Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Massa nya r-däck
<<   1, 2
9295 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Efter att ha kikat lite så verkar det kanske som jag är ute o cyklar...

Men å andra sidan betyder DOT inte ett smack i Sverige iaf... Och de lär ju inte finnas e-märkta med det mönstret och de lär ju inte heller uppfylla de lagkrav på mönster vi har här i Sverige när det gäller icke e-märkta däck (för att vara ok för gatan)?

Mycket mönster:

Mantorp
Här sen Nov 2002

Skulle dom vara/bli godkända i SLC hade man ju inte gjort sig besvär med andra fabrikat iaf...

vad kan Hoozier kosta tros...

Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Magnus Thomé skrev:
Efter att ha kikat lite så verkar det kanske som jag är ute o cyklar...

Men å andra sidan betyder DOT inte ett smack i Sverige iaf... Och de lär ju inte finnas e-märkta med det mönstret och de lär ju inte heller uppfylla de lagkrav på mönster vi har här i Sverige när det gäller icke e-märkta däck (för att vara ok för gatan)?

Mycket mönster:

Kravet är väll att dom ska ha ett återkommande mönster och si och så mönsterdjup frågan uppstår ju då om ett streck räknas som mönster eller inte?

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Magnus Thomé skrev:
Rena slicks kan väl vara DOT-märkta? om jag inte fått allt om bakfoten så har det väl inte med gatlegaliteteten att göra utan är något med att de testats och uppfyllt vissa krav? Eller är jag ute o cyklar?

Av det här citatet fattade jag det som att det hade nåt med lagligheten för "higway use" att göra:
"Hoosier's R3S04 and A3S04 radials are DOT-legal Competition tires developed for drivers to use during dry track conditions. While Hoosier Sports Car DOT radials meet DOT requirements, they are not suitable for highway use as the expected miles of wear from their racing tread compounds is greatly reduced."

Men hur är det med R3S03 då, det verkar inte fullt lika extrema, men får bra betyg för grepp? Tror ni man får köra dem på vanlig väg i Sverige?

#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Andreas Lidström skrev:
Skulle dom vara/bli godkända i SLC hade man ju inte gjort sig besvär med andra fabrikat iaf...

vad kan Hoozier kosta tros...

$202 för 255/50ZR16, eller $186 för 205/50ZR15: www.tirerack.com/tires/Sizes.jsp?make=Hoosier&model=R3S04
R3S03 är lite billigare. Dollarn står väl i 7.42, så det blir väl någonstans kring 1500:-, knappt. för däck i $200-klassen. Men sedan skall ju skiten till Sverige också...

$310, eller 2300:- per styck för R3S03 i dim. 335/30ZR18 känns inte sådär överdrivet dyrt ändå, om man nu skulle ha en bil som kräver de dimensionerna.

#24, #64, #88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kumho V710 har ju ännu mer mönster.... NOT!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har även lagt upp Falkens Azenis Sport i listan. Har det inte diskuterats om det är ett r-däck eller inte?

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

AndersY skrev:
Magnus Thomé skrev:
Rena slicks kan väl vara DOT-märkta? om jag inte fått allt om bakfoten så har det väl inte med gatlegaliteteten att göra utan är något med att de testats och uppfyllt vissa krav? Eller är jag ute o cyklar?

Av det här citatet fattade jag det som att det hade nåt med lagligheten för "higway use" att göra:
"Hoosier's R3S04 and A3S04 radials are DOT-legal Competition tires developed for drivers to use during dry track conditions. While Hoosier Sports Car DOT radials meet DOT requirements, they are not suitable for highway use as the expected miles of wear from their racing tread compounds is greatly reduced."

Men hur är det med R3S03 då, det verkar inte fullt lika extrema, men får bra betyg för grepp? Tror ni man får köra dem på vanlig väg i Sverige?

r3s03 får inte användas på svenska vägar iom att det faller på att dom inte har godkänt mönsterdjup över 75% av slitbanan. hade dom gjort alla skåror i mönstret lika djupa, så hade det gått.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Kumho har ju tidigare haft ett till roligt däck V800, vet inte om det finns kvar dock. Det verkar inte som att det går att få tag på någonstans.
Finns/fanns bara i damstorlekar.

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

fler som kör pontiac ser jag!!!

Ang hoosierdäcken har jag läst många klagomål på livslängden. Folk som kört 3-4 trackdays/år bana och ca 500 miles på gata och sen fått byta... låter inte det väääldigt kort?

Tyckte att jag såg Hoosier R3S03 på Anders Roswalls (hette han så? kallar sig för SeanR här på forumet vill jag minnas) DRMCorvette när jag såg den på elmiamässan för några år sedan... Han kanske kan berätta lite om dem..
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Det kommer alltså massor av nya däck till nästa år. Dessvärre ser det ut som om man även fortsättningsvis får åka med dubbla uppsättningar hjul. 18 tummare med gatdäck och 16 eller 17 tummare med R-däck. Man tycker ju att det kommer fler och fler bilar som har stora fälgar men små hjulhus, undrar bara när tillverkarna av R-däck börjar tillverka i lägre profiler...

Täby
Här sen Feb 2003

M3Jonas skrev:
undrar bara när tillverkarna av R-däck börjar tillverka i lägre profiler...

När folk i större utsträckning börjar köpa R-däck för utseendets skull och inte prestandan.

#24, #64, #88
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

AndersY skrev:
M3Jonas skrev:
undrar bara när tillverkarna av R-däck börjar tillverka i lägre profiler...

När folk i större utsträckning börjar köpa R-däck för utseendets skull och inte prestandan.

Sant!!!

Kalix
Här sen Nov 2002

Yokohama verkar också komma med lite nyheter.
Yokohama Advan

A049

Samt Advan Neova som verkar vara ett sportigare gatdäck/regn r-däck (liknande Dunlop Supersport)

Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

var på däckia och pratade i höstas, då sa de att yoko 032or inte fanns att få tag på och att slutat tillverkas..

en annan grej läser man noga på kuhmosdäck v700 däck (med v70A mönstret) så står det v70A fast i mindre text på sidan av däcket..

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003

Magnus Thomé skrev:
Kumho V710 har ju ännu mer mönster.... NOT!

http://www.kumhousa.com/V710.asp

IMPORTANT NOTICE FOR ECSTA V710 TIRES

KUMHo Tire's priority is safety, and we are committed to supplying our customers with the highest quality and best performing tires that are available anywhere in the world. It is with this philosophy in mind that KUMHo is taking immediate action in discontinuing the sale of the ECSTA V710 Competition Tire.

The V710 has won several races and set numerous track records since it was introduced into the market on January 1, 2004. Although we have not experienced any air loss failures with the ECSTA V710 Competition Tire, we have discovered some inconsistent test results relating to tread splice and tread area durability.

The sale of the ECSTA V710 Competition Tire will, therefore, be discontinued immediately, and tires in use in the market will be collected from consumers. KUMHo will replace them with either the KUMHo ECSTA V700 or Victoracer tire free of charge.

An investigation into the cause of the inconsistencies has been carried out and modifications to the product and production methods have been made to ensure these inconsistencies do not re-occur.

Consumers who have purchased the ECSTA V710 Competition Tire must call the dealer where the tires were purchased or the following toll free number to arrange for tire return and replacement :

1-800-445-8646 Extension 342

Consumers will be given the choice of a free replacement of the ECSTA V710 with either the ECSTA V700 or Victoracer. They will also be provided a free set of the modified ECSTA V710 upon its arrival.

KUMHo is sincerely committed to the quality of our products and the total satisfaction of our customers. We regret any inconvenience to our customers.

Däck för banåka
Massa nya r-däck
<<   1, 2
9295 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande