| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad för hårdhet på fjädrar
|
2497 besök totalt |
|
Tjena. Måste köpa nya fjädrar till mina coilovers för att dom var alldeles för mjuka när jag körde på bana. Bilen är en Mitsubishi evo 3 RS som väger ca 1200kg. De fjädrar som sitter på nu är 7,5kg fram 7,2kg bak. Måste ha hårdare både fram och bak. Bilen kommer köras mycket på bana. Vilka fjädrar tycker ni jag ska ha?//Jim Lundgren _________________ Jim Lundgren |
||||||||
|
Re: Vad för hårdhet på fjädrar
Hejsan Vad har du för krängningshämmare på bilen? 7,5kg tycker jag låter som rätt så hårt för en Ban/gatbil. Jag skulle nog vara lite fundersam på att gå så mycket hårdare. Dock personlig åsikt. Hur beter sig bilen? _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||||
|
Re: Vad för hårdhet på fjädrar
Tjena. Vet bara att där sitter en hårdare krängningshämmare bak men inte hur hård. Fast bilen är rätt så hög så fjädrar den ner så mycket så det skrapar i däcken i kanterna och den känns rätt så svampig. Har ställt coiloversen på max hårdhet. //Jim _________________ Jim Lundgren |
||||||||
|
Re:
Jag är ingen expert, men några råd kanske jag kan ge. Till att börja med: Vad är det för dämpare? Vad har du för dimensioner på fjädrarna? om det är någon annorlunda dimension (som det brukar vara på japanska dämpare) så bör du kolla upp vad leverantören av dämparen har att erbjuda för olika fjädrar, kan vara ganska begränsat. om du upplever det du har som väldigt mjukt så borde du kunna prova upp mot 11-14 kg. Mitt tips är 11kg/bak och 13kg/fram (baserat på hur några andra EVos jag känner till är uppsatta) /Björn _________________ Björn Selander Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294 STACC -Inspirerande och rolig körning på bana! |
||||||||
|
Re:
okej så det ska vara så pass hårt. Det är K-sport jag har och Raidopower kunde fixa fram fjädrar. Skulle bara säga vad jag skulle ha för några. Någon som har lite mer tips? //Jim _________________ Jim Lundgren |
||||||||
|
Re:
Undra om det kan bero på att jag och Nelzon på TWR testade med mina 60 m.m. racefjädrar på hans EVo och meddelade Radiopower att det gick att köra med 60 m.m. fjädrar.
K-sport har igentligen 58 m.m. fjädrar.. Apropå hårdheteten: Nelzon kommer att köra ännu hårdare på sin 6:a, och hans bil beräknas bli 200 kg lättare än din. /Björn _________________ Björn Selander Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294 STACC -Inspirerande och rolig körning på bana! |
||||||||
|
Re:
okej. Man tackar för hjälpen. Då får det bli 13kg fram och 11 kg bak. Bara att hoppas på att det kommer funkar bra. Men kommer det va mycket hårdare än dom jag har nu?//Jim _________________ Jim Lundgren |
||||||||
|
Re:
You bet! |
||||||||
|
Re:
Upplevelsen av hårt är väldigt subjektiv, men bilen kommer att vara bra anpassad för bana! Jag kör själv 160/220 på min Porsche, och tycker att körbarheten på gata är helt ok, men jag kanske är galen... ;-) _________________ Björn Selander Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294 STACC -Inspirerande och rolig körning på bana! |
||||||||
|
Re:
okej. Huvudsaken är att den går bra på bana. Får ta det som de är när jag ska köra på gata :P //Jim _________________ Jim Lundgren |
||||||||
|
Re:
Närå! Behövs ingen doktor till dig för det
Det kan kännas bra att ibland få höra: "Du är inte ensam, det finns många fler som är precis som du."
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2497 besök totalt |