| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Olja för trimmade motorer?
|
1 besök senaste veckan (9077 totalt) |
|
Re:
Dessa tillsatser har även vanliga motoroljor, ett skumtest ingår normalt i serviceklassningen. |
||||||||
|
Re:
Det är alltså MOTUl 300V som jag pratade om (Competition 15W50 i min BDG)... Och den är helt klar lite dyrare MEN man riktigt kännar mellan fingrarna hur bra vidhäftning den har jmfrt med ex Motuls enklare oljor. Inbillar mig att detta är bra vid uppstart tills moroten kommit i arbetstemp. Den har nån dubbel-ester teknologi och är kokad på nån vegetabilisk bas (är ute på lite halt vatten nu känner jag). Luktar kola när den är färsk och går nog att dricka om Islay-saften tar slut...
|
Re:
Det låter ju minst sagt märkligt att syntetoljorna skulle vara "tunnare när dom är varma" och på något sätt vara underlägsna mineraloljor. Viskositetstesterna görs i samma labbmiljö för alla sorter och är tydligt skrivna på förpackningar. Dvs. en 10W40 helsyntet har viskositet 40 vid 100 grader and that's it. Dvs. det tar 40 sekunder för 60ml. att rinna igenom hålet (av viss storlek) vid 100 grader C. Menar du att denna siffra inte skulle stämma? Mer läsning här: http://www.carbibles.com/engineoil_b http://www.carbibles.com/viscosity.h Mvh. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
|
Re:
Att kunna köra länge innan oljan blir skitig är ju inte så bra. då renar den ju inte. Jag föredrar tätare oljebyten. Vi har ungefär samma erfarenheter.
Körde också tidigare på syntetoljor. Ju dyrare ju bättre tänkte jag. men efter inrådan från motorbyggare och riktigt välrenomerade BMW mekaniker så har jag kört på QS 20-50 racing mineral och det har fungerat klanderfritt. _________________ Nicklas Ericsson 0760-528886 |
||||||||
|
Re:
Goran, siffrorna stämmer säkert. Jag spekulerar ENDAST av egen erfarenhet. Har ett exempel på 2 identiska bilar med samma motorer. den ena kör på Castrol syntet och den andra på QS Mineral racing. Kördes i samma racing klass flera år. Den ena motorn: drog olja, läckte olja, hade större slitage. gissa vilken. I olja kan man spekulera hur mycket som helst. Den ena oljan som på pappret är den absolut bästa kanske inte fungerar fullt ut i praktiken på en viss bil. Jag har nu i över 10 år endast kört på QS 20-50 Racing Mineral och föredrar denna olja. Den har alltid fungerat. Har den tom. i gräsklipparen
_________________ Nicklas Ericsson 0760-528886 |
||||||||
|
Detta med motorolja är lite som religion var & en blir salig på sin tro.
Att tro att en mineralolja är bättre än syntet bara för att jag har hör det, bara för att den är tunnare vid kall, bara för att en motorbyggare är bakåtsträvare, bara för att.
Syntetisk olja är bättre men det säger ju inte att ditt fordon måste ha den bästa oljan för det. Kolla i din handbok vad bilen är rekomenderad att köra för klassning på olja har man en bil med några år på nacken så kommer du inte hitta olja med så låg klassning att köpa
Sen att finns det en massa skrönor mm som är ovanligt seglivade. Jag ringde runt till ett antal oljeleverantörer typ shell,statoil,preem mm för några år sedan & hamnade efter div kopplande i växeln hos deras smörjolje tekniker. Trevliga & informativa samtal. Sammstämmigt av att det är bättre att köra en billigare olja & byta oftare än att hälla i nån långlife variant & vänta 3000 mil. Sen så påpekad de att i turbo & trimmat borde man köra vettig syntetolja även här funkar en billigare så länge klassningen uppfylls med som nämnts tidigare bättre med tätare bytesintervall. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
|
För att kasta ytterligare lite olja på elden så kommer här en relaterad fråga...
Vilken olja ger högst oljetryck? en 10w60 eller en 10w40.... Frågar eftersom jag skulle vilja ha lite högre oljetryck på tomgång, har ca 1 bar nu med 10w60 oljan....blir trycket högre med 10w40, iom att den är mer "lättpumpad" ? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
|
Re:
Vad hade motorerna gonomgått innan dom hamnade i den "identiska" situationen då? För inte togs dom väl av bandet och direkt till racingen? Motorer är individer med så det kan ju skilja hur mycket som helst mellan tio splitter nya motorer, tre kanske läcker och resten är täta, en kanske drar olja osv. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
|
Re:
10w60 betyder att den har viskositet som en Rak 10-olja kallt (minns inte tempen) och 60 betyder att den har samma viskositet som en Rak 60-olja vid 100C. Så om du har 100C som oljetemp så är viskositeten på 10w60 högre än 10x40. Men viskositeten säger inget om hur länge oljan lever vid 120C eller liknande, sen kanske en blaskigare olja kan hålla oljefilmerna igång men med lite lägre friktion. Vodoo och magi är väl det minsta man kan säga. Kombinera det med lämmeltåg baserade på enstaka haverier/mätningar så är det svårt att få nån "fakta" öht. Personligen kör jag QS Mineral Racing 20w50, mest eftersom det är den "racing" olja jag kan få tag på billigt, och jag är för lat att bry mig när det inte är några problem. Men min ventilkåpa har aldrig varit öppnad iofs. |
||||||||
|
Re:
Det jag var ut efter va att man ofta talar om högre eller lägre generell kvalitet, och att en racing olja skulle vara en belastningsfråga. Strunta i mitt semantiskt enkla orval nu. Medan jag är inne på att det handlar om OLIKA EGENSKAPER. Vissa tillsattser eller egnskaåper som är viktiga för "året runtbruk" behövs inte i en racinolja, ANDRA egenskaper kan vara viktiga. Och, det är HÄR jag skulle vilja veta vad som gäller. Kanske till o med OLIKA beroende på typ av racing. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||
|
Re:
Det håller jag med Fuling om. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||
|
Re:
Jag vet inte om jag blev lite ihopblanda med något annat svar här, men jag va mycket nära Q:s oljor för ett antal år sedan, och jag tvekar inte en sekund att dom är generellt mycket bra. Jag lurar på å köra Q ett tag nu för å kolla lite allmänt. mvh göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||
|
Re:
Nu är det ju så att tryck vill vi ju bara ha tillräckligt för att få fram oljan till de platser där den behövs, övervinna flödesmotstånd i oljekanaler, centrifugalkrafter i vevaxeln osv. Väljer vi då en tunnare olja så kan vi då få lägre oljetryck men högre flöde. Är oljetrycket bara tillräckligt högt för att vi ska få fram oljan till alla ställen, ja då är det helt ok. Oljetryck som är högre än vad vi egentligen behöver kommer inte att medföra någonting positivt, utan det ökar bara oljepumpens effektkonsumption och så blir det mer värme som måste kylas bort. Dock är det ju vanligtvis så att man blir tvungen att anpassa oljetrycket för 'varm' tomgång. Sedan måste man förstås ha fullt oljetryck när man når max vridmoment.
Jo, visst är det så att man använder oljor med olika egenskaper. Detergenter har man exempelvis inte så stor nytta av i en racingolja då man i regel tar isär och rengör motorn då och då. Likaså kan man ju använda högre halt av fosfor utan att behöva oroa sig för katalysatorn. |
||||||||
|
Lite OT nu, men jag har en annan QS 20-50 erfarenhet oxå.
När BMWn blev friskare efter QS i tråget hällde jag det i min bruksbil oxå, det är en mätarskruvad Mitsubishi Sigma som gått 35.000 mil eller nått. Den hade som alla äldre Mitsubishi tickande ventilyftare när motorn var kall, tystnade typ efter 10 min, dessutom drog den en hel del olja och la ett stort blått moln bakom sig när man startade den eller släppte gasen efter en urvarvning. Då körde jag på Valvoline 5-50 som såldes på Micro. Nu tickar lyftarna max 30 sek, och oljekonsumtionen har minskat drastiskt, nu suger den 1 liter på mellan bytena (1000 mil) Förra vintern var jag i fjällen, och en morgon när det var -17 grader kom jag på att jag hade QS 20-50 i
Men bilen startade precis som vanligt och lät fint
Jag säger nu inte att QS 20-50 är nån mirakelolja eller bäst på nått sätt, men den är värd att prova om man har en sliten motor. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||||||
|
Flöde ger strömingsförluster som ger tryckfall, så vad som är rätt/fel är jä... lurigt.
Förlusterna är hastigheten i kvadrat så det gäller att ha tungan i rätt mun. Men har man tryck så har man flöde. Jag ser i min värd en 10w-60 olja har större channgs att sköta sitt jobb än en 20W-50 olja i ett större spann av temeraturer.. Sen om vi grottar ner oss jupare så har viskossitetet stor betydelse för ett glidlagers bärighatet. Även stelet mellan axel och lager har stor betydlese, typ litet eller stort spel. och bärigheten hänger inte på fjödet på oljan utan hastighetenen/varvtalet. Högre varv=mer bärighet men tyvärr så ökakr också belsatingrna. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Olja för trimmade motorer?
|
1 besök senaste veckan (9077 totalt) |