| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vilken motorolja i M3 e30 (s14)?
|
5735 besök totalt |
|
Lite udda att Castrol rekommenderar 10w60 i usa och 5w40 här i sverige. Jag har testat köra med 10w60 och det gav mig en oljetemperatur på 150* på sturup raceway, därav mitt val att följa bmw's rekommendation och köra 5w40 som också ger mig en vettigare oljetemperatur på max 120* vid bankörning. Jag upplever dessutom motorns gång som mjukare med 5w40 än med 10w60.
|
||
|
Re:
Spela Allan? om du menar göra inlägg som trampar lite på den ömma tån så OK... Men jag har inte fel. Ber om ursäkt till trådförfattaren för att jag ställt till lite oreda i tråden.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
Re:
Ingen BMW men min oljetemp föll från 130 grader till 120 grader på gotland Ring efter att ha bytt ut olja från 10W-50 till 10W-40...detta med samma bil och samma utetemp. Iofs är detta logiskt då det blir svårare att pumpa runt tjockare olja utan att värma upp den. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Re:
Vilken av oljorna överlever längst (dvs fyller funktion vid hård körning hela vägen till servicebokens oljebytningsintervall)? I USA ska man ju inte behöva kontrollera saker utan bara gå på garanterade intervall
|
||
|
Helt OT, men handlar om Castrol som ju diskuteras lite i tråden.
Castrol rekomenderar 0-30 olja till min firmabil, en diesel. I bilens instruktionsbok kan man läsa att lågfriktionsolja 0-30 och 5-30 inte ska användas till denna motor. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||
|
För info. enl. instruktionsboken för M3 E30;
"Föreskriven viskositetsklass är SAE 15W-40 alt. 15W-50. Temperaturgränserna får tillfälligt över- eller underskridas. Specialoljor enligt BMW drivmedelsföreskrifter är godkända. BMW Motorsport GmbH rekommenderar användning av Wintershall Viva 1 motorolja". _________________ Sonny Långström 325i -89 635 CSi -86 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Vilken motorolja i M3 e30 (s14)?
|
5735 besök totalt |