| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Behöver tips om lätta 17tums fälgar
|
2066 besök totalt |
|
Hej Är det någon som vet om någon 17tums fälgmodell som finns i 9,5-10x17 och 8-8,5x17 Ringde å skulle beställa BBS Le-mans fälgar men fick svaret att dom har slutat tillverka dem i 17 tum >
Tack på förhand _________________ Jan Ekehage BMW Z3 coupe 2,8 BMW Z3 coupe 3,2 Porsche 911 Carrera 3,2 Porsche 928 s4 |
||
|
Beror på till vilken bil, men jag antog en BMW
Lätta: BBS RGR fast de finns enbart upp till 9" breda. om storleken har betydelse så måste du vända dig till Breyton, de är de enda som fixar så breda fälgar i 17".
Vad hade du tänkt använda fälgarna till för däck, resp bil, resp användningsområde (bana, gata, glida) ??? _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||
|
Ja jag glömde ju skriva till vilken bil+ET mått
M Coupe ET 20 bak och ET 40 fram på ett ungefär Men 9" skulle funka det med vad hittar jag BBS RGR har tittat runt lite men hittar ingen som heter så. Breyton magic/vision finns i 9,5"x17 men jag gillar inte designen på magic å farsgubben har vision på sin så det går bara inte det heller
Jag använder bilen till banmöten och kommer att tävla i roadsport så eftersom man är helt skadad så känns det inte riktigt psykiskt bra att köpa en 17 tums fälg som är tyngre än mina nuvarande 18tums ATS fälgar ca 9,5 kg 9,5x18 Varför jag vill byta är det finns ett större utbud av r-däck i 17" + att det blir billigare i längden gör åt ca 2 omgångar per sommar så det tar ju inte så lång tid innan man har tjänat in kostnaden för fälgbytet, bilen har jag tänkt å behålla i många år för den är redan bortom all räddning
Påverkas hållfastheten om man lämnar in fälgen till någon som vet vad han gör när han breddar fälgen, den största belastningen på fälgen bör väl vara vid centrumet/ekrarna _________________ Jan Ekehage BMW Z3 coupe 2,8 BMW Z3 coupe 3,2 Porsche 911 Carrera 3,2 Porsche 928 s4 |
||
|
|
||
|
BBS RG-R
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eB men dock bara 8" breda... |
||
|
Hej Lidström
Det har löst sig med fälgar tror jag, kom på att jag har en uppsättning RUF fälgar 8,5x17 å 10x17 ET 50 så det är ju bara att tillverka spacers med porsche bultmönster. Bak är inga proplem 30mm spacer ger ET 20 fram så gör jag spacern 15mm vågar inte göra den tunnare för jag hatar att oroa mig för att hjulen ska lossna, har råkat ut för det å är lite nojig
Då får jag ET 35 fram å orginal är 42 så det är ju lungt Nackdelen är att RUF fälgarna väger apa, fördelarna är att det sitter Yokohama 032 på nu och jag har aldrig sett en M coupe med RUF fälgar
Annars så får jag lägga ner å köra på de gammle hjulen _________________ Jan Ekehage BMW Z3 coupe 2,8 BMW Z3 coupe 3,2 Porsche 911 Carrera 3,2 Porsche 928 s4 |
||
|
tråden kan gärna fortsätta... går själv i samma tankar...
Vad är lätt fälg när man tittar på dimensioner kring 17x10 resp 18x10? HIttade ett par OZ futura split, de väger CIRKA 10-11 kg i dimensionen 18x10... lätt eller ej?
|
||
|
Hej Anders
10-11 kg för en 10x18" måste väl anses lätt. Var ute i garaget å vägde lite olika fälgar på en vanlig badrumsvåg
Mcoupens orginalfälg bak 9,5x17 vägde 11kg Porsche racefälg 10x17 vägde bara 9 kg Mina ATS 18x9,5 med Dunlop super race vägde 20 kg _________________ Jan Ekehage BMW Z3 coupe 2,8 BMW Z3 coupe 3,2 Porsche 911 Carrera 3,2 Porsche 928 s4 |
||
Då tar vi samma fråga igen: Till vilken bil avses det osv ???
_________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||
![]() |
Däck för banåka
|
2066 besök totalt |