Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chrysler Neon -97 {Långlopp} | 5413 besök totalt |
Hej,
Då var det dags att lägga upp en tråd om den nyaste bilen i familjen. Det blev en Chrysler Neon som har gått några varv på Gelleråsen i Bohlin Racing's ägo. Tanken med köpet var att få en "färdig" bil som bara var att köra men riktigt så väl var det inte. Bilen behöver en del genomgång: Bromsar: byta skivor, belägg, slangar, bromsvätska och genomgång av OK. Klart Motor: Kamrem, vattenpump, olja, oljefilter, luftfilter och montera oljekylare. Klart Stötdämpare: Kontrollera funktion/läckage. Mer Jobb återstår Avgassystem: Kontrollera läckage, upphägning och reparera. Klart Karossen: Ta bort dekaler, montera luftintag på huven och fixa småbulor. Dekaler borta Några bilder innan jag gjort något åt bilen: _________________ Magnus Gröhn |
||
Samma 1.6 L gjutjärnsfyra till motor som sitter i mitt vrålåk om inte jag är ute på tunn is.
Närmast skottsäker. God för strax under 300 hk med överladdning utan problem. (Exemplar finns med betydligt mer) original från fabrik har jag Mahlekolvar, 380 cc spridare, och Eaton M45-kompressor med intercooler. Saknar tyvärr oljekylare original. Lycka till! _________________ BMW MC-klubben |
||
Jag vill påstå att det blivit vår och isen är ganska tunn. Det är en 2L maskin och den saknar överladdning så helt lika är dom inte. Tack! _________________ Magnus Gröhn |
||
Så nu har det satt igång...
Efter att jag läst mycket bra om PEAN här så har jag kontaktat dom för att få hjälp med bromsarna. Som det ser ut nu kommer det bli Carbotech XP10 fram och XP8 bak, till detta ska jag ha orginalskivor, stålomspunna slangar, bättre bromsvätska och kylslangar från fronten. Är det någon som har förslag på vilken typ av slang man bör använda till kylning av bromsar och vart man kan köpa den? Servicedelar är beställt, kamrem, spännare, vattenpump och en komplett packningssats. I övrigt så har jag bara rensat bilen på dekaler och börjat prova ut vart oljekylaren ska sitta. Jag ska även beställa nya däck till bilen och till att börja med så vill jag ha en uppsättning ganska billiga gatdäck. Några tips? _________________ Magnus Gröhn |
||
ett slang alternativ för bromskylning är biltemas förvärmnings slang. Den borde vara tillräckligt flexibel.
_________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
Idag hörde PEAN av sig.
Jänkarna hade svarat på mailet om mina bromsar. Dom rekommenderar att jag kör med Carbotec XP12 fram och XP10 bak. Det är inte dom billigaste beläggen så jag hoppas verkligen att dom gör nytta. I övrigt så monteras servicedelar på bilen, kamrem, pump och spännare åkte på igår. Nu är det dax att sätta fart, så får se vad som hinns med idag. _________________ Magnus Gröhn |
||
Jag måste ha nya däck.
Det sitter några gammla Pirelli P7 på sedan bilen gick på Gelleråsen hos Bohlin. Vad ska man ha? Jag tänkte börja nöta på något lite billigare, men jag vet inte vad man ska ha. Ni som har kört en del och som har provar lite olika, kom gärna med förslag. Mått 195/50 15", det ska vara något billigare som jag kan öva på och lära mig bilen. Tack _________________ Magnus Gröhn |
||
Idag kom jag ifrån jobbet en lliten stund tidigare.
Först var jag hos NBM-Hydraulic i Solna och köpte teflonbromsslangar Sen bar det iväg till swedol för att handla diverse kopplingar och slang för att koppla in oljekylaren. _________________ Magnus Gröhn |
||
Jädrar vad man är dålig på att updatera här...
En liten kort summering av min racesommar: Jag körde bara vid 3 träningstillfällen på Gelleråsen, det började med en trasig drivaxel/hjullager. Det fixade vi på plats med hjälp och delar från Bohlin o co och körningen fortsatte. Andra gången gick det bra hela tiden och jag börjar lära känna bilen. Tyvärr har jag lite för mycket bromsverkan bak. Tredje tillfället för körning går bra men mot slutet ökar dom små skakningarna jag haft och när jag kollar närmare på fjäderbenen fram så har det blivit ganska glappt i dämparen så jag avslutar dagen lite tidigare. Jag har nu 2 alternativ, renovera mina sellholmben eller köpa nytt. Renovering av sellhom (främre fjäderben) kostar ca 5.500 + ev trasiga delar Köper man nytt från tex street performance så finns dessa: http://www.streetperformance-butik.s för ca 9.000 Vad ska man välja? Kom gärna med tips och idèer. /Magnus H _________________ Magnus Gröhn |
||
Våra race- och banåkarbilar Chrysler Neon -97 {Långlopp} | 5413 besök totalt |