| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Weber DCOE 38:or, nåt att ha?
|
2 besök senaste veckan (2451 totalt) |
|
Jag har ev på gång ett par Weber DCOE 38:or. Ja det är sant, Webrar fanns i den storleken förr i tiden. Men frågan är, vad duger dessa 38:or till? Skulle de "göra jobbet" på t ex en måttligt trimmad 2-liters BMW M10? 2 liter, ca 130-140 hk. Eller duger de bäst att ställa i bokhyllan?
_________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
||||||
|
Rotade fram Weberhandboken och kan inte hitta ett spår ens om 38or ?? Kan det vara nån sorts orginalmonterade historier ??
Hur som helst, 2x40 använder man på motorer runt 1200-1600 cc, över det är det 45or eller större. Även hojmotorer 750-1100 cc använder man 2x40. Så dom har nog inget att göra på en M10. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||||
|
Misab skriver så här: "DCOE är en tvåports horisontalförgasare. Portarna har gemensamt spjäll och flottörhus. Den har tidigare tillverkats i storlekarna 38,42, 48 mm, men nu förekommer endast DCOE 40 och 45."
Har googlat lite, det enda jag hittade var nån 60/70-talssportvagn med 996 cc motor och dubla Weber 38:or. Nån mer som vet nåt? _________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
||||||
|
Re:
Visst sitter det väll dubbla fallande weber 36:or på Sprinten? _________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||||||
|
som ref så användes web 36/36 tror jag den hette upp till 120-130 hästar på en B20.
Man kan vända lite på det så att säga och säga att det finns ingen övre gräns för till vilken effekt en gasare räcker till (okej, när man får ljudhastighet i venturin, så tar det stopp). Vad som händer är att vid stora flöden så skulle en större gasare ge mer effekt (mindre strypning). Men som sagt en gasare tar inte stopp vid ett visst effektuttag ofta är det ju också som så att folk väljer lite (för) stora gasare för att de har toppeffekt i åtanke, medans de skulle kanske tjäna på att välja en mindre för att få bättre låg o mellanvarvsegenskaper och på sätt få en lägre bränsleförbrukning och något högre medeleffekt (på bekostnad av toppeffekten) _________________ Mats Andersen |
||||||
|
Re:
å andra sidan väljer 99% av banåkabyggarkillar alldeles för stora förgasare för sitt tänkta effekturtag. Motorvolymen är egentligen ointressant, effekturtaget avslöjar vad som kan nås med enkla medel utan bök. En mindre förgasare ger lägre maximalt möjlig toppeffekt men många gånger 3ggr körbarheten. Registret spelar mer roll än toppeffekten på de flesta banorna. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Stämmer bra, har ett par själv i en kartong. Största motorn de sitter på original är 1.5:or, 1.7orna hade weber IDF 40 eller dellerto 40 DRLA. Dessa är boxermotorer
Detta är radfyran "nordmotorn", som hade två liggande Dellorto DHLA 40 fram till 86-87 innan TS-motorn kom med insprutning. Haft en sån också
_________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||||
|
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
|
Jag har haft ett par DHLA 40 Dellorto från en Alfa på en BMW 2002, fick inte motorn att gå bra på nått villkors vis, den tvekade vid gaspådrag och nös hela tiden, även på tomgång.
Åkte till JANA motor i Skrubba som kunde Dellorto, men fick besskedet att just dessa förgasare inte var lämpliga för nått annat än en Alfa. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||||
|
Re:
Det tråkiga med vissa förmonterade förgasare är att man inte kan bestycka om dom. _________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||||||
|
På weber DCOE kan man byta "choke size" alltså minsta arean i förgasaren för att dom ska passa på många olika motorer. Nu kollar jag i four stroke performance tuning av Graham Bell och där rekommenderar han för en 2 liters fyra med en insugsport per cylinder 2 x 45 DCOE och beroende på om man vill ha sport (vass gatmotor) eller fullrace (max effekt vid 8500 rpm) 34 mm choke eller 40 mm choke.
Så om det går att byta choken så den är minst 32-34 mm så räcker det säkert till motorn du har. Bell skriver också att många väljer för stora förgasare och då tappar mycket effekt på låg och mellan register. Ska lägga till att det är vad jag hittar i boken, jag har ingen praktiskt erfarenhet. Kolla om det går att byta choke på dom innan du köper och att du kan få tag i grejer för att ombestycka. _________________ Karl Vestgöte |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (2451 totalt) |