| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES
K: Stakar till Pinto
|
2 besök senaste veckan (835 totalt) |
|
Tips: Ta stakar från saab 9000 eller og 900, köp en kolvsats från tex dalhems (smidda Mahle folkakolvar 2895kr inkl moms för fyra kolvar), bussa lilländen och decka blocket lite. Då har du en skottsäker underdel som dessutom ger några extra hästar pga bättre geometri då saabstakarna är längre än fords. Jag byggde själv en sån till min rallymotor. Jag kommer inte riktigt ihåg kolvbultshöjden du behöver när du byter stakar men det går att ta reda på.
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
|
Re:
Jag klistrar in mitt svar på "Lillebjörns" PM då fler kan ha nytta av det: Då jag höll på så var det en firma som hette autopower som byggde såna här motorer, men dom var inte ensamma. Jag har för mig att jag köpte kolvar av ett företag som hette TS-motor(är inte helt säker), men vet att andra köpte från dalhems. Jag skickade ner mina stakar till TS-motor så bussade han om lilländen. Jag skulle ringa runt till några av dom erfarna motortrimmarna och höra med dom angående kolvbultshöjden. Det måste ju gå att mäta/räkna fram annars. Du vet ju längden på en fordstake, och längden på en saabstake kan ju inte vara så svåra att få reda på. Jag vet att man behöver decka blocket någon millimeter. Autopower brukade ta av så att kolven vände någon tiondel över blockplan för att få max komp. Det gjorde jag också, men då fick jag göra urtag i kolvarna för ventilerna, men det beror ju på vilken kam du ska använda. Det är nog enklast om du lägger övre dödpunkt vid blockplan. _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
![]() |
SÄLJES
K: Stakar till Pinto
|
2 besök senaste veckan (835 totalt) |