| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Chip har brutit benet...
|
2122 besök totalt |
|
Chip har brutit benet...
Ett chip för högre varvstopp införskaffades för ett par år sedan och användes på min BMW 318is. Eftersom det var problem med HC:t på besiktningen och jag inte riktigt visste vad det berodde på så bytte jag för säkerhets skull chip till orginal inför varje besiktning. Efter ett par år av byte så bar det sig inte bättre än att ett ben gick av chippet så som bilden visar. Min fråga är om det går att rädda informationen som finns på chippet (typ kopiera till nytt chip eller liknande) eller om det bara är att slänga det?
_________________ Dan Byström |
||||
|
Det är lätt att löda på ett nytt ben, inget att oroa sig för. Snacka med någon lödkunnig kompis så löser det sig.
Edit: Hittar du någon med en eprom-brännare så kan han/hon säkert fixa ett helt nytt chip för kaffepengar. Edit, edit: Det ser ju ut som om ditt chip tappat både ben 14 & 15. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
|
En god ide om du ska byta chip årligen är att skaffa extra IC-socklar som du trycker ner chipen i, och sen trycker du ner hela härligheten i bilen. Då sitter chipens ben skyddade i sockeln och är du ovarsam så bryter du ett ben på extrasockeln vilken du enkelt kan byta. Om du nu förstod vad jag menade.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Re:
Elfa, Kjell & co, diverse andra elektronikfirmor, förmodligen din lokala TV-reparatör. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Re:
Nu när jag vet vad (och var) jag ska leta efter så känns det mycket bättre - tack för tipsen! (chipet gick iväg till Janne idag ... förmodligen din lokala TV-reparatör.[/quote] Finns det yrket kvar?
_________________ Dan Byström |
||||
|
Re:
+1
bra att det löste sig! Känner annars en duktig chip-snubbe. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Chip har brutit benet...
|
2122 besök totalt |