Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Däcktryck Kumho Ecsta V70A? | 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (38797 totalt) |
Någon som har tips på ungefär vilket däcktryck jag bör ha på mina Kumho Ecsta V70A när de är varmkörda på bana? Jag har försökt söka men inte hittat något.. Jag behöver något riktmärke ungefär vad jag ska börja med
Jag tror jag kör för högt för det har slitits mer i mitten av däcket än på sidorna |
||
Jag kör med 1.80-1.95 och då fungerar de kalas. Skillnaden vid tex 2.05 är enorm, okörbart skulle man kunna säga...
Bilen väger 1400kg och rullar på 18 225/40. Kanske är det annorlunda vid andra dimensioner? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||
Tack för alla svar! Jag kör 225/45-17 i en tung bil och jag provade dryga 2.0 i varmtryck men tyckte inte jag fick något supergrepp riktigt. Men det har nog med mitt originalchassie och dåliga hjulvinklar att göra!
Det låter ändå som att jag kan ha 2.0 som riktmärke sen prova mig fram nedåt i tryck medan jag samtidigt håller koll på värmen och slitaget på däcken... Jag kör kalltryck 2.5 när jag kör på gata för att slita så lite som möjligt på däcken.. Är det kanske för mycket? |
||
Tjänstevikten original är 1535kg så jag ligger däromkring.. Får mäta noggrannare efter vinterns diverse lättningsprojekt
|
||
Spinner vidare på tråden då jag just skaffat r-däck (kumho V70A) till M3:an.
Hur är det generellt gällande hårdhet på gummiblandning och däckstryck? V70 finns i 3 hårdheter. Bör man ha lägre lufttryck vid en hårdare gummiblandning ?. Kör med 265/35/18 k90 runt om och är mkt tacksam för tips på däckstryck (kalla/varma) _________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
||
Jag har kört med olika hårdheter och haft samma riktmärke på däckstrycket. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||
Blev premiär för r-däcken i helgen (Sviestad) på riktigt torrt väglag.
Ang. däckstryck så hade jag ca 2,3kg efter första passet. Greppet var helt ok. Sänkte sedan till 2kg, men då tappa jag väldigt mkt grepp. Min tunga bil kanske behöver lite högre däckstryck? Tyckte att det var svårt att få upp temp. i däcken. Kanske skulle prova att köra första passet med lägre tryck.? Nu släppte jag ut till knappt 2kg när jag kom fram till banan. _________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
||
|
||
Service till kunder är viktigare än uppdatering av hemsidan . Lagret för Kumhos Motorsportdäck ligger i England så där kan man leta storlekar (allt finns ju inte i i oändlig tilldelning iofs) http://www.kumhotyre.co.uk/Motorspor Möjligen kan listorna hos tex Camskill vara mer uppdaterade. |
||
MOCOMP _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Erik, lyfter tråden lite och spinner vidare på vår disskussion på Sviestad igår. Är mest intresserad av slitaget vi får på våra Kumhos. Snedslitna klackar inifrån och ut. Gissar att det kan bero på högt tryck. Själv körde jag på 1,8 kalla och 2,2 varma. Bmw M3 ca ca 1450 kg. Någon som har koll ? MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
Vicka låga tryck ni har allihopa, jag känner mig superosäker nu asså. Har iof bara kört slalom på Lunda med Challengegänget dvs inge bankörning än med de för mig nya Kuhmosarna. Jag körde kalltryck 1,9 vilket blev varmt 2.2 - 2.4. Funka fint körmässigt, fick såndär småbucklig varm gummiyta precis som jag tycker det borde se ut. Framdäcken hade snyggt o prydligt slitage men bak fick jag lite mer slitage "strax ytter om mitten" på däcken
Storleken är 245/35 18 runt om och bilen väger 1650 med mig o halv tank. Så i början av dan var det väl lite tyngre då med full tank och ganska precis 1650 när jag åkte hem.... _________________ Magnus Thomé |
||
Bild på däcket. Här syns att klackarna/banorna är mer slitna utåt. Alla 4 däck har samma slitage men vä fram är värst. Har som sagt kört med 1,8 kallt och 2,2 varmt. Camber har jag -3,5 fram och -2,5 bak. Med tanke på att det korvat sig en aning i mönstrets kanter kan man kanske gissa att det gått lite väl varmt.. För högt tryck, för lite neg camber och/eller överkörning ? Vad tror ni ? MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
Japp, har liknade slitage som Marcus. Mest markant är det på bakdäcken,
På min bil så funka det sist ganska ok, med 2.3 fram och 2.1 bak (varma) Dagen efter jag kom hem från Sviestad så hade jag 1,8 fram samt 1,6 bak (kalla) Att hitta rätt tryck har gjort mig helt Man kanske skulle fokusera lite mer på däckstempen...? _________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
||
Däck för banåka Däcktryck Kumho Ecsta V70A? | 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (38797 totalt) |