Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 14447 besök totalt |
Sjävklart gick tankarna efter detta åt många håll...
1. Sälja allt? 2. Bygga K20 (civic type R motor) 3. Bygga b-seriemotor på 2 liter och riktigt stöddiga stålfoder 4. Eller i med en "orginal" 1.6 liter vtec motor? eller sälja allt, plugga klart och sedan köpa något annat... med 7000:- i månaden och boende mitt i centrala Halmstad, hyr ett garage några km utanför stan, kändes alternativen 2 och 3 uteslutna. Skulle bli för dyrt. Allternativ 1 var väldigt nära, men efter all tid och pengar man lagt på allt annat, bromsar, bussningar, coilovers m.m så nääeeee... En 1.6 vtec motor på 160 hästar hittades genom goda vänner och kontaker i Hondaklubben. Hem med den, i med de hårdare ventilfjädrar, titanretainers, lite för vilda kammarna, grenröret, triminsuget, spjäll, oljekyl m.m Byggde en egen ventilbåge så man kan byta fjädrar utan att lyfta toppen.. ![]() ![]() tyckte samtidigt lite synd om mig själv, så nya coilovers beställdes, KW V1 bestäldles direkt från D&W i tyskland, smidigt som tusan gick det och riktigt bra pris va det! Svarvade om mina camber justerstag bal så det går att justera lite mer. Gick bara att skruva ner till 2.4 grader innan, och på denna bilden är de i botten.. hehe 3.1 grader är det nu uppskruvat till. ![]() En ny slutburk och dieseltip snidades ihop en morgon oxå.. ![]() allt frid och fröjd? Nä. Hade ju tidigare i våras inte hunnit med att klara besiktningen helt.. 2st 2or. ena pga spricka i framrutan, och den andra pga för högt lambdavärde på förhöjda tomgången. Sprickan va ju lätt åtgärdad.. Bara byta rutan. Men lambdan fick jag inte ordning på, sedan började soppa pumpen strula, tappade tryck.. Bytte bort orginalpumpen och i med en bosch 058 pump.. fortfarande problem.. Antagligen va bosch pumpen lite väl stöddig till mina kablar så jag tänkte byta dessa till grövre med separat relä, men när jag hissade upp bilen och ner med tanken så jag även att soppareturen läckte.. Där någonstans tröttna jag lite.. Och det var inte många veckor kvar till nollnigen i skolan skulle börja, vilket jag har varit väldigt involverad och haft mycket att göra med.. Så bilen fick stå.. Köpte mig dock en 200amp AC/DC tig och en stor svarv... Impulsköp typ.. haha Så jag hade ju inte tänkt ge upp allt riktigt än.. Nu har dock suget kommit tillbaka.. I vinter ska det modifieras, men det får ju hållas på en låg nivå pga studentekonomin.. Men på att göra listan står: Båge. (borde suttit i för länge sedan, men pga tid har det inte blivit av tidigare) Catchtank till soppan så man kan köra bana även med halv tank (dålig tank design på sena 80 talet tydligen.. soppa torsk i svängarna ibland..) Fet bosch pump efter catchtanken och en ny orginalpump i tanken. Kapa bort reservhjulsbaljan och flytta upp avgassystemet, modell stor ljuddämpare för jag är trött på brööl brööl avgas.. sedan lite små fix i motorrummet.. Blev nya bälten oxå... TAKATA 6-punktare.. ![]() Ja, här är jag idag.. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld ![]() Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 |
||
Ja, iom att det sa kras på 8500 varv, och motorn inte låste sig utan fortsatte att snurra till den tyckte att den snurrat klart, så han väl vev bearbeta det hela lite.. hehe
om man tittat på bilen uppifrån cylinder 4 ser man även att den smidda H-staken är krökt ett par grader.. Stöddigt värre!! hehe Grejjerna ligger på hyllan i garaget och varje gång jag ser det tänker jag: Inte varva 9000 med 89mm slag och orginal foder igen. ![]() _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld ![]() Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 |
||
Fy f*n va coolt bygge!!!
![]() De där böjda ventilerna är ju rena konstverken! ![]() och ett sånt generalras har jag inte sett någonsin tror jag... Jösses!! ![]() ![]() ![]() Hoppas du får ordning på bilen i vinter! ![]() |
||
ja jag kanske skulle uppdatera lite oftare så det slipper bli sådana där mastodont uppdateringar hehe..
Rostfri catchtank till soppan är nästan klar, bara ett par anslutningar som skall svetsas dit. 2.2 liter blev den på, kommer matas med soppa från orginalpumpen och sedan en Bosch 048. För att vara självlärd med TIGen och inte svetsat så jätte mycket än, så är jag väldigt nöjd med resultatet.. ![]() Kört banträffar nu i 3 år ungefär kändes det som en båge sitter på sin plats ifall något tråkigt inträffar. ![]() Tubemiter är toppen för oss som inte har notchers i garaget! ![]() Bältes hylsorna på 20*50 med 7/16UNF insvetsade i strävan. TIGa är så förbaskat roligt alltså!! Har bytt min lilla 5a tub en gång, så jag har ju inte svetsat så jätte mycket, men tillräckligt så jag litar på mina svetsar lika väl som MIG/MAG svetsen. ![]() och bakre infästningen. ![]() alla båge delar är inköpte hos svetsosmide, vilken härlig gubbe!!! ![]() _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld ![]() Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 |
||
garaget en sväng igår, och en sväng idag.
lyfta ur bågen igår och helsvestade, svetsade in diagnolaen i bakkrysset och vänster undre halva. Dit med den andra halvan av de staget idag. så då såg den ut så här ![]() nog kär i Tigern (som den numer heter) ![]() in med den i bilen, gjorde jag faktiskt helt själv, så den är ganska lättdemonterad. ![]() sen svetsa i fästplattan för framsträvorna ![]() Dörr trävan på plats på ena sidan. ![]() såja, så såg det ut när jag åkte hem. 4 stag till ska där in, någon som kan gissa var? ![]() lutar åt att jag blåser den med vit kulör. Vad trors annars? Försöker följa TR så gått det går, men den ska inte besiktigas, utan den är bara där för min egen del vid klubbkörningarna. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld ![]() Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 |
||
Hallo! Hur går det med kärran?
Fick du ihop en båge du kan ta ur i en del? Håller på med min båge nu. Men att kunna ta ur den i ett stycke är jag tveksam till. Nu ligger iofs min båge väldigt tätt taket. (Innertaket - vill ha kvar ljudisoleringen. ) EDIT: Jag kör med Crx gen1. Inte lika rymlig kanske. ![]() |
||
Re:
|
||
Härligt bygge!
Funderar själv på att skaffa en CRX till sommaren och köra lite på bana. Vore helnajs om du kunde få bilderna i dina första inlägg att fungera också, för dom fungerar inte för mig. MVH Patrik _________________ Patrik Rosén Speedlab Crew - http://www.speedlab.se 3D-printing/Design - http://www.brainglow.se Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/ |
||
Hejsan!
Trevligt bygge. Är det denna bil jag sett en o annan gång parkerad utanför SET byggnaderna på Halmstad Högskola? Isåfall så är denna riktigt kool. Dessutom roligt att det körs R-däck på gata ![]() mvh Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||
Re:
oops, jag har läst för lite i denna tråd! Jösses, vilket utomordentligt seriöst ras! Helt enligt skolboken! Tycker mig ana en stumpe HPS81 på bilden med ventilbitarna, kan det stämma ![]() Har raset samband med lagerskadorna tidigare eller? Greppade inte det riktigt? Varför lagerskadorna förresten? om inte samband, varför raset? _________________ Pär Hylander |
||
Niklas Falk -- jo visst är det så, men man måste tyvärr kompromissa ibland..
i mitt fall fick jag lägga de ner istället för annars hade jag varit tvungen att sätta den yttre mer mot centrum på bilen, och då hade jag fått en väldigt sned vinkel på bältet in mot stolen sett i färdriktningen. Som kompensation till detta tog jag och gjorde gänan längre och beställde de längre bultarna för säkerhets skull. Gjorde även en snabb hålf beräkning så de bör klara draget intill lika bra som börjningen. pwrdesign -- tyvärr, har inte kvar bilderna och servern de låg på finns ej heller längre... mopack -- jo visst är det, går du på skolan oxå? Jag går sista året Maskiningenjör nu.. Roger -- jag kan ta ur min. Fram strävorna är demonterbara, hela huvudbåge inkl hela bakbiten går att plocka ur om man tar ur stolarna först bara.. Sjukt smidigt! Pär -- Den "nya" 1.6 funkar finfint numer efter lite nya mappning och så.. kan väl ge en 180 hästar kanske.. Att den riktigt roliga 1.84 litaren rasade berodde på flera faktorer.. En va orginal cylinderfoder, mycket slag och för mycket varv, den andra va att soppa pumpen började ge med sig och vid högvarven tappade den i tryck, således gick motorn antagligen lite snålt i slutet.. de tidigare lagerskadorna va pga dålig kvalitet på lagerna har jag kommit fram till. Visst är det lite HPS ventilerna sitter i ![]() Skall försöka uppdatera tråden lite här nu efterhand... även lite uppdateringar från i våras då jag va väldigt dålig med det då.. återkommer i veckan... här är ett par småbilder hur bilen såg ut strax innan avställning i slutet på september.. ![]() ![]() _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld ![]() Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 |
||
Re:
|
||
självklart, kom på det oåx.... men först efter jag svetsat ihop det..
![]() Det skall inte vagnbokbesiktigas, men självklart hade det varit att föredra att det hade varit brytning istället för drag. Tack för synpunkten! ![]() _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld ![]() Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 |
||
Halloj!
Ber om ursäkt för det mycket sena svar (har helt missat uppdateringarna i denna tråd, hehe). Jag går också på HH SET. Pluggar CAD Teknik ![]() ![]() mvh Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 14447 besök totalt |