| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad för bromsbelägg/skivor på bana till en Z3M?
|
1529 besök totalt |
|
Hej! Jag tänkte kolla vad ni har för tips ang. bromsar för en Z3M för bankörning. Jag kommer uteslutande köra på Nürburgring när det väl gäller. Jag har exakt likadana bromsar som på M3 E36 så tips från er med M3'or är mycket välkommet. Jag har nu kört med PFC punktslitsade flytande skivor och PFC 01 belägg. Dom har bettat mycket bra och klarat av höga temperaturer. Men jag tycker beläggen och skivorna slits lite snabbt? En omgång belägg håller uppskattningsvis ca 75 varv (dom sista körde jag en måttlig bankörning i sverige som inte slet nåt särskilt, och 50 varv på ringen) och skivorna ser väldigt trötta ut efter att ha avverkat 2 omgångar belägg (nästan inga slitsar kvar). Någon som har provat andra belägg eller skivor och som kan flika in med lite åsikter? Alla erfarenheter är intressanta!! /Magnus _________________ Magnus Lundberg NS 8.33.5 BTG (utan tak) |
|
För att få ner slitaget rekommenderas kylning för bromsarna. Testa att dra lite luftning till dom ska du se att det blir bättre.
Du kan annars testa att köra lite argare belägg bak och låta bakhjulen gör en del av bromsningen om du nu inte har gjort det ännu. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
|
Jag kollade lite på att dra nån slags kylning... på Z3M har jag ju dock redan kylkanaler som skjuter in en del luft mot bromsarna men den är ju inte perfekt riktad kanske.
Tyckte dock det såg ut att vara grymt svårt att få till nån slangdragning som sitter fixerad på bromsoken. Hade tänkt att böja ut bromssköldarna för att leda in mer luft men självklart så glömde jag ju det innan jag åkte ner och körde
Jag kör inte standard-belägg bak men skulle ju kunna prova att gå på nåt ännu lite vassare även bak som du säger. /M _________________ Magnus Lundberg NS 8.33.5 BTG (utan tak) |
|
Jo till vardags kör jag standard-belägg och standard-skivor.
Så det är helt enkelt bra skivor och belägg som håller så länge som möjligt på bana som jag är ute efter... behöver inte alls vara bra på gata. Bara jag kan köra med dom ner till tyskland så är jag nöjd... får väl bromsa var 3'e km så jag håller tempen uppe i värsta fall
_________________ Magnus Lundberg NS 8.33.5 BTG (utan tak) |
|
75 varv på ringen är inte kort livslängd.... finns belägg som slits fortare. Varför inte prova en annan compund på beläggen 97:or eller nåt som är mer för långlopp. Sen är kylning en bra ide, turner motorsport har färdiga kit om man är lite lat ;-). Sen ja just det...... bromsa mindre ;-) / John
_________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
|
Angående kylningen så har jag tagit fram bromssköldar till E36 och Z3. Ta en titt i min biltråd "Bmw M3 -94 Kompressor på G" så ser du hur de ser ut.
/Axel _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
|
Jag kör med Kardanaxels bromskylning på min Z3:a.
Har tyvärr ingen bra bild på slangdragningen, men den går ifrån fronten, på insidan om innerskärmen - där den sitter fast med en strap i kränghämmaren - till bromskylningen. Jag kör med en slang som är med "järnvajer" i, dvs inte stål, utan den går att forma så längst in är den oval. Det är på gränsen vid fullt rattutslag, men vid körning på bana - gata så får man undvika fullt ratt utslag. Jag kör oxå med PF skivor och PFC 01 belägg. Kan inte uttala mig om livslängden. En annan sak är att bromsa "fullt eller inget". Undvika "fegbromsning" som bygger värme. _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Z4 35i -10 Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
|
Hade varit kanon om du skulle kunna fixa lite bilder på bromskylningen nån gång... nu kommer det ju iaf dröja minst 2 månader innan jag ska ner igen så det är inte jättebråttom.
Jag kör enligt "allt eller inget"-metoden. Hellre bromsa 2 korta än att hålla länge för det har jag förstått ska värma bromsarna nåt enormt. Vet inte om det finns nåt som heter att bromsa för mycket kanske? Ibland när vi bromsar så trycker vi så hårt att ABS'en går in... sliter det extra så man ska försöka låta bli ABS? _________________ Magnus Lundberg NS 8.33.5 BTG (utan tak) |
|
Här får du en bild på hur slangen går inne i hjulhuset.
Jag kör med en annan front, som du kan se i min biltråd. Inne i centrum på skivan kör jag med Kardanaxels, som du oxå ser i tråden.
_________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Z4 35i -10 Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
|
Tjenna
Ta en titt i min biltråd, där är bilder på hur jag löst det med kylningen.... typ samma som Torbjörn har fast jag har trattar från turner motorsport. Jag upplevde min kylning som mycket beläggsparande.... När är planen för nästa ring resa? _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99
|
|
Kanon... tack för tipsen!
Får kolla med Kardanaxel vad han ska ha för en omgång såna bromskylningsprylar. Z3 M: kör du med en modifierad front från en 1.8 eller vad är det för nån? Varför inte standard M? Fredrik: Vi har inte planerat in nån resa ännu men skulle tro att det blir nån gång mitt i sommaren. Har du planerat nån resa ner eller? _________________ Magnus Lundberg NS 8.33.5 BTG (utan tak) |
|
Såg att det inte var någon bra bild på fronten.
Det är en Aero front för 2,8. Den är ett par centimenter lägre än M fronten. Mina sido kjolar kommer från samma kit. Hålen för bromskylningen är perfekta för slang, sitter en krage på insidan. Jag har även en M front i samma färg... så jag kan byta om jag vill.
_________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Z4 35i -10 Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1529 besök totalt |