| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Val av material till stolar
|
722 besök totalt |
|
Fick tag i ett par FIA godkända stolar med stålramar(COBRA MONACo). Sitter jätteskönt i dem därför föll jag för dem. Men... Kompisen som e en gammal rallyåkare varnade mig för stålram om man åker i skogen. Du vill inte ha ett stålstag i ryggen om du går av vägen... Men hur är det egentligen... Vad säger ni banracingfolk ? max _________________ Max Jarno |
||
|
Personligen tror inte jag risken är särskild stor att få delar av stolen i ryggen vid en krock.. Kan inte tänka mig att glasfiber är mycket bättre heller då det blir ganska vassa skärvor när det spricker. Sen skall det på pekas att Det är Rörram och inte stålram. Rör böjer sig vid hög belastning, skall mycket till innan det brister.
_________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||
|
Re:
En glasfiber/kolfiber stol fördelar trycket bättre på kroppen vid ev olycka än vad ett rör gör (utan att säga att Cobra stolen är dålig, har ingen erfarenhet av den). Sen har har åtminstånde en tillverkare (troligen flera) av glasfiber/kolfiber stolar även andra material inbakade så att vid ev olycka skall det inte bildas vasst splitter. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
722 besök totalt |