Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1824 besök totalt |
Trångt på Ringen?
Hej Ska åka till Ringen på vägen hem från Spanien och tänkte köra på söndag den 10 maj. Såg nu att det är Scuderia kurs ons-lördag. Min fråga blir till er som ska dit alt er som vet, hurvida det kommer vara knökafullt på Ringen på söndagen? Eller kör alla kursdeltagare hem på söndagen efter en, kanske, blöt lördagskväll? Så någon som vågar sig på en erfaren gissning? ![]() Tack på förhand _________________ Daniel Hedebäck Stillastående-Stillastående 9 min |
||
I vanliga fall hade jag sagt att ja det kommer nog vara väldigt mycket trafik. Men om du läser i påsktråden
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ![]() ![]() |
||
Jag hoppas det blir lite mindre trafik i år, låter ju väldigt trevligt att få lite fria varv som många fick i påskas. Skall bli intressant att följa utvecklingen under våren/sommaren. Kan ju såklart ha varit en slump i Påsk men nog gör världsläget sitt.
_________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Re:
Sen har det ju varit en rasande prisökning oxå. Sommaren 2006 när jag var nere första gången kostade ett varv knappt 150 kronor, med nuvarande eurokurs är priset dryga 250 kronor! ![]() ![]() |
||
Som sagt var på påsken var det väldigt lite folk...
Det var inte alls mycket engelsmän på banan vilket det brukar kunna vara. Räknade lite snabbt nu och stämmer det inte att Euro'n har gått upp typ 50% mot Engelska valutan? Det lär ju skrämma iväg dom rätt bra med tanke på prishöjningarna på biljetter också. För oss svenskar känns ju prishöjningen rätt bra och då har Euro'n ändå "bara" gått upp 20% för oss. Det skulle nog kunna bli en hyfsat lugn säsong på Nürburgring iår skulle jag tro faktiskt... rätt år att sätta fria varv för den som har råd ![]() |
||
En lite jobbig grej jag var med om där nere nu var att engelsmännen, även på hoj, höll undan till vänster (är ju rätt för dom, men inte i tyskland!) så man kunde inte köra om då omkörning till höger är förbjudet.
Så där låg man måttligt nöjd bakom och väntade på att dom efter ett tag skulle fatta och flytta sig till höger istället. Vet inte om alla är medvetna om att man inte får köra om på högersidan, eller om det bara går på ren automatik för engelsmännen att lägga sig till vänster när dom ska hålla undan. |
||
Hoppsan!
Tack för svaren. Hade helt missat att de inte öppnade vid 0800 på söndagen (som det står på kalendern överst på rejsa-sidan..... > ![]() ![]() Vad/vem vågar man lita på? Vi har ju ändå vägarna förbi s.a.s så vi chansar. _________________ Daniel Hedebäck Stillastående-Stillastående 9 min |
||
Re:
Även om det är förbjudet så är det väl vanligt förekommande med omkörning på "fel" sida eller? Jag blir glad bara dom flyttar sig åt sidan, något dom inte alltid gör :-) _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Sorry om jag avbryter er diskussion gällande omkörning på höger sida eller ej
![]() Men är det här http://www.nuerburgring.de/index.php Eller är det de tider som står i kalendern på Rejsa? Jag körde om en engelsman på "fel" sida sist jag var där efter Bergwerk, då hade han vackert hållt undan åt vänster ganska länge innan poletten trillade ner hos mig (eller hos dem!?!?) _________________ Daniel Hedebäck Stillastående-Stillastående 9 min |
||
http://www.nuerburgring.de/events.10
Där har du listan till höger. Vad jag har sett så är det inte så vanligt med omkörningar till höger. och om Streckenkontrolle skulle se sånt blir dom nog inte glada heller. Så jag tror det är bättre att lägga sig till vänster med blinkersen på och vänta på att dom ska dra sig undan till höger istället... det händer så lätt en olycka vid omkörningar om inte båda är helt med på vad det är som händer! Såg 2 som skrapade i varandra nu i helgen när vi var nere. En som trodde att han skulle bli förbisläppt medans anledningen till att den andra höll ut bara var för att få rätt spår in i kurvan. Så när han väl svängde in i kurvan så låg det en bil i vägen helt plötsligt. Bara lite skrap på bilarna men ändå tråkigt och jobbigt. |
||
Re:
Spontant hade jag ju gissat på deras sida (får man ju verkligen hoppas) Här är en alternativ sida som är vettigt upplagd: http://www.ghbiker.de/nuerburgring_o _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Jag skulle nog lita på sidan som du länkar till.
Det är ju ändå dom som driver anläggningen. Rejsas kalender kan var skriven innan alla evenemang var bokade. När jag bokade mitt rum inför Scuderia kursen så skulle det vara öppet hela söndagen, men när jag kollade för några veckor sen så skulle det inte vara det. Så har man en bit att åka för att komma dit så kolla öppet tiderna noga innan. Pelle M _________________ Pelle Mattsson Btg: 9:04:8 Scuderia Hanseat våren -09 |
||
Jag tackar för svaren. Och då vi ändå är på väg hem och kör förbi så gör det inget.Vi hade dock siktat in oss på en heldag på söndagen, men lördag kväll funkar ju fint oxå. Då lär ju ni som kört Scuderia'n vara på nån bar ändå
![]() ![]() BTW, finns det några andra banor som man kan mer eller mindre dyka upp på i Europa? Vi har prövat Ascari i Marbella och vi var varmt välkomna, om vi betaldade 100 000 för ett medlemskap ![]() Eller är det möjligt att haka på t ex Spanska Porsche-klubben på något banmöte. Gjorde det på Jerez för många år sedan men då via en verkstad som servade bilen, som kände nån, som kände nån... På Spa är det väl 1000km har jag för mig? _________________ Daniel Hedebäck Stillastående-Stillastående 9 min |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1824 besök totalt |