| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ta bort servot
|
887 besök totalt |
|
Ta bort servot
om jag tar bort servot till styrningen vad gör jag då med servovätskan i styrväxeln? Kan jag plugga anslutningarna utan något i eller ska jag försöka tippa i så mycket som möjligt? Bilen är en Audi S2 _________________ Niklas Lövgren |
||
|
På min bil är det pluggat utan vätska i. Funkar skitbra. Frågan är dock hur det är i långa loppet.
om man läser på s2forum så rekomenderar dom att man har en slang som går mellan anslutningarna så att vätskan pumpas runt för att smörja packningar osv i styrväxeln. Man kan även plocka isär den och smörja upp växeln med en del fett. Min bil lever om rätt mycket nu utan servot. Slår en del i ratten över gupp och så. Om du har problem med pumpen så har jag funderat en del på det där. En merca Aklass pump eller Opel är eldriven och har plus jord samt signal jag funderar på att montera en sån så lågt som möjligt samt så nära torpedväggen som möjligt. Alternativt inne i cupen. Finns ju kortade styrväxlar till våra bilar som jag funderar på och med en sån så kan man nog glömma att köra utan servo om man inte är HE-MAN :P https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Liten tråd om elpumpar.
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
|
Jag har en elpump monterad i coupen och vill få bort den, vi har inte problem med att det är
trögstyrt möjligtvis kan det vara det i garaget någon gång i månaden, vi körde med servot avstängt nu i helgen. Jag tror att jag måste lyfta motorn för att få bort servot å de vill jag inte just nu. om jag spar en stump av båda slangarna fyller dom med vätska sätter ihop dom så borde dom få lite smörjning frågan är om det blir lite rotation på vätskan. _________________ Niklas Lövgren |
||
|
Tänk på att vid snabba rattrörelser så har du normalt hjälp av servotrycket att flytta oljan på den sidan som skall ut. Tar du bort det kan olja få funktionen presis som en stötdämpare att långsamt är det inga problem att ratta men så fort du vill ratta lite snabbare så bromsar kvarvarande olja det. Jag skulle kört helt tomt med en slang förbunden mellan in och ut så det inte kommer in skit. lite olja blir ju altid kvar och det borde räcka gott för smörjningen.
_________________ Martin Carlsson |
||
|
Re:
Bra tänkt där, det kan nog stämma att det kanske byggs upp ett för stort tryck för att fylla hela slangen, men idag har vi ca 4m slang fylld med olja och servot avstängt. Det får nog bli lite grann fyllt i ca 40cm x2 slang ihopsatt. _________________ Niklas Lövgren |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Ta bort servot
|
887 besök totalt |