illa.

Detta är då om man spänner närmare chassi än hjul.

Rätt eller fel?

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5166



Re:

Karl Birgander skrev:
super7 skrev:
Gustav Uhlander skrev:
Jag brukar dra en sling runt bärarmarna o spänna fram framåt o bak bakåt.

Jag med thumbs up har man låga fästpunkter på släpet så dras ju fjädringen ihop lite grann på köpet,
bra eller anus?


Nackdelen med att spänna i bärarmarna är som jag förstått det att om bilen fjädrar ner mer än man spännt så fjädrar den upp med mer kraft och kan rycka sönder saker, eller t.o.m. kan hakar lossa om det vill sig illa.

Detta är då om man spänner närmare chassi än hjul.

Rätt eller fel?


Har lärt mig nåt liknande när jag tog lastbilskortet på hedenhös-tiden.
Bilar (fordon överlag) ska surras i hjulen så att spännremmarna inte påverkas av bilens fjädring. Sen om man spänner som TS visar bild på eller genom fälgarna var väl inte av direkt körkortsavgörande betydelse. Däremot är det svårt att spänna ner bilen på att bra sätt om man lägger remmen genom fälgen, på släp är det ju oftast kanter och grejer ivägen.

Klossar ska däremot alltid användas.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re:

Spänn om hjulen, kedja om man ska spänna i fälgen.

Höjdare med spikdäck ^^

_________________
Daniel Steiner
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



Varför ska man inte spänna genom fälgen?

_________________
Anders Hansson
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Jag har alltid surrat runt undrebärarmarna fram och runt bakaxeln..

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



om man inte är aktsam innan lastning och fälgarna inte hinner svalna kan spännbanden gå av....
vet att det hände senast förra sesången.

vissa fälgar är ju även ganska vassa på insidan av ekrarna....
lite obra för spännbanden.

_________________
Andreas Persson

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Re:

sweanders skrev:
Varför ska man inte spänna genom fälgen?


Beats me. Jag har spänt genom fälgen på både Ginettan och Caterhamen. Aldrig haft problem med det. Bilarna har stått stadigt och fint. Inte har det påverkat några hjulinställningar heller. Caterhamen brukade jag säkra upp med en extra spännrem i ramen där bak.

Så vad jag tror är det nog mer en smaksak. Jag har nog trailat minst 6000 mil på det viset. Inte har det nött spännband på nåt störande sätt heller.

Däremot skulle jag inte börja spänna så att däcken deformeras utan att ha transportdäck på.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339


Trådstartare
Det är superknepigt att via text förklara varför om man spänner genom fälgen med korslagda band att det kan glida runt ekrarna och bli frigjort. Enkla testet är att dra inte hårt, låt det vara lite löst, försök sedan rulla bilen, så ser ni att det går. Det enda som låser är att banden råkar vara korslagda och att fälgarna kanske har lite gjutskägg eller en vass kant som gör att det inte glider. Spänner man över däcken, greppar det superfint mot banden och det kan inte röra sig.

Mitt syfte med tråden är att få de som spänner i bärarmar eller chassi att fundera en gång extra över det, och kanske fästa via hjulen istället. thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339


Trådstartare
Re:

Peter S skrev:

Däemot slkulle jag inte börja spänna så att däcken deformeras utan att ha transportdäck på.


Har du något skäl till detta eller bara magkänsla?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Allmänt banåkaforum
Biltransport / surrning / säkring
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (49274 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande