| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
4wd diff samma som rwd diff?
|
6 besök senaste veckan (5285 totalt) |
|
hej undrar om det är nån som vet om det är nån direkt skillnad på 4wd diffar mot rwd diffar ?? alltså skulle det vara möjligt att montera en s2-s4 bakdiff på en rwd bil.. håller på att bygga om en saab 900 till rwd och letar efter en vettig diff , kollar bmw men om man inte hittar nått så kanske det vore bra med en audi som visat sig vara bra .. tacksam för svar //joakim _________________ Joakim Carlsson |
||||
|
Ska funka att ta en audi bakdiff. Frågan är ju bara hur du hade tänkt dig med styrningen till den.
S2orna har ju antingen fullt låst eller fullt öppen diff. Regleras med en liten spak på diffen. Fast du kanske bara är ute efter klumpen i sig och bryr dig mindre om den är bromsad eller inte? _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
|
S4 C4 och S2 diff har en väldigt tålig diffklump men det innehåller som sagt en helt vanlig "öppen diff" som kan låsas med hjälp av en knapp ifall man fasnar i snön eller dylikt. Denna låsning kopplas bort i hastigheter över 15km/h för att inte skada axlar/drivknutar.
I övrigt är den helt OK och jag ser inga problem med att använda den i en RWD bil (bortsett från att den är väldigt tung). _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Tackar för snabba svar ,, angående det med att ställa diffen är väll inte helt fel ??
kan ju vara bra kanske , har sätt att det finns både med el och mekanisk,, men då vet jag vad som gäller,, tack igen _________________ Joakim Carlsson |
||||
|
Re:
Det är inget man "ställer in" vid körning. Man låser den bara vid stillastående och då åker ett "kronhjul" in i diffen och låser den. Om man skulle göra det när bilen rullar skulle man förstöra kronhjulet. Själva låsningen sker mekaniskt, men armen som låser kan manovreras med vad som helst. Original är det en vakuum-servo som gör det. Audi V8 hade dock en exakt likadan bakklump med en riktig Torsen-diff i mitten
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
jag misstänkte att det inte gick att justera i farten men menade att det kan ju vara bra att kunna ändra om man till ex vill köra bana vs strippen ... eller är det som du sa att diffen "låses" upp vid 15kmh rent mekaniskt eller är det bara byggt så på den varianten med elstyrning på orginal bilen , ???
_________________ Joakim Carlsson |
||||
|
Re:
Det är elektroniken som "drar ur" spärren efter att man har passerat 15km/h. Spärren går dock inte att få i om hjulen inte står still. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re:
Det är elektroniken som "drar ur" spärren efter att man har passerat 15km/h. Spärren går dock inte att få i om hjulen inte står still.[/quote] skönt att man äntligen hittat ett forum med människor som man får svar av ,, tack igen /jocke _________________ Joakim Carlsson |
||||
|
Ett varningens ord om att sladda omkring med diffen ikopplad dock. Finns en hel del som dödat diffen på det sättet. Främst då med bankörning samt diffen ikopplad.
Annars är som sagt V8 diffen utrustad med torsen. Den ska dock inte "tåla så mycket effekt" är ju inte bara effekten som avgör vad dom håller för vad men en del S2 åkare som bytt till torsen diff och sedan bytt tillbaka. Dessa bilar har dock en tendens att ha ca 500+hk och körstil därefter. Finns dock riktiga diffbromsar att köpa till audi klumparna om man nu vill göra det. Sist jag kollade så skulle en diff kosta 1380 Eur. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
|
Re:
Hej Gustav! Torsen-diffen har utväxling 4.11:1, vilket även 01E S4 växellådan har fram. Vad har S2 växellåda för utväxling fram? om den varierar kommer man att annorlunda fördelning genom mellandiffen vilket kan leda till problem, antar jag? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
En bakaxel från en bmw e36 med diffbroms tror jag verkar lämpligt. E30 diffbromsen är dyr pga efterfrågan, sedan finns 535 bakaxeln som är lite lättare att få tag i men svårt att få delar till. En m3 e36 bakaxel exempelvis är det inte sådant riv efter. Då får man "riktig" diffbroms. Audins låser väl nästan som en svetsad och det är inte så bra på bana.
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
|
Re:
har kollat på bmw mycket men det känns som att det som finns till salu tar dom då bra betalt för,, eller så är det skrot som legar och rostat nån stans .. det finns inga andra bra allternativ som har fått bekänna färg som håller .. behöver bara en diff inte en komplett brygga/axel för jag bygger ända om så mycket att inget färdigt passar ,, /joakim _________________ Joakim Carlsson |
||||
|
Re:
Detta testades på bla s2 med S4 5 petade. Så borde funka där. Audi s2 6vxl är ju annars oxå en 01E och ska ha samma utväxling. 5vxl är 01A men den funkar med bakdiffen från 6vxl och vice versa så gissar på att det borde vara samma. Mycket gissande fram och tillbaka. Men svårt att hitta hyffsad data om 01A. finns ju däremot rätt så mycket på 01E som sen o andra sidan ska vara en stabilare konstruktion. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
|
hur är det med diffarna på tex 200 tq är det samma som s2 eller är det bara skit ???
om man antar att en diff pallar 500 4wd hästar vad blir skillnaden i hållbarhet på en rwd ?? borde bli mindre men hur mycket ?? man vill ju inte behöva byta diff effeter varje gång man annvänt bilen ,, _________________ Joakim Carlsson |
||||
|
Re:
Svårt att säga vad nånting pallar för effekt mässigt. Man får ju tänka på att det som monteras på dessa bilar är gamla grejer. Ju mer du stressar det ju mer slits det. Dvs En gammal diff som kanske gått 15k mil varav 1/3 med för lite vätska som det ska brännas däck med. VS En diff som gått 2k mil där den aldrig pressats samt sitter i en banbil med mycket grepp och servas noga. Den första kan ju rasa för minsta lilla. Den sista kommer hålla för betydligt mer stryk. Detta gäller ju för alla diffar. Vad hade du tänkt dig för effekt i maskinen då? Användningsområde osv osv. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
|
Re:
vet inte riktigt vad jag kommer att ha för effekt,, man får ju utväkla lite i taget men ca 500 i maskinen är ju rimligt,, tanken med bilen är ju att ha så roligt som möjligt med den och det betyder ju många varv på bana och gata + strip, jag är inte låst på audi diffen utan letar vettiga alternativ, man vill ju inte tömma plånboken på en bakdiff och inte kunna bygga klart bilen sen,, _________________ Joakim Carlsson |
||||
|
ok tja såvitt jag sett så är en bakdiff till audi sällan dyr. Så du skulle ju kunna köpa en sådan och testa helt enkelt. Finns rätt så många diffar att få tag på. Det är i regel ingenting som pajjar på s2or eller s4or. Iaf inte i samma omfattning som drivaxlar samt växellådor.
Därmed min fundering angående körsätt ovan. Dålig koll på hur mycket torsen diffen går på dock. Men du borde kunna köpa en från en Audi V8 samt gamla A8/S8. Kika lite på skrotarna. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
|
Re:
jag får leta lite ,, väldigt tacksam för svaren i allafall .. kanske slänger upp en bygg tråd sen så får vi se vad det blir av den,, tack igen //jocke _________________ Joakim Carlsson |
||||
|
Re:
vet inte riktigt. men vill hellre ha acc än toppfart.. 3:20 kanske, eller i krokarna , inte så bra på att räkna sånt här än men det är ju därför man frågar //jocke
_________________ Joakim Carlsson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6 besök senaste veckan (5285 totalt) |