| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
bygga avgassystem
|
2 besök senaste veckan (7447 totalt) |
|
bygga avgassystem
Tjena alla rejs dårar! jag har en volvo 740 16v som jag har kapat ner orginal systemet och skall bytta detta mot något större. Men vad skall man bygga för storlek? ska det vara 2" eller ska man satsa på 2,5"går det att köra på 1st ljuddämpare eller måste man ha 2st som det är original" Bilen är en 88:a och har katt men den har rasat måste jag sätta tillbaka en katt eller kan jag köra utan? Ifall jag inte kör med katt måste jag väl tanka 98 eller? Vore tacksam för svar. MVH freddan _________________ fredrik lindskog |
||||
|
2 frågor.
1. Är syftet att få mer effekt? 2. Är syftet ett högt och monotont ljud? om svaret är 1. så kan du köra med 2" och med 2st fullflödesdämpare samt katten (ifall den inte är restriktiv) om svaret är 2. så kör med 2,5", 1st dämp och ta bort katten (räkna med grannilska samt svår huvudvärk efter nån dag). _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
om du vill vara snäll och ha örona kvar , så blir det 2 ljudämpae för att komma till ca 90 Db på ett 2,1/2 system , blir fort ca 100 Db med en dämpare .
Går du på det tunnare alternativet , så kan du klara dig med 1 dämpare , men inte troligt . och när det gäller katalysatorn , så får den inte tas bort , den ska finnas där , men behöver inte fungera . Så har du en svets , så trär du ett rör genom katalysatorn. _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
|
Dom gånger jag byggt system till volvo så har jag kommit fram att på en originalare så funkar 2" bäst, har endast kört med 1 Ljuddämpare längst bak, original dämparen funkar bra men en fullflödes funkar bättre.
Mitt senaste system var 2" men ljuddämparen var en 2,5" och det funkade riktigt bra. Är du ute efter lite mer "effekt" så plocka isär främre röret från grenröret, flänsen mot grenröret är svetsad på insidan och funkar som en strypning så slipa bort den. |
||||
|
Hej igen!
Fick ett tips där jag kunde trä ett rör igenom katten så att den fortfarande sitter där för synskull men jag måste väl sätta tillbaka lamndasonden för den sitter ju i katten. Tänkte också på detta ifall jag kör utan katten blir inte avgasvärderna fel vid en besiktning? _________________ fredrik lindskog |
||||
|
Re:
På en 88 har du kvar de gamla avgaskraven som de var innan "katalysatortiden" d.v.s är bilen frisk klarar den kraven ändå. mvh Jonas |
||||
|
Re:
Trä ett rör igenom den (katten) och åk till tex volvo o köp en svetsmutter till lambdasonden, Eller ta en vanlig mutter med rätt gänga o borra hål o svetsa fast. |
||||
|
eller skit i att dra igenom ett rör..
demontera katten, slå ut innehållet med något spettliknande, montera.. svetsa dit grövre anslutningar vid behov.. _________________ //Johan Karlsson |
||||
|
Re:
Skulle inte rekomendera detta då jag testat.
För det första så satt innehållet i katten fast med ett metallnät som var fastsatt i skarven mellan halvorna. så det var bara att kapa upp den för att få ut skiten. För det andra blir det en fin resonans burk man tröttnar rätt fort på det ljudet(oljudet) Bättre att byta ut den mot ett rör _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Nån som har koll på hur stort system man behöver på en 2,5 L sugis som varvar max 7500.
Tänkte köra 2*2" ut från extractorröret ca en 80-100 cm sen går det ihop till 2,5" & genom 1 eller 2 dämpare beroende på ljudnivå. Detta borde väl räcka gott & väl eller
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
så mycket skillnad är det inte. det skiljer visst gör det kanske mellan 80%-130 % fyllandsgrad. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Satt & räknade lite nån som har koll på när gashastigheten i röret börjar bli så stor
att röret blir en begränsning & man måste gå upp i diameter. Hade tänkt använda 2,5" rör det har en area på 31,66 cm2 Ska jag fylla ett sånt rör med 1 liter så blir det 31,58 cm i röret. Detta borde ju betyda att har jag en strömmning i röret med 1L/s så är strömmningshastigheten i röret 0,3158 m/s varvar jag min maskin(2,5 liters) 6500 rpm så pumpar den ur sig 135,4 L/s vid 100% fyllnadsgrad Det borde ge en gashastighet i röret på 42,76 m/s Har ingen aning om jag tänkt rätt vill gärna ha åsikter från er som kan räkna
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
om svaret är 1, fast man mestadels är ute efter att spara vikt? Tänkte byta ut min slutljuddämpare mot två st 2" dämpare, men dålig koll på vilken volym som behövs för min 3,2l motor? Vill inte att det brölar på för mycket heller, så kan tänka mig göra någon vinkel i dämparen för att få ner ljudet ytterligare om det krävs. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
|
Re:
jag har oxå testat (eller testat och testat, kört runt så väldigt mycket rättare sagt) och märkte inte av dom negativa effekterna du gjorde.. det beror väl på helt enkelt
_________________ //Johan Karlsson |
||||
|
Re:
man brukar säga att 2,5 tum räcker till 200 sug hk ska du ha mer så bygger man rakare (skiter i bakaxelkröken) eller har 3" sista biten _________________ Eric Ackeby |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
bygga avgassystem
|
2 besök senaste veckan (7447 totalt) |