Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1345 besök totalt |
BMW M1
Sitter på jobbet utan mycket och göra och läser lite på www.autopower.se om BMW's modell program, då möter jag detta, jag blev väldigt förvånad över detta. "På bilsalongen i Frankfurt presenterades en supersportbil från Tyskland; BMW M1. Detta var år 1978. Bilen ser verkligen ut som klassisk sportbil ska göra. Formgivningen står Italien för, eller närmare bestämt Giorgetto Giugiaro. Om linjerna känns igen så är det nog för att dom påminner mycket om Lotus Esprit, Giorgetto designade nämligen den också. Bilen byggdes i huvudsak för att tävlas med. Motorn blev en 3,5 liters sexa som monterades i mitten. Det var möjligt att få ut upp emot 800 hk i motorn. Men man stannade redan på 277 hk för driftsäkerhetens skull. Det byggdes ca 450 st M1:or, 60 st för tävlingsbruk. Det finns troligtvis bara ett exemplar i Sverige." 1978 M1 277 6/3430 1,96 5,6 262 DEM 100000:- Hur är det möjligt att krama ut upp emot 800hk ur en 3,5 sexa, 1978? Det är var väll ingen turbo motor? _________________ Yashar Maleky Borås M3 E46 |
||
Fanns både med och utan beroende på tävlingsklass.
Men original var det rak 24v sexa utan turbo med en av de skönaste motorljud jag hört! ![]() |
||
När vi åkte hem från Essen så såg vi en M1:a, och killen hade 3st.....
Bra tuff bil. Är väll första och sista gången man får se en sådan åkandes på väg.... _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||
Jag såg en sådan mörkblå parkerad mitt i stan för någon månad sen... det vara nära att ögonen trillade ur. Men dagen efter såg jag 3!!!!st E46 M3 CSL... gissa om man längtar till att bli rik ibland ![]() |
||
Hade nöjet att åka ett varv på ringen i en lätt trimmad M1 (ca 300hk) sommaren 2001
![]() Kan klart instämma i att motorljudet är gudomligt ![]() Killen som körde hade kört på ringen varannan helg i 25år ![]() ![]() ![]() _________________ /Arne Lindgren |
||
Re: BMW M1
Std maskinen i m1 heter M88 S32B35 3 453 cm3 och ger 277hkr, vidar utvecklades sedan till s38. Sugmaskinen i race utförande (pro car maskinen ) M88/1 3 453 cm3 gav 470-490 HK 1976 Turbomaskinen (Gr5) M88/2 3 453 cm3 gav 850-950 HK beroende på laddtryck 1976 _________________ Pelle Persson |
||
Re: BMW M1
Vad menas med S38? och vad ingick i racesetupen/pro race car maskinen? Hur mycket varvade dem? Vad den strokad, eller vad menar du? _________________ Yashar Maleky Borås M3 E46 |
||
Re: BMW M1
S38 b35 b36 och b38 är den motorn som sitter bla i e34 m5. m88/1 3500cc (std 3453cc) borrxslag 94x84,0mm (std 93,4x84) 470 hkr och 390 nm,(std 277/330) komp på 11,2 (std 9) max varvtal var 9000rpm men den kunde varva +9500rpm (std 6500). Bla så annvände dom andra smidda kolvar, kamaxlar, större ventiler, helt omgjorda insugs/avgaskanaler slidspjällhus, torrsump osv Jag vet inte hur mycket som var ändrat sedan till m88/2 troligen andra lågkompkolvar, osv men det är en biturbo maskin. M88 S32B35 maskinen annvändes oxå i e28m5, m635csi (286hkr) och m745i (290hkr) _________________ Pelle Persson |
||
Nej då, i den vanliga 745i sitter där en turbomaskin, men i m745i är där en 24v. _________________ Pelle Persson |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1345 besök totalt |