Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Epoxy eller polyester till kolfiber?
17 besök senaste veckan (9162 totalt)
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Har kolfiber vinge som är gjuten med epoxy. Nu skulle jag vilja lägga på mer för att få en blank och slät yta (sen lägga klarlack). Spelar det någon roll vilket man väljer? Epoxyn är bra mycket dyrare vad jag sett därav att jag gärna hade valt polyestern om det går lika bra. Har använt polyestern på glasfiberväv och den blir ganska gul, blir det lika på kolfibern?

Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Vad jag har läst mig till så används epoxy på kolfiber. Ingen aning om varför dock

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Puppe
Finland
Här sen Jul 2004

Re: Epxoy eller polyester till kolfiber?

Karlsson skrev:
Har kolfiber vinge som är gjuten med epoxy. Nu skulle jag vilja lägga på mer för att få en blank och slät yta (sen lägga klarlack). Spelar det någon roll vilket man väljer? Epoxyn är bra mycket dyrare vad jag sett därav att jag gärna hade valt polyestern om det går lika bra. Har använt polyestern på glasfiberväv och den blir ganska gul, blir det lika på kolfibern?

Du ska inte blanda ihop dom, om vingen är gjuten i epoxi ska du absolut inte använda dig av polyester för att få en slät yta! Provade detta en gång och de reagerade med varandra och allt blev p**s.

Så du borde antingen använda epoxi eller så läger du på flera varv klar lack. Och som du säger så gör polyestern ytan gul, kanske inte syns stax efter men efter en tid så gulnar det och epoxin är klar och fin! har också provat det !

Det går att använda polyester till kolfiber men inget man rekomenderar om man vill åt styrkan, Jag har gjort släta dörrsidor av kolfiber och polyestern och det ser bra ut p.g.a. att jag pressade bort allt överflödigt polyester i en skivpress med massor av ton med tryck så det finns inget som kan gulna men ytan är inte heller spegelblank om jag vill ha ytan blank måste jag klarlacka.

UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008

Epoxy går använda ovanpå polyester (eller polyesterbaserad gelcoat, topcoat och andra saker man stöter på när man sysslar med fiber), men polyester och polyesterbaserade saker går inte använda på epoxy med användbart resultat. Alltså: Har man börjat jobba med epoxy så får man fortsätta med det. Däremot fungerar det utmärkt att använda epoxy på grejer gjorda av polyester, och eftersom epoxy fäster bättre är det en fördel att använda till exempelvis lagningar.

Polyester går använde med kolfiber, men fibern måste vara avsedd (sizad) för det. Fibrerna har en ytbehandling anpassad för den matris den ska fungera ihop med - gäller även glasfiber. Aramidfiber (a.k.a. kevlar) ska inte användas ihop med polyester, t.o.m. epoxy har svårt att fästa i dessa fiber så jag vill inte ens veta hur dåligt resultat man skulle få med polyester...

Epoxy är på de flesta sätt bättre än polyester, bland annat när det gäller styrkan, nackdelarna är att det är sämre för hälsan och petigare med härdarblandningen. Men börjar man räkna på den lilla extrakostnaden det blir att använda epoxy när man bygger med kolfiber är det svårt att rättfärdiga polyesteranvändning, fördelarna överväger prisskillnaden. Exempel med priser tagna ur luften (gäller små mängder för hobbyanvändning):
Polyester 100kr/kg
Epoxy 200kr/kg
Kolfiberväv 200g/m2 400kr/m2

Vi antar att vi använder lika mycket matris som väv, det är ganska normalt för vävar. Det innebär att 1kg matris räcker till 5m2 av denna väven. 5m2 väv kostar 2000kr, polyester till det skulle kosta 100kr (5% av vävens kostnad) och epoxyn 200kr (10%). 5% mer pengar för betydligt starkare grejer är småpengar i sammanhanget, och i själva verket kan man många gånger använda mindre väv & matris för att uppnå samma styrka = det kan bli BILLIGARE att bygga med epoxy! och givetvis lättare också...

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
jag köpte epoxy, misstänkte att det är skär sig mellan ämnena men hoppades på ett billigare svar
Så nu är det gasmask och pensel som gäller.

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Re:

Karlsson skrev:
jag köpte epoxy, misstänkte att det är skär sig mellan ämnena men hoppades på ett billigare svar
Så nu är det gasmask och pensel som gäller.

Glöm inte att skydda all hud mot exponering, handskar som tål epoxy osv.

(Jag tror Nitril tål epoxyn?)

Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Ska man sedan klarlacka komponenterna så är del väl lämpligt att göra det med polyuretanbaserad klarlack med UV-tillsats för skydd mot UV strålning. Klar epoxy gulnar av UV strålning.
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
epoxyn var mycket bedrägligare än polyestern vad de gäller hälsorisken eftersom den är i princip luktfri i jämförelse.

Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Re:

Karlsson skrev:
epoxyn var mycket bedrägligare än polyestern vad de gäller hälsorisken eftersom den är i princip luktfri i jämförelse.

Se till att använda mask oavsett, inte trevligt alls om man får i sig så mycket att man blir allergisk mot det!

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Pontus Fyhr skrev:
Karlsson skrev:

Se till att använda mask oavsett, inte trevligt alls om man får i sig så mycket att man blir allergisk mot det!

ja mask är ett måste annars mår man inte bra.

composite wizard
Vasa Finland
Här sen Aug 2006

Som skrivits tidigare, använd aldrig polyester på epoxi. Polyestern krymper oftast några % under härdning, vilket kan ge oanade resultat om du kladdar den på vingen.

Till liknande arbeten brukar jag använda SP Systems 115 (tror jag den heter), den epoxin innehåller UV-filter och gulnar således inte av solljus. Andra tillverkare har motsvarande epoxin, om inte annat så sök något som lämpar sig för surfingbrädor..

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
vad kan man använda för att hålla rent verktygen mellan härdningarna?

Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Re:

Karlsson skrev:
vad kan man använda för att hålla rent verktygen mellan härdningarna?

Aceton, i en sluten behållare är att föredra annars finns det risk att det ångar bort till nästa gång man ska ha det.
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004

Ang skyddsutrustning. Krävs gasmask (kolfilter) när man arbetar med lamineringsepoxy? (typ http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=138666) eller är den i stort gasfri? Har bara kört gasmask till polyester nu.

Var får man tag i hanskar som inte släpper igenom elakheter? Har använt latexhandskar hittills men det verkar inte som de är täta nog? Duger latex till polyster?

Vore ju jävla dumt att skada sig för att man använder fel skyddsutrustning.

Vasa Finland
Här sen Aug 2006

Skulle föredra att använda ordet skyddsmask. Gasmask kan även förknippas med sådan frisklufts-mask som det stora pojkarna har. Handskarna ska man undvika latex. Brukar själv använda tunna handskar av den modell doktorn har. Tar man på sig 3-4 par kan man enkelt "skala" av ett par när de blivit kladdiga. Annars finns ju finare handskar av viton mm..

Mina sk. "doktors handskar" smälter av thinner och polyester. Till polyestern använder jag samma typ som städtanter, dvs såna gula/ gröna med långt skaft. Dessa tål dessutom att tvättas i aceton, nästan hur många gånger som helst..

17 besök senaste veckan (9162 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande