Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Regler för omkörning på banmöten
1, 2, 3   >>
5488 besök totalt
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Trådstartare

Hepp rejsare!

Här kommer ett litet förslag på regler som jag tycker man borde tillämpa på alla banmöten för att köra om/släppa förbi. Hade man haft sådana här skriftligaregler på banmötena hade man nog haft bättre position mot försäkringsbolagen när något väl händer. Dessutom slipper man irritationsmomentet med stoppklossar och minskar risken för incidenter.

Förslag:

REGLER FÖR FÖRBISLÄPPNING PÅ BANMÖTEN

1) Detta är ett banmöte, här kör man INTE om, här blir man FÖRBISLÄPPT.

2) Håll uppsikt i BACKSPEGLARNA för snabbare bilar.

3) om en bil placerar sig BAKOM DIG och han inte var där för en stund sedan så kör han SNABBARE än dig även om du inte tror det. SLÄPP FÖRBI honom!

4) För att bli förbisläppt, ligg inte precis bakom framförvarande utan HÅLL EN LUCKA, BLINKA MED HELLJUSET för att uppmärksamma framförvarande på att du vill köra förbi.

5) För att släppa förbi, HÅLL DITT SPÅR, släpp förbi på raksträckor, VISA MED BLINKERS att du håller dig till kanten.

FULLGASA INTE ut på raksträckorna utan håll igen tills bakomvarande kommer förbi.

BROMSA INTE, och BYT INTE SPÅR för att släppa förbi.

6) om du får reda på i depån att du "legat ivägen" se det inte som kritik utan som en påminelse om att du inte hållit ordentlig uppsikt, det är DIN PLIKT att släppa förbi, utan undantag!

Vad säger ni, förslag på förbättringar, tillägg??

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Mycket tänkvärt att hålla igen på gasen på rakorna då dom bilar som på varvet är långsammare ändå kan ha för mycket effekt för att den snabbare bilen ska orka sig om på rakan..

Jag brukar alltid signalera med blinkers och hålla igen även om jag vet att bakomvarande bil är snabbare även på rakan..

och lite heljusblink även om han signalerar för omsläppning för att bekräfta att jag kör om nu..

och efteråt en snäll vink i bakrutan för att visa min uppskattning för god raceanda på banan thumbs up

Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003

Re: Regler för omkörning på banmöten

porschedriver skrev:
Hepp rejsare!

Här kommer ett litet förslag på regler som jag tycker man borde tillämpa på alla banmöten för att köra om/släppa förbi. Hade man haft sådana här skriftligaregler på banmötena hade man nog haft bättre position mot försäkringsbolagen när något väl händer. Dessutom slipper man irritationsmomentet med stoppklossar och minskar risken för incidenter.

Förslag:

3) om en bil placerar sig BAKOM DIG och han inte var där för en stund sedan så kör han SNABBARE än dig även om du inte tror det. SLÄPP FÖRBI honom!

4) För att bli förbisläppt, ligg inte precis bakom framförvarande utan HÅLL EN LUCKA, BLINKA MED HELLJUSET för att uppmärksamma framförvarande på att du vill köra förbi.

5) För att släppa förbi, HÅLL DITT SPÅR, släpp förbi på raksträckor, VISA MED BLINKERS att du håller dig till kanten.

FULLGASA INTE ut på raksträckorna utan håll igen tills bakomvarande kommer förbi.

6) om du får reda på i depån att du "legat ivägen" se det inte som kritik utan som en påminelse om att du inte hållit ordentlig uppsikt, det är DIN PLIKT att släppa förbi, utan undantag!

Vad säger ni, förslag på förbättringar, tillägg??

Några synpunkter:

1. Jag tycker man kan göra både och.

2. Håller med.

3. Håller med, hoppas alla kan kolla speglarna tillräckligt ofta bara.

4. Ska man göra både och samtidigt???

5. Mycket bra

6. Folk brukar säga att ansvaret ligger på den omkörande bilen, rimmar lite illa med plikten att släppa förbi tycker jag. Dessutom vet jag inte hur många nya förare man lockar med det. Jag tycker man BÖR släppa förbi. Man lider inte av att vänta en extra kurva. Jag kör hellre om ett varv senare än chansar.

Torslanda
Här sen Nov 2002

Det är för och nackdelar med allt. Långsammare förare skall kunna fokusera på sin egen körning och titta framåt dom med, ibland känns det som att det är mer fokusering i backspegeln för att inte vara till besvär för snabbare bilar/förare.

Ganska bra riktpunkter iallafall. Problemet är att det blir alltid nån form av missförstånd, det går inte att komma ifrån.

Kan vara minst lika effektivt att ta ett eller två lungna varv mitt i passet istället för att bli förbisläppt av 6-7 bilar.... men det är tyvärr aldrig så man gör.

Laholm
Här sen Nov 2002

FSN skrev:
Det är för och nackdelar med allt. Långsammare förare skall kunna fokusera på sin egen körning och titta framåt dom med, ibland känns det som att det är mer fokusering i backspegeln för att inte vara till besvär för snabbare bilar/förare.

Jo, det är iofs sant. Uppdelning i grupper efter hastighet/erfarenhet är ingen dum metod.

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Vägverkets devis "blinka först bromsa sen" borde kunna gälla med viss modifikation. Tror med rätt formulering att man skulle kunna stryka en del övriga regler.

Sen verkar vissa arrangörer ogilla referering blinkning av ngn anledning, förstår inte varför, men det är viktigt att tydligt påpeka att man ska blinka åt det håll man håller undan och INTE åt det håll bakomvarande kan köra om. Har praktikfall som stödjer att detta är viktigt.

"För att släppa förbi, HÅLL DITT SPÅR.." är för öppet för tolkningar, man ska nog passa sig för att lita på att någon gör subjektiva bedömningar. Spåret kan vara olika för olika förare och bilar.

Kan tänka mig för att öppna för förbikörning i kurva också om blinkningsregeln skulle funka och att man föreskriver att man går in till innerkurva, men detta är mer tveksamt. Innerkurva därför att omkörande inte behöver oroa sig för att gå in i omkörd bil vid ett ev släpp.

Jag tycker inte alls att man ska frånta omkörande förare ansvaret för en lyckad omkörning. Denna "bevisbörda" gör att aggressiviteten dämpas och att förhoppningsvis det värsta som händer är att en och annan får lite långsammare varv. I stället för att olyckor med vacklande "bevisbörda" (som iofs kan vara vatten värd) inträffar och att folk skräms bort från banorna.

om en bil legat bakom en länge kan iofs också vara ett tecken på att det är ett snabbare ekipage. Tror iaf inte på plötsligt uppdykande som en trigger för att släppa.

En miss som de flesta gör är att man får skriva på och lämna in ett papper med lydelsen i reglerna. Man har det inte kvar! En kopia för ständig påläsning ska stanna hos föraren. En läxa jag har lärt mig.

Ett tillägg också (som syftar till att undvika förbikörningar):
Vid gruppindelning; överskatta inte din förmåga och placera dig hellre i en lägre grupp än vad du tror i början för att byta upp dig vid behov.
Byt även ner dig snarast om du inte håller förväntat tempo eller upplever dig vara i vägen (funktionärerna kan inte ha 100% koll för nedflyttning)

Fotnoter:
-Jag har iaf lagt upp en regelsamling inkl omkörning för PSCOS:s banmöten, kommer att kompletteras enligt denna tråd.
-Tror att många har motsvarande.
-Jag har faktiskt erfarenhet av att vara omkörande trots stor familjebil!

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003

Håll ditt spår kan ju faktiskt feltolkas. Det borde vara BYT EJ SPÅR om du håller på att bli omkörd. Jag tycker att det inte spelar någon roll vilket spår framförvarande har bara han inte byter. Kan man lita på det kan man köra om var som helst.

Malmö
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Uppdatering med inkomna synpunkter! Som någon påpekat är förstås alltid första kravet att dela in i olika snabba grupper. Då är det viktigt att folk inte överskattar sin förmåga. Om de gör det så anser jag att instruktörerna skall ta sitt ansvar och flytta ner individen till en annan grupp. (något som t.ex. inte sker på Porscheklubben vidare ofta). Precis på samma sätt underskattar en del sin förmåga och kör i en "nybörjargrupp" fast de klara av att håla god fart,(lite omkörningar blir det ju...) våga säga till även efter ett eller två pass om ni anser att ni borde byta.

5) För att släppa förbi, BYT EJ SPÅR, släpp gärna förbi på raksträckor, VISA MED BLINKERS att du håller dig till kanten.

7) Det är den "omkörande" som har ansvaret att framförvarande uppmärksammat situationen och det är på OMKÖRNADES ANSVAR att förbikörningen sker på ett SÄKERT SÄTT. Kör INTE OM innan framförvarande visat med blinkers att han har uppmärksammat dig, Kör om en bil åt gången så att inte missförstånd uppstår.

Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Ett alternativ till att "hålla sitt spår" är ju att man kan definera att förbisläppningar/omkörningar sker genom att den långsammare håller höger och den snabbare kör förbi på vänstersidan.

Kanske kan vara extra guidning till nybörjare iaf. I de snabbare/mer erfarna grupperna kanske man kan tillåta lite mer raceliknande omkörningar?

Bra initiativ iaf! thumbs up Känns som jag mött de flesta av dessa regler på olika banträffar under sommaren men då har det varit lite flytande, mer åt "körtips"-hållet. Bättre om det finns klara riktlinjer, speciellt för mig som är blåbär!

porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Magnus K skrev:
Ett alternativ till att "hålla sitt spår" är ju att man kan definera att förbisläppningar/omkörningar sker genom att den långsammare håller höger och den snabbare kör förbi på vänstersidan.

Kanske kan vara extra guidning till nybörjare iaf. I de snabbare/mer erfarna grupperna kanske man kan tillåta lite mer raceliknande omkörningar?

Bra initiativ iaf! thumbs up Känns som jag mött de flesta av dessa regler på olika banträffar under sommaren men då har det varit lite flytande, mer åt "körtips"-hållet. Bättre om det finns klara riktlinjer, speciellt för mig som är blåbär!

Risken med att alltid bara släppa förbi på ena sidan(t.ex. höger) är att bilen som skall släppa förbi får kasta sig från ena sidan till andra på bana med risk för att det faktiskt fanns en annan bil där. Dessutom så är det ofta mycket lättare/naturligare att köra om i "innerspår", risken är att man inte hinner förbi om bägge bilar skal positionera om sig på banan.

Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:
FSN skrev:

Jo, det är iofs sant. Uppdelning i grupper efter hastighet/erfarenhet är ingen dum metod.

Jag tycker Fredriks synpunkt är mycket viktig och det gäller även om man gruppindelar som i Porscheklubben, för det skiljer ganska mycket i orutinerade gruppen mellan olika förare.

Det är otroligt stressande att behöva titta i backspegeln hela tiden och inte kunna utveckla sin egen körning. Därför tycker jag att följande måste gälla stenhårt i en orutineradgrupp och kanske även i snabbare grupper.

Inga omkörningar under inbromsning eller i kurva. Gör som Esa sa och vänta tills nästa raka kommer och hoppas att framförvarande uppmärksammat dig då.

Samtidigt kräver detta fortfarande att man håller uppsikt bakåt, men det räcker att man gör det ordentligt när man precis kommit ut på en raka då man inte behöver lika mycket koncentration på sin egen körning.

Det viktigaste av allt är nog att informera nybörjare om det absolut meningslösa i att ligga och kriga om en position och hålla en snabbare bakom sig. D.v.s bort med all form av tävlingsnerv och prestige.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Daniel Bengtsson skrev:
Pär Hylander skrev:
FSN skrev:

Jag tycker Fredriks synpunkt är mycket viktig och det gäller även om man gruppindelar som i Porscheklubben, för det skiljer ganska mycket i orutinerade gruppen mellan olika förare.

Det är otroligt stressande att behöva titta i backspegeln hela tiden och inte kunna utveckla sin egen körning. Därför tycker jag att följande måste gälla stenhårt i en orutineradgrupp och kanske även i snabbare grupper.

Inga omkörningar under inbromsning eller i kurva. Gör som Esa sa och vänta tills nästa raka kommer och hoppas att framförvarande uppmärksammat dig då.

Samtidigt kräver detta fortfarande att man håller uppsikt bakåt, men det räcker att man gör det ordentligt när man precis kommit ut på en raka då man inte behöver lika mycket koncentration på sin egen körning.

Det viktigaste av allt är nog att informera nybörjare om det absolut meningslösa i att ligga och kriga om en position och hålla en snabbare bakom sig. D.v.s bort med all form av tävlingsnerv och prestige.

100% thumbs up Många nybörjare är osäkra och flyttar sig många gånger i onödan. Om dom får veta från början att ingen som är snabbare kan förvänta sig att bli förbisläppt innan rakan så blir det mentalt lättare att koncetrara sig på sin egen körning, då är man inte nybörjare så länge thumbs up . Sen så finns det alltid långsamma och snabba bilar med erfarna förare men då är det en annan sak, rätt spår mm, det blir lättare att hitta bra ställen på banan att släppa förbi utan att få hela varvet förstört. Idioten på Knutstorp är tex ett toppenställe att släppa förbi på.

Malmö
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Jag håller med er i problematiken kring att nybörjare kan ha problem med att kolla bakåt när de håller 110% fokus på att hålla sig i rätt spår mm.

Men detta är egentligen en helt annan sak än själva "förbisläpps etiken". Problemet här är dels att gruppindelningen inte fungerar (dvs för stora hastighetsskillnader) dels att man borde fokusera mycket mer på att göra OR-gruppen (orutinerade-Porscheklubbsslang) till en UTBILDNING, och inte som idag en "klara er så bra ni kan efter vår 15 minuters rundvandring av banan".

Se citat nedan på förslag jag postat på porscheklubbens forum
---------------
ovana förare i OR som går ut och åker av på antingen något av de första varven eller efter ett pass när de börjat bli varma i kläderna.

Vid första passet i OR så kan vi införa "pacecars". ca en "pacecar" på 5-10 bilar. Omkörning förbjudet och "pacecaren" ute för att visa spårval och sakta öka hastigheten under t.ex. första körpasset.

Att ställa upp som "pacecar" kan vara t.ex. vara obligatoriskt för de som kör i R2, Instruktörerna får välja ut ett antal som de anser lämpliga (=lugna;-?), det handlar ju bara om ca 10 minuters långsamtåka.

Med en liten "R2" dekal i bakrutan så kan OR-förarna dels lätt skilja bilarna på banan(som med instruktörsskylten) och sedan komma med frågor och feedback i depån, något som borde hjälpa dem att snabbare och säkrare bli bättre. På så sätt hade OR blivit "mer" utbildning än vad det är idag.

ovanstående har jag gjort när jag arbetat som instruktör för att "lära" vanliga människor att köra en formelbil på en dag, och det har fungerat utan en enda avåkning någonsin, samtidigt som folk faktiskt har lärt sig otroligt snabbt.
--------------

Sedan har jag ett starkt motargument mot att man bara får släppa förbi på långa rakan. Det fungerar inte i praktiken, folk skiter i det, eller glömmer bort sig, eller folk släpper plötsligt förbi. Jag har inte varit på en enda banmöte där man haft denna regel och den har följts. Iofs så skall man kanske inte resonera så men regler som kommer ignoreras är rätt lönlösa att införa. Nybörjarna glömmer dessutom "alltid" att titta i backspeglarna när de kommer ut på rakan för då kan de ju "slappna av lite och sätta plattan i mattan", något som börjar bli ett problem i ex. porscheklubben med alla kids som kommer dit i GT2:or med 500hk. Tjohej FSN där kom du inte om, nu får du ligga bakom i ett helt varv till i 50 km/h för det är ju farligt när det svänger.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Skulle vila flika in att inte alla nybörjare fattar vad det innebär att "hålla sitt spår", det skulle vara bra med en liten parentes tex: (dvs hålla höger om du ligger till höger och tvärt om)
Vet om att vissa fattar det som "håll racingspår" och då kan det bli väääldigt tokigt.

Annars är det där med att vissa nybörjare inte släpper om för att de glömmer att det inte är tävling eller tror att de är snabbare än de är för de "kör alltid snabbast" på gatan.
Men de är det svårt att nå om man inte snackar i depån efteråt.

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Skitbra diskussion! Här kommer en hel hög med svammel o åsikter

Jag skulle vilja _prioritera_ listan lite annorlunda utifrån vad som är viktigt ur säkerhetstänkande (på ett ungefär):

1. Detta är ett banmöte, här kör man INTE om, här blir man FÖRBISLÄPPT.

2. Den OMKÖRANDE (förbisläppta ) har ANSVAR för att framförvarande uppmärksammat situationen och att förbikörningen sker på ett säkert sätt.

3. Håll uppsikt i BACKSPEGLARNA.

4. Om en bil kommit ikapp dig: ÄNDRA INTE ditt sätt o köra plötsligt! SAKTA INTE NER plötsligt! BYT INTE ditt KÖRSPÅR plötsligt!

5. Du SKALL släppa förbi en bil som kommer ikapp. Men DU bestämmer NÄR OCH VAR!

6. För att släppa förbi, BYT EJ SPÅR, släpp gärna förbi på raksträckor, VISA MED BLINKERS att du håller dig till kanten. FULLGASA INTE ut på raksträckorna utan håll igen tills bakomvarande kommer förbi. BROMSA INTE, och BYT INTE SPÅR för att släppa förbi.

PS: om du lägger dig åt sidan för att släppa förbi en bil men den bakomvarande inte kör om så kan det ofta bero på att han inte "vågar" göra det just där. Det kan bero på att han vill ligga kvar bakom dig men prova att hålla dig åt sidan, med blinkers, igen på tex en lång raksträcka där du ser till att inte gasa så mycket så att han inte kan köra om om han vill.

Jag är lite tveksam till helljusblink. Om det inte ALLTID görs av alla så kan det lätt bli uppfattat som lite buffligt. Dessutom kan det göra framförvarande klart stressad vilket är olämpligt om det just är en nybörjare som kör lite saktare.

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Magnus Thomé skrev:
Jag är lite tveksam till helljusblink. Om det inte ALLTID görs av alla så kan det lätt bli uppfattat som lite buffligt. Dessutom kan det göra framförvarande klart stressad vilket är olämpligt om det just är en nybörjare som kör lite saktare.

Håller med om det du skriver men helljusblink ser jag som en sista utväg att signalera "Snälla släpp om mig" t.ex. när framförvarande har en motorstarkare bil men kör långsammare i kurviga partier?

[OT]
Hamnade i den situationen på Mantorp med STCS, fast bakom en kurvmässigt långsam men motorstark bil som gav full sula på rakorna där jag inte hade effekt nog att komma om.
[/OT]

Vore det inte trevligt om de stora banköra-klubbarna kunde sätta upp en gemensam lista för detta?

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Magnus K skrev:
Vore det inte trevligt om de stora banköra-klubbarna kunde sätta upp en gemensam lista för detta?

Jag vet inte om www.bmwsc.com kvalar in som en av "de stora" men vi sitter just nu och skriver på ett sådant dokument. Ett slags gatbilsreglemente.

En detalj jag kommer smyga in där är att: om du blir ifattkörd men egnetligen inte tror att den som kommit ifatt dig är snabbare, släpp förbi då hellre förbi och bli sedan "tillbakasläppt" något varv senare om det visade sig att du själv trots allt var den snabbare.

Mvh/Micke

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

BTG << Vi som i BMWSC? Jag tänkte om klubbarna för t.ex. Porsche + BMW + Opel + VW GTI + AlfaRomeo kunde sätta en nivå.

(Sen vet jag väl inte vad som kommer hända, men SBF kanske är inblandat i detta också?)

porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Magnus K skrev:
BTG << Vi som i BMWSC? Jag tänkte om klubbarna för t.ex. Porsche + BMW + Opel + VW GTI + AlfaRomeo kunde sätta en nivå.

(Sen vet jag väl inte vad som kommer hända, men SBF kanske är inblandat i detta också?)

Håller med om att det vore finfint om alla klubbarna hade enats om gemensamma klubbregler. Jag tror att en viktig bit är att verkligen på ett seriöst sätt att detta inte handlar om racing, på så sätt borde det vara lättare att hantera ex. försäkringsbolag.

Det är faktiskt så att rent juridiskt så finns det tolkningsutrymme i lagen som skulle kunna innebära att nitiska tjänstemän faktiskt kan FÖRBJUDA BANMÖTEN. (Egentligen kräva motorsportförsäkring vid evenemangen). Regler enligt vad jag har föreslagit skulle nog hjälpa till att minska risken för det. (egentligen definitionen av vad ett banmöte är)

När det gäller SBF så skall de hållas Låååååååååångt borta från det. Dels för att det vi sysslar med då helt plötsligt blir motorsport och för att SBF kommer försöka trycka på regler helt utan verklighetsförankring, vett och sans.

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Skitbra diskussion! Här kommer en hel hög med svammel o åsikter

Jag skulle vilja _prioritera_ listan lite annorlunda utifrån vad som är viktigt ur säkerhetstänkande (på ett ungefär):

1. Detta är ett banmöte, här kör man INTE om, här blir man FÖRBISLÄPPT.

2. Den OMKÖRANDE (förbisläppta ) har ANSVAR för att framförvarande uppmärksammat situationen och att förbikörningen sker på ett säkert sätt.

4. Om en bil kommit ikapp dig: ÄNDRA INTE ditt sätt o köra plötsligt! SAKTA INTE NER plötsligt! BYT INTE ditt KÖRSPÅR plötsligt!

5. Du SKALL släppa förbi en bil som kommer ikapp. Men DU bestämmer NÄR OCH VAR!

6. För att släppa förbi, BYT EJ SPÅR, släpp gärna förbi på raksträckor, VISA MED BLINKERS att du håller dig till kanten. FULLGASA INTE ut på raksträckorna utan håll igen tills bakomvarande kommer förbi. BROMSA INTE, och BYT INTE SPÅR för att släppa förbi.

PS: om du lägger dig åt sidan för att släppa förbi en bil men den bakomvarande inte kör om så kan det ofta bero på att han inte "vågar" göra det just där. Det kan bero på att han vill ligga kvar bakom dig men prova att hålla dig åt sidan, med blinkers, igen på tex en lång raksträcka där du ser till att inte gasa så mycket så att han inte kan köra om om han vill.

Listan hade inte någon prioritering utan min tanke var att en regel är en regel och skall följas.

Tanken med att skriva in heljusblink i "reglerna" var just att ta bort "buffligheten", dvs att göra det till det tecken du SKALL använda för att framförvarande skall veta att du vill om och inte försöka släppa förbi dig fast du försöker hålla samma tempo. Samt att även få bort det farliga momentet att man ligger 10 cm bakom bilen för att visa att man VERKLIGEN vill om=)

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Trådstartare
OK, här kommer ett uppdaterat förslag.

1. Man kör INTE om, man blir FÖRBISLÄPPT.

2. Den OMKÖRANDE (förbisläppta) har ANSVAR för att framförvarande uppmärksammat situationen och att förbikörningen sker på ett säkert sätt.

4. Om en bil kommit ikapp dig:
- SAKTA INTE NER plötsligt!
- BYT INTE ditt KÖRSPÅR plötsligt!
- VISA MED BLINKERS att du håller dig till kanten.
- FULLGASA INTE ut på raksträckorna utan håll igen tills bakomvarande kommer förbi.
- EN bil som kommer i kapp kör alltid SNABBARE än dig även om det inte känns så. DU bestämmer NÄR OCH VAR du släpper förbi honom men det är din skyldighet att släppa förbi honom så fort det är möjligt, t.ex. på nästa raksträcka!

5. För att bli förbisläppt:
- HÅLL EN LUCKA till framförvarande bil
- BLINKA KORT MED HELLJUSET för att uppmärksamma framförvarande på att du vill köra förbi.
- Kör INTE OM innan framförvarande visat med blinkers att han har uppmärksammat dig.
- Kör bara om EN bil åt gången så att inte missförstånd uppstår.

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3   >>
5488 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande