Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjul tar i fjäderben på en sida men inte den andra -vad fel?
1 besök senaste veckan (919 totalt)
Freppazz
Vagnhärad
Här sen Feb 2008

Trådstartare

Hej! En bild säger mer än tusen ord så tror jag gör såhär: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49231&postdays=0&postor . . . . (länk till min tråd, funkar det inte så tryck på min bilen-knapp, sedan sista sidan)

Det är så att jag bytt fjäderben och monterat sänkfjädrar på min bil, det ser exakt likadant ut (vad jag har sett) på båda sidorna, fast spegelvänt såklart. På högra sidan så går hjulet fritt mot fjäderbenet med c:a 2cm.
och på den vänstra sidan så ligger det imot.. (se bilder)

Jag vet inte vad detta kan vara?.. Borde ju ha något med fjäderbenen att göra? Mellan fjäderben och "ut-till-nav" så har jag samma mått på båda sidor osv osv..

Väldigt tacksam om någon hade någon synpunkt på detta!

Mvh Fredrik

Stockholm
Här sen Mar 2006

om du har möjlighet kan du kanske testa att byta plats på fjärderbenet inkl toppmontering (sätt höger fjäderben på vänster sida och tvärt om). Om problemet "byter sida" så vet du ju att det hör till fjäderbenet, och inte något annat i hjulgeometrin.

Jag gissar att du redan har bytt plats på fälgarna för att kolla att problemet inte ligger där.

mvh / Björn

Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004

jag vill få det till att benet är böjt av krock eller liknande. kanske en trottoar eller grop?

fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004

Re:

Zelander skrev:
om du har möjlighet kan du kanske testa att byta plats på fjärderbenet inkl toppmontering (sätt höger fjäderben på vänster sida och tvärt om). Om problemet "byter sida" så vet du ju att det hör till fjäderbenet, och inte något annat i hjulgeometrin.

Jag gissar att du redan har bytt plats på fälgarna för att kolla att problemet inte ligger där.

mvh / Björn

toppgeometrin kan väl ändå inte påverka hur fälgen sitter på fjäderbenet

Freppazz
Vagnhärad
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Tack Zelander och Fridh!

Ja jag tror nog också att fjäderbenet är lite krökt.. mätte lite nu och det skiljer c:a 0,9-1cm mellan sidorna så det är nog så illa... Frågan är om man vågar "knacka" tillbaka själva navet dessa 9mm? Nytt fjäderben är säkerligen att föredra?..

Mvh Fredrik

1 besök senaste veckan (919 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande