| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
huvudcylinder-bry (240 MC på fieron?)
|
1120 besök totalt |
|
sitter med huvudcylinder i ena handen och frågetecken i andra. Huvudcylindern är en 240-cylinder från biltema, bilen jag funderar på att montera den på är min fiero. Men räcker den till och hur ska man koppla den? om jag har fattat rätt är det på 240:n kopplat så att varje utlopp ger vätska till 2 kolvar i vardera framok (4-kolvsok m 36mm kolvar har jag för mig) och 2 kolvar i ett bakok (2-kolvsok, 36mm eller 38mm kolvar, minns inte vilket). Nu vill jag alltså koppla så att ena utloppet går till framoken, andra till bakoken. Enkelkolvs glidok med 48mm-kolvar både fram och bak. Kommer jag att få problem med volymen på huvudcylindern (kommer den att gå i bott så fort det kommer in bara lite luft i systemet)? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||
|
Jämför borrningen på Volvocylindern med Fierons original. Det är enklaste sättet att få ett hum om hur det kan lira - tycker jag.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re:
Fieron har original 25.4mm/25.4mm borrning, volvon har 22.3mm/15.75mm borrning (det var den där delen om 15.75mm som fick mig att börja fundera). Areaökningen för oken jämfört med volvon ligger mellan 15-20% om varje HC-uttag i volvon är kopplat till 2st 36mm-kolvar i varje framok och 2st 36 eller 38mm-kolvar i ett bakok. 15.75mm-delen borde resultera i ett slag på strax över 9mm, men kolvarna i huvudcylindern är kanske inte fysiskt sammanbundna utan den främre rör sig en längre sträcka då den bakre pressar in vätska i loppet? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||
|
Då tror jag att du kommer att bottna cylindern innan du fått tryck. Jag har testat Volvocylindern på Sierraok och inte fått det att lira (Sierran har också 25,4 mm borr med skivor utan ABS).
Leta en annan 25,4 mm (1") cylinder istället. Sitter som sagt på Sierra V6 med skivor utan ABS, en del BMW och Audi också. Även vissa Nissan King Cab. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re:
Sierran har å andra sidan 54mm-kolvar i oken. Porsche använde på 80-talet 20mm huvudcylinder till 48mm kolvar i fram, Ferrari hade 22mm huvudcylinder på samma kolvdiameter. Men jag har för mig att de hade 38mm kolvar i bak. Kollade med en kille som uppgraderat sin icke-abs-240 med framok från S60R. Han har utan problem använt original 240 huvudcylinder med främre delen kopplad till framoken, bakre till bakoken. s60-oken har tydligen aningen större kolvarea än 240 som i sin tur har större kolvarea än mina ok. Så det känns som att framänden inte ska orsaka några problem. Frågan är hur det blir med bak-oken. Verkar som att det värsta som kan hända är att jag tvingas tidigarelägga bytet av bakre bromsok (till VW-ok eller annan lösning som ger mindre kolvdiameter)? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1120 besök totalt |