| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Problem med läckande LEDA dämpare
|
3493 besök totalt |
|
Har en uppsättning LEDA dämpare inköpta 2005 till min Porsche Förra året började tyvärr framdämparna läcka olja. (McPerson) Är en brun special-tätning som blir sliten och läcker. Är det någon mer än jag som har/haft problem? _________________
Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
|
Re: Problem med läckande LEDA dämpare
Svarar lite halvt åt mig själv eftersom jag lägger mig i lite vad Erik gör.
Generallösningen från de som vet mer har väl varit att man ska köra riktiga topplagringar med ledlager. Gummilager ger en otrevlig bryteffekt på paketet som sätter extra press på dessa tätningar. Men sådana hade du väl redan Erik? Sen fick jag för mig att "det var bättre förr". Färre hade dessa problem tidigare men att byte av tätning/leverantör ställde till det hela. Ngn som kan bekräfta mer säkert än min magkännsla? Jag fortsätter spana lite på mitt håll Erik, lösbart är det alla gånger. Har en ide jag vill kolla upp lite mer noga som ligger i linje med den du själv hade. |
||||
|
ok, det är det jag misstänkte. Hur har du/dom löst det? Vet att några fått det fixat av Jonas J. _________________
||||
|
Jonas renoverar alla kit som han sålt, annars så finns väl Leda UK kvar i någon form? _________________ -- |
||||
|
Nej... ..inte än..men nu mååååste jag skaffa.
Det jag noterat är att packningen är rätt sliten, ca 0,4mm på innerdiametern=jobbar lätt men läcker. _________________
||||
|
ok, som jag hört. LEDA finns kvar, men verkar inte vara så lätta att få svar från, vet du någon som lyckats? _________________
||||
|
Enligt Jonas är numera "en av dom rätta personerna" tillbaka på LEDA, så ett mail kan ju inte vara helt bortkastat att försöka få hjälp av samma sort som tidigare år.
Däremot vet jag inte om jag tycker det känns som en kul lösning då det bevisligen inte funkar så bra. Får se om dom har kommit på ngn lösning eller om man får göra det enligt "småländsk modell"..."själv så dä bliii reditt jooott!".
|
||||
|
Momentum, iaf här i stan, gör nya tätningar efter ritning eller förlaga. Om man hittar en sån leverantör kanske det kan vara värt att gå ihop några och beställa en bunt så ställkostnaderna delas?
Nu är jag inte säker på hur LEDA är uppbyggda, men om tätningarna tagit stryk av brytningar är det risk att styrningen också glappar. Isåfall blir livslängden på en ny tätning begränsad eftersom läckaget då bara är ett symtom på ett mer grundläggande slitage. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
Leda
Kolla med Bodin chassiteknik. Kjell renoverar väl LEDA dämpare. http://www.bodinchassiteknik.se/inde Perra _________________ Per Erik Rundqvist |
||||
|
Re:
Jag har koll på "orginal" design, och funderar på en kopia i bättre material. (Eller en lite förbättrad design) _________________
||||
|
Re: Leda
Han servar, men inte olja/gas-varianten. Jag köpte dom 2 tätningar han hade kvar, å tänkte fixa meket själv. _________________
||||
|
Re:
ok, jag hade inte riktigt koll på vad Momentum pyssla med. (har däremot tävlat mot deras snabba Golf i MSLS) Har kontakt med en annan lokal tätningsfirma, får se om det kan ge något. _________________
||||
|
Re:
om du har skador på krom eller nednötning av sliprepor på kolvstången är det ett yttre tecken på att det kan vara dåligt ställt inuti. Ett annat tips att prova vid läckage (kanske inte tillämpbart för tvåfas-dämpare eller vad det kallas, gasbubblor i olja, det står still...) är att blanda i en del syntetisk dämparolja om det är mineralolja i dämparna från början eftersom syntetisk olja har en större sväll-effekt på gummi o. dyl. Men det kan vara att lura sig själv... inget jag verifierat att det funkar i längden. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
Jo, att mäta av en bussning misstror jag dig inte för att inte klara ut Erik.
Det är väl detta som är problemet med LEDA:s design, styrningen...eller snarare avsaknandet/den dåliga sådana på originalkonstrukitonen. |
||||
|
Är detta ett problem även på icke-McPherson LEDA coilovers? A-armar och "vanlig" coilover alltså.
Jag har inte noterat nåt läckage från mina dämpare, visserligen har de bara behövt jobba en säsong men det var förr-förra året. Läge att kolla i vilket fall, eftersom bilen står på pallbockar fortfarande. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Nu har jag inte upptäckt något läckage från mina LEDA, men bakdämparna på min 944 knarrar. Först trodde jag att det var någon plastbussning i bakvagnen som gick torrt, men det verkar vara dämparna. Det känns som att ljudet kommer från dämparhuset, men det känns märkligt att de skulle framkalla ett sådant ljud. Några tankar kring detta? Är det läge för renovering?
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
|
Har kört med min Leda dämpare i 3 år nu och inte sett några läckage än. Min bil har dubbla A armar fram så problemet verkar ha göra med att dämparen får ta lite mer stryk än den tål. Knarrar gör dom däremot i lederna men det brukar lösa sig med lite 5-56 i ledlagren med jämna mellanrum.
_________________ Rehan Mirza |
||||
|
Re:
Tror inte att det är något problem med "icke-McPherson". Mina bakdämpare har inte läckt något iaf.. _________________
||||
|
Re:
I framdämparen sitter en tätning gjord av PUR-liknande material, den kan säkert ge ifrån sig lite knarr om den är torr, dock inget jag märkt. Det är nog snarare bussningar i leder och dämparens infästning mot bilen som kan ge o-ljud i från sig. _________________
||||
|
Lyftning
Lyfter en riktigt gammal tråd. Har ett glapp i kolvstången på en av mina fram Leda-dämpare. Ett kännbart glapp horisontellt. Verkar vara en styrning till stången som felar. Den andra dämparen är stum. Bara filmbildning på stången inget synligt läckage av olja. Inga skador på kromet eller missfärgning av kolvstången. Förstår att det kommer att slita hårt att köra med dämparen resten av säsongen men hur påverkas dämpförmågan och dämparens prestanda? Någon mer än Jarlmark som servar Leda i Sverige eller som kan ge en professionell bedömning?
_________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3493 besök totalt |