| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fjäderkonstant/fjäderhårdhet?
|
1 besök senaste veckan (2293 totalt) |
|
Har skrivit in värdena på mina nya bakfjädrar i excel-filen fjaderkonstant_a som finns att ladda hem på denna sidan. Jag vet dock inte om jag har gjort rätt men jag tror det. Men jag vet inte riktigt hur man ska läsa ut informationen sen. Är det någon som kan säga mig om dessa fjädrar är hårda eller mjuka så att säga? Skall ha dem bak på min Opel Astra GSi -92:a för att köra gata men även lite bana, vill ha bilen hård i bakändan.
Stämmer värdena som jag har skrivit in eller ska eller ska nt-ny vara 6,5 ? Här är en bild på när jag har skrivit in nt-ny 6,5:
Känns som om detta stämmer lite bättre, men jag är inte 100% säker. Någon duktig/kunnig här som kan förklara/berätta lite
/Påsen _________________ PÅSEN RACING Robert Johnsson, Älmhult |
||||
Det är rätt som du gjort. OM totalt antal lindingsvarv(nt) är 8(inkuluseiva planslipade ändar) Sen skall man ta bort lindingsvarv som inte är verksamma, typ sådana som ligger imot fjädertalrikarna. Man brukar räkna med att ca 1,5 varv försninner. Tar man bort 1,5 från nt får man verksamma varv(nv) alls nt-1,5=nv eller som skrivet åvan nt-nv=1,5 Klarare???? Sen hårt/mjukt på en Åååpel Astar GSI har jag ingen aning om utan mer data. MR bak=? Vikt på åkdonet=? viktfördeling=? Sen bör man även ta framfjädrna med i soppan. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
okej, tackar. Jag fick det till 8 varv inkl planslipade ändar. Så då borde fjädrarna ha ett värde på 142lbs/in vilket jag vill ha det till att det är ganska så mjukt, eller tänker jag fel? Opeln väger ca. 1200kg MR - ??? Viktfördelningen har jag ingen aning om. Framfjädrarna vet jag inte vad det är för några, men om jag kommer ihåg det imorgon så ska jag mäta upp dem. /påsen _________________ PÅSEN RACING Robert Johnsson, Älmhult |
||||
|
påsen:
(dit första inlägg) Det översta är RÄTT. Kör man med nt=8 och nt-nv=6,5 så har man BARA 1,5 varv som jobbar=fel Hur färre antal varv som jobbar desto större fjäderkontant. nt-nv är antal varv som INTE jobbar(är verksamma) Allså 8 varv totalt(nt) nt-nv=1,5 ger att det är 6,5 varv som jobbar/är verksamma Vart det klarare nu då? _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
okej, då hänger jag med
Var ska jag mäta på bakvagnen för att få reda på MR? Ska byta stötdämpare och kanske fjädrarna bak imorgon så då kan jag passa på att mäta det också i sådant fall. /Påsen _________________ PÅSEN RACING Robert Johnsson, Älmhult |
||||
|
Bak är väll det något halvstelt elände till bakvagn, eller?
Fota bakvagnen eller dyligt, så kan jag e någon annan tala om vad du skall mäta. Fram är väll det MacÄckelben, om ja så är MR ca 0,94. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Stämmer bra. okej, ska ta ett par foto på bakvagnen idag och slänga in här ikväll då
/Påsen _________________ PÅSEN RACING Robert Johnsson, Älmhult |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (2293 totalt) |