| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Använda signal till färddatorn för en "vanlig" mätare?
|
647 besök totalt |
|
Använda signal till färddatorn för en "vanlig" m
Ja, frågan är väl av allmän art även om jag använder min bil som exempel
Jag har färddator i min Golf mk2 som bland annat visar oljetemp, det är ju lite skoj. Dock vill jag ha en vanlig hederlig mätare med visare nånstans i instrumenteringen så jag lättare kan se om/när raset närmar sig. Kan jag använda signalen till färddatorn för att "driva" en vanlig mätare eller måste jag meka in en helt separat givare? _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
|
I teorin ja, i praktiken nej eller hur man skall säga
Tempgivare är normalt NTC-motstånd. De är inte linjära och specas både med grundresistens och koefficent på dess logaritm om jag inte minns fel. Det KAN vara som så att bilbrancshen använder ett standardiserat motstånd som är samma som de som följer med eftermarknadsinstument, men det sätter jag inte en femma på. Det dåliga är att du kan inte använda båda mätarna på samma tempgivare. Om den som sitter i bilen nu (färddatorn) har hög ingångsimpedans så visar det nya instrumentet rätt (under förutsättning attt det är standardiserad givare) , men inte det digitala som sitter i bilen nu. om det är som så att det inte är en standardiserad tempgivare så måste det nya instrumentet kalibreras/byggas om för att funka till den givaren. Det är inte roligt eftersom motsåndena inne i instrumentet är valda för att instrumentet skall vara så linjärt som möjligt... dvs glöm det. (I så fall måste du veta resistansen på själva vridspolen i instrumentet, samt specen på givaren. Sen finns det dataprogram där man kan simulera motståndena inne i mätaren för att den skall visa rätt). summa summarum... tanken var god, men pilla du dit en separat givare till det analoga instrumentet. Det är inte värt den huvudvärk som blir med att försöka använda den befintliga givaren _________________ Mats Andersen |
![]() |
Skruva banåkabil
Använda signal till färddatorn för en "vanlig" mätare?
|
647 besök totalt |