Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 3,0S -75 | 1, 2, 3 >> 12006 besök totalt |
Mycket planering och känna på har det blivit under åren, men nu har bilen (inköpt 7/5 1999) äntligen hittat in i ett vettigt garage så förhoppningsvis står den i line up till nåsta år. Vissa försöker få in fler nya bilar i BMW Cup så då får vi väl agera för att bevara balansen
Tanken är alltså att få denna tyska bankrånarbil att hitta in i BMW Cup Klass Standard till nästa säsong, om det går bra kanske den till och med kan få asfalt under hjulen under detta året. Planen blir som följer: Lätta från dagens 1550 kg till 1296 kg (enligt reglementet, homologeringsvikten från Grupp I var 1240 kg), dragkrok och taklucka sägs ju väga en del sen skall vi börja fundera på var vi skall skruva fast blyvikterna... M30B30 std med lite puts (dvs flintamappning) Bilstein Rennsport chassi BMW Motorsport chassibussningar (underbart när man kan få till ca 10 grader caster fram och 2-3 grader camber runt om med originaldelar klass standard måste ju betyda originaldelar, eller hur ) Färgsättningen är spikad - det blir en ny färg (?) på banan... Lite foton från veckans övningar: In i garaget Inredning från fabrik Under mattan Det var tre lager, sedan kom asfalts-, skumgummi- och gummimattorna... Lite rost i huvar, dörrar och något inre hjulhus skall fixas och sedan börjar det bli dags för en vettig bur. Någon som har ett bra tips i Svedala innan jag inhandlar en från HEIGo? Hoppas nu inte bröderna Skoog får för sig att lämna in alltför många ändringsförslag till regelmentskommittén till nästa år Fast å andra sidan så pratade vi väl om det här steget redan förra årtusendet Martin... Så får vi se om jag kan lära mig att köra också så blir det en smålänning till på banan. Fortsättning följer _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||
En del gör det extra svårt för sig.
om du skall köra i Cup:n kanske du skall satsa på en riktig bur istället för en skruvbur? Annars: www.wiechers-sport.de har ju inte samma finish som en Heigo men kostar bara en tredjedel. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
_________________ Peter Karlsson |
||||
Det blir helsvetsad bur oavsett leverantör men jag har inte kunnat hitta information om att det skulle vara en så hög prisskillnad mellan Heigo och Wiechers. Vet du om OMP har möjlighet till att leverera till så här antika fordon. Prismässigt så vore det ju ett alternativ men jag har knappast några referenser på passformen hos dem... _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||
Kanske läge att kontakta 02-depån, dvs Lennart Bengtsson, han borde kunna fixa en bur till dig. _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Här händer det grejor
Ska man packa med blåstället på måndag kanske? Eller det är väl snarare vita bomullshandskar som gäller till dessa älda sportvagnar _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800 |
||||
Jo jag skall ta och prata med Magnus om det, han hade väl kontakt med Finess i höstas om jag minns rätt. Då kan de ju lika gärna göra fler på en gång... _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||
Ballt projekt! Helrätt, och lika roligt som mitt eget E12 projekt var.
Angående bur så är det kanske osäkert om de skruvburarna håller SBF måtten? Du har säkert koll på det, men kolla en extra gång innan du köper. Denna tråden skall följas! _________________ Mats Kinnby 0708319602 |
||||
Jo jag tänkte att det var bäst att sätta igång så att vi kommer någonvart om du tillhandahåller motivationen så ser jag till att det letar sig fram några Radeberger Fast, det är ju måndag idag... Och nästa måndag är det ombytta roller - knepig logistik det här Summa summarum så lär det nog behövas både blåställ och bomullsvantar för att komma till skott _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||
Jag kommer kanske PM:a när jag kör fast - hoppas att det är ok Du hade ju en del intressant på G gällande skjutbara rutor... _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||
Det blev en del beställt idag:
BMW Motorsportbussningar för framvagnen Excentriska bussningar för bakvagnen En sats bromsrör i koppar Renoveringssatser, nipplar och kolvar till fyrkolvsoken fram och tvåkolvsoken bak Stålomspunna bromsslangar Ferodo Racing bromsbelägg (om de inte finns i lager så får det bli ett samtal till Stacke) samt lite annat smått och gott såsom gummigenomföringar, klammer etc Letade fram några bromsade diffar ur garagets mörker. Den ena med 25% verkan är nyrenoverad och den andra med 40% behöver nya lameller. Båda varianterna fanns att få från fabrik då det begav sig. Får se om det räcker med det... misstänker att det kan vara bra att byta till sig en 3,07 också. _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||
Coolt Anders, mecka på nu så det inte blir ytterligare en pallbocksbil på rejsa Bra att du ger oss tills 2010 innan du startar, då kan vi hinna bli tillräckligt snabba för att inte bli varvade av dig _________________ Patrik Skoog |
||||
Ballt projekt! Blir en prenumeration direkt på denna tråd =)
Finess har bur till e28 som borde passa utan problem då karosserna är mycket lika. _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||||
No problemas, man hjälper en broder då det behövs Men skjutbara rutor i plast är ajaj i klass standard, då får man ha vevbara i glas istället Som Jeppe skriver, E12:an jag körde hade Finess (rolfstorps svets & smide) bur från E28, passade direkt, men de karosserna är hemskt lika, E3 är nog inte långt borta och borde funka bra med E28 bur den med. _________________ Mats Kinnby 0708319602 |
||||
Hmmm, då får det väl bli plastrutor först om/när det blir vidareutveckling av konceptet. Att det inte är tillåtet med dessa i standard hade jag helt missat Tack för infon! Skall höra med Finess hur man kan lösa buren på bästa sätt. (Utav övriga verkar det bara vara Heigo och OMP som kan leverera direkt från hyllan till denna modell..) E3 karossen är ju ca 5 cm bredare än E12/E28 men det går säkert att lösa. Återstår att mäta skillnaden i invändig bredd i kupén helt enkelt. Någon som kan ge mig ett mått på hur brett det är mellan innertrösklarna på en E28? Extra karossbredd kan väl vara bra att ha om man vill täcka upp två spår genom kurvan, eller vad säger du Mats _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||
Det var ju snällt sagt men nu råkar jag ju veta hur överj-liga du och din bror är på att att hantera en bil, (om det är på bana eller en smal kostig till skogsväg verkar ju inte spela någon roll) så ni behöver nog inte vara oroliga för något annat än hur ni skall ta er förbi stridsvagnen när ni skall varva _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||
Jag har nu måttet 1,96 meter över höfterna på E28:an, "saknar" 4cm till maxmåttet i klass special, 3,0:an är väl 1,95 redan i original eller? Denna bil kommer bli cool, och skiljer sig ur mängden, tack för det _________________ Mats Kinnby 0708319602 |
||||
hrmmm.... Absolut! I själva verket är den 1,76 enligt homologationspappren _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 3,0S -75 | 1, 2, 3 >> 12006 besök totalt |