Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4 besök senaste veckan (25275 totalt) |
Spårvidd på stel bakaxel
Skulle vilja ha tips på någon stel bakaxel som har en spårvidd på ca 1400 mm. Axeln behöver tåla 200+ hk (har tyvärr ingen siffra på vrid), ha möjlighet till schysst diffbroms, olika utväxlingar osv. Volvo 240 ligger väl på 1380 mm, eller? Har nämligen börjat få otäcka idéer om att montera en 13B turbomotor, vilken är nästan dubbelt så stark som orginal, men skulle då behöva byta axel för att regga som ombyggt fordon. Dessutom skulle jag kunna passa på att förbättra den undermåliga orginal geometrin på 4-länken om jag ändå byter axel. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
om 240-axeln är 1380mm så är axeln från 140 lite bredare och sen är 740-940 ytterligare ett par cm bredare...
Men om du nu ska använda en toktung Volvopinne så bör du nog använda 1031-klumpen, dvs nyare 240 och 740-940. Visserligen kan du hitta en gammal 1030 i med aluklump och ska du inte ha vansiniga mängder effekt (typ +300hk) eller köra lånlopp (varmt) eller hoppa rallycross så håller den. Tror den är sisådär 12kg lättare ![]() Finns även 1031 klump i alu...men den brukar betinga en rejäl bunt sedlar... ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Hittade en uppgift på orginal effekt och vridmoment; 182 hk (6500 rpm) och 248 Nm (4000 rpm). Om man tänker sig att man bara chippar motorn (tillåtet i Roadsport) och inte byter något annat så åker effekten kanske upp 10-15% ?
Jag känner absolut inget krav på att använda Volvoaxel utan förslag på andra fabrikat mottages tacksamt! När infördes 1031 axeln? Vilka modeller hade för övrigt 1030 med aluklump, låter som en ovanlig version. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
En av fördelarna med Volvos 1031 axel är väl att den tål mer eller mindre obegränsat med effekt och vrid...jag har inga exakta uppgifter för vad den egentligen tål men håller den för rallycrossdårarnas +300hk med varvstopp på startplattan med snormjuka varma slicks så får du hitta på ett riktigt elakt roadsportbygge för att ta livet av den
![]() 1031 kom nån gång i början på 80-talet tror jag...mao inte ett dugg ovanlig... 1030 i alu fanns på lite obskyra dieselmodeller, ofta ihop med en M45 med aluhus. Antagligen någon knepig viktgräns man ville komma under, inte sådär vansinnigt ovanlig eller dyr... _________________ Karl Brag |
||||
Man tackar för upplysningarna. Den största fördelen med Volvodelar är ju just att de finns "överallt" till vettiga priser...
Ingen som kan tipsa om någon annan lämplig axel med spårvidd på ca 1400 mm? Det är alltid bra med alternativ! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Så här ser den omtalade alu-axeln ut:
Min hittade jag på en 242 gt. Andra axlar man kan tänka sig är gamla Escort t.ex 1340 mm har jag för mig. Tål väl i och för sig inte så våldsamt med effekt. Opel manta/ascona, vet ej vad dom har för mått men verkar va rätt hållbara. Gamla Toyota Celica ska ha en axel som är i dessa regionerna vet tyvärr inget exakt mått. |
||||
En kompis slog sönder sin Ascona B axel med en org. 1900 spis med weber 36/36 som enda "trim"
(gatdäck) Ganska våldsam start iofs.. Edit: det var alltså dreven som blev klippta.. 2: Ska höra med honom om det var den som inte hade olja eller om det kanske var växellådan som rasade och var tom på olja.. minns inte i huvudet.. allt för många ras för att minnet ska räcka till ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Hej
Capri MkII-III har en axel som är dryga 1400 mm om jag har rätt minne idag. Svår att hitta med diffbroms som standard men eftersom det är "Atlas"-diffen så finns både diffbroms och utväxlingar att handla. Själva diffen och axeln klarar de 200 hk / 300 Nm som jag kör genom den, men vi lyckades ha sönder diffdreven med 300 hk / 400 Nm (???) turbosexa på klistrad stripp. Jag tror att den axeln är ett vettigt alternativ om du ändå räknar med att bygga om, renovera och fixa till axeln - skall det funka "out of the box" kan en 240-axel vara ett bättre val. En iordninggjord Capriaxel med ny diff etc. hamnar säkert på minst 10kkr. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Ascona-axeln är ej att rekommendera. Den håller knappt för orginaleffekten.
om man vill ha 740:ns spårvidd, men aluklump, är det då möjligt att ta klumpen från en 1030 och drivaxlarna från en 1031 740-axel? Rören är ju inte så svåra att förlänga. _________________ William Ekström |
||||
När vi ändå är inne på bakaxlar i allmänhet och Volvo i synnerhet:
Går 1030/1031 axlarna att skränka så man får lite camber bak och vem kan göra det (om det nu går). _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Japp det går fint ![]() Vill man ha en 240 axel med camber och färdiga fyrlänksfästen så köper man min... ![]() Annars så brukar IGMAB fixa ihop våra och många andras axlar efter önskemål och med bra resultat... ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Spårvidden på Volvo 240/260 är 1350mm, volvo 140/160 har samma spårvidd. Men 140/160 axeln är ca 40mm "bredare"..
Volvo 740 har 1460mm i spårvidd. Grupp A 1031-axlarna har en del camber, typ -1,5grader om jag inte minns helt fel. Dom har även lite speciella splines för att klara av det.. Hur gör dom på en "vanlig" drivaxel för att den ska klara av lite camber ? _________________ Mitsubishi Evo TME RS Opel Ascona 400 MVH Emil Olsson |
||||
Bra med lite mer exakta bredduppgifter! ![]() Man gör ingenting med en "vanlig" drivaxel mer än svär lite vid monteringen... ![]() Det lilla glappet som finns i splinsen räcker för upp emot -1 grad camber ungefär... _________________ Karl Brag |
||||
Nu förstår jag inte riktigt. Menar du helt enkelt att 140/160 axeln har längre axelrör än 240, dvs avståndet mellan anliggningsytorna för fälgen är större? I så fall har de alltså olika offset på fälgarna för att få samma spårvidd...? Vad har annars 140, 240 och 740 för offset på fälgarna? Det är ju också av ett visst intresse när man ska välja axel... Har något gammalt minne av att bilprovningen tillåter att man ökar spårvidden bak på 240 mha spacers. Är det någon som minns hur mycket i så fall. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
volvofälgar till 240/740/940 har et 25 var 20mm totalt eller var det 20mm/sida.. Osäker.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Blir det mer slitage? Eller ser oljan i diffen till att det klarar sig? EDIT: Lite mer slitage blir det säkert, men jag undrar om det har betydelse.. _________________ William Ekström |
||||
Tror inte det har så vansinnigt stor betydelse, inget jag mätt upp men det håller utan synbart slitage en hel säsong långlopp för oss... _________________ Karl Brag |
||||
om man har lyckan
![]() Kan vara något för dom som bygger Usa pro-touring att tänka på även om det inte hjälper i just det här specifika fallet av stel bakaxel. _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Wankelsport!
Det var exakt så jag menade.. Så vill man ha en lite bredare "version" av 240ins 1031 så tar man en axel från en 160. Låter ju bra att splinesen överlever lite camber, nästan så man skulle göra att försöka på att fixa till det på en axel innan man monterar den på bilen... ![]() _________________ Mitsubishi Evo TME RS Opel Ascona 400 MVH Emil Olsson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4 besök senaste veckan (25275 totalt) |